۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۴۴۸۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

در ماه‌های اخیر قیمت مواد غذایی و محصولات اساسی بخش کشاورزی به قدری افزایش یافته که «شاخص قیمت غذا» سازمان فائو به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۴ میلادی رسیده است. تداوم روند فعلی افزایش قیمت مواد غذایی و محصولات اساسی کشاورزی میتواند اثرات مخربی را برای بسیاری از کشورها درپی داشته باشد؛ خصوصا کشورهایی که در تأمین غذا به واردات وابسته هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد در ماه‌های اخیر قیمت مواد غذایی و محصولات اساسی بخش کشاورزی افزایش قابل توجهی را ثبت کرده است. بر اساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل موسوم به فائو، در طول ۱۲ ماه اخیر شاخص قیمت غذا ۶.۵ درصد افزایش یافته است. افزایش شاخص قیمت غذا فائو در سال اخیر موجب شده است این شاخص اکنون در بالاترین میزان از سال ۲۰۱۴ میلادی تا به حال قرار بگیرد.

رشد بی سابقه ماهانه قیمت مواد غذایی و محصولات اساسی کشاورزی

در یک ماه اخیر میزان افزایش قیمت مواد غذایی و محصولات اساسی کشاورزی به قدری بالا بوده که در ۸ سال اخیر بی سابقه است. به طور خاص قیمت غلات در مقایسه با یک سال قبل بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته که دلیل اصلی آن کاهش میزان تولید و ذخیره سازی درپی همه گیری کرونا بوده است.

در بازه سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ میلادی و بعد از بحران مالی جهانی، افزایش قیمت مواد غذایی و محصولات اساسی کشاورزی به قدری بالا بود که در برخی از کشورها که به واردات این محصولات وابسته بودند، کمبود غذا و قحطی را درپی داشت. در دوره فعلی و بعد از همه گیری کرونا نیز افزایش قیمت محصولات غذایی قابل توجه بوده است اما هنوز در مقایسه با یک دهه قبل، مواد غذایی قیمت کمتری دارند.

در نمودار زیر روند تغییر قیمت محصولاتی همچون غلات، لبنیات و گوشت، در ۱۵ سال اخیر نشان داده شده است.

بر اساس نمودار بالا قیمت غلات، لبنیات و گوشت، بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸ به میزان قابل توجهی افزایش یافت؛ ولی در ادامه از سال ۲۰۱۲ روندی نزولی طی کرد. در طول سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ نیز روند قیمت این محصولات به نسبت با ثبات بود؛ تا اینکه در طول یکسال اخیر قیمت‌ها روندی صعودی را درپیش گرفته‌اند.

نگرانی کشورهای واردکننده از افزایش قیمت محصولات غذایی

روند فعلی افزایش قیمت مواد غذایی و محصولات اساسی کشاورزی برای کشورهای واردکننده و برخی دیگر کشورها بسیار نگران کننده است. تداوم این افزایش قیمت‌ها می‌تواند اثرات مخربی را برای کشورهایی که در تأمین نیاز غذا به واردات وابسته هستند درپی داشته باشد.

به طور مثال در روسیه نرخ تورم محصولات غذایی در حدود ۵.۸ درصد گزارش شده است درحالیکه نرخ تورم کل در این کشور درحدود ۴.۴ درصد است؛ به طوریکه ولادیمیر پوتین دستور جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی را صادر نموده است. در ترکیه شرایط از روسیه هم بدتر است؛ به طوریکه نرخ تورم مواد غذایی درحدود ۲۱ درصد است و تورم کل نیز تا ۱۴ درصد افزایش یافته است. با اینحال در برخی کشورها همچون آمریکا، که تولید محصولات غذایی قابل توجهی دارند، هنوز موج افزایش قیمت مشاهده نشده است.

کارشناسان معتقدند افزایش قیمت مواد غذایی و محصولات اساسی کشاورزی میتواند اثرات مخربی را برای بسیاری از کشورها به ارمغان بیاورد. به طور خاص کشورهایی که در تأمین نیاز غذایی داخلی به واردات وابسته هستند، به طور حتم از افزایش قیمت مواد غذایی وارداتی آسیب می‌بینند.

منبع: اکونومیست 

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.