۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۲۰۷۱ ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

در ماه‌های اخیر گسترش بیکاری و تب یک شبه پولدار شدن، بسیاری از جوانان کره‌ای را به سمت بورس بازی سوق داده است. به طوریکه در سال جاری میلادی تعداد سرمایه‌گذاران خرد در بازار سرمایه کره جنوبی ۴۵ درصد افزایش یافته است. اغلب واردشوندگان به بورس در بازه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال بوده‌اند و نه با سرمایه ذخیره خود، بلکه با اخذ وام از موسسات مالی اقدام به ورود به بازار بورس کرده‌اند. کارشناسان معتقدند در چنین شرایطی که سرمایه‌ها با امید به سودهای کلان در بازه زمانی کوتاه به خرید و فروش سهام روی آورده‌اند، ورود نهادهای دولتی و قاعده گذار برای جلوگیری از ترکیدن حباب‌ها و سقوط شاخص‌ها در بازار سهام الزامی است.

به گزارش مسیر اقتصاد در دوران شیوع گسترده ویروس کرونا، بسیاری از کشورها باهدف شکستن زنجیره انتقال ویروس، محدودیت‌های گسترده‌ای را در بخش‌های اقتصادی اعمال کردند که نتیجه آن تعطیلی بخش قابل توجهی از کسب و کارها و به تبع آن کاهش فرصت‌های شغلی و افزایش بیکاری بوده است. اقتصاد کره جنوبی نیز در طول ماه‌های اخیر از این روند مستثنا نبوده است.

بیکاری و افزایش قیمت مسکن در نتیجه محدودیت‌های کرونایی کره جنوبی

محدودیت‌های کرونایی در کره جنوبی از طرفی موجب افزایش بیکاری در بین جوانان شده و از طرف دیگر به دلیل شوک‌های طرف عرضه و همچنین رونق هرچه بیشتر سوداگری و دلالی، افزایش قیمت‌ها را در برخی بازارها از جمله مسکن درپی داشته است. به طوریکه درحال حاضر خرید یک خانه معمولی در شهر سئول، پایتخت کره‌جنوبی، به حدود یک میلیون دلار، معادل ۲۵ میلیارد تومان پس انداز نیاز دارد؛ و این مبلغ به قدری زیاد است که از عهده اکثریت قریب به اتفاق جوانان کره‌ای خارج است.

در کره‌جنوبی بسیاری از شرکت‌های بزرگ که در حوزه فناوری‌های پیشرفته فعالیت می‌کنند و اثرپذیری کمتری از شیوع کرونا داشته‌اند، از جمله سامسونگ، تنها افرادی را استخدام می‌کنند که دارای مدرک معتبر دانشگاهی باشند. این مسئله نیز به نوبه خود موجب شده است بخش زیادی از جوانان کره‌ای فرصت اشتغال در این شرکت‌ها را از دست بدهند. در حال حاضر نرخ بیکاری در بین جوانان کره‌ای به بیش از ۱۰ درصد رسیده است.

جوانان کره‌ای معتقدند در شرایط کنونی امکان ثروتمند شدن و بهره مندی از امکاناتی همچون خودرو و مسکن برای آن‌ها در آینده‌ای نزدیک قابل تصور نیست.

«بیکاری» و «تب یک شبه پولدار شدن» عامل هجوم جوانان کره‌ای به بورس بازی

گسترش بیکاری و کاهش فرصت‌های شغلی از یک سو و افزایش هزینه‌ها و به طور خاص هزینه خرید و حتی اجاره مسکن از سوی دیگر، بسیاری از جوانان کره‌ای را در ماه‌های اخیر به سمت سرمایه‌گذاری منابع مالی خرد در بازار بورس سوق داده است.

این جوانان در شرایطی قرار دارند که از طرفی فرصت شغلی مناسبی پیش رویشان نیست و از طرف دیگر باید راهی برای پاسخ به جاه طلبی های خود در دوران جوانی و به طور خلاصه «یک شبه پولدار شدن» پیدا کنند؛ در چنین موقعیتی، «شرط بستن» و «قمار» روی مبادلات روزانه مالی در بورس تنها راه قابل انتظار در پیش روی این جوانان است.

افزایش بی سابقه تمایل مردم به بورس بازی در کشورهای جهان

سرمایه‌گذاری در خرید و فروش سهم و یا به اصطلاح «بورس بازی» اقدامی است که در دوران شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان مورد اقبال مردم و به طور خاص جوانان قرار گرفته است؛ چراکه در این ایام از طرفی محدودیت‌های کرونایی بسیاری از مشاغل را تعطیل کرده است و از طرف دیگر این حرفه نیازی به رفت و آمد و حضور در مکان‌های شلوغ ندارد.

به طور خاص در کره‌جنوبی تعداد سرمایه‌گذاران خرد در بازار بورس بیش از ۴۵ درصد نسبت دوره مشابه در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است و امروز میلیون‌ها جوان کره‌ای مشغول خرید و فروش سهام در بازارهای بورس این کشور هستند.

جوانان کره‌ای برای بورس بازی از بانک‌ها وام می‌گیرند

بر اساس آمارها اغلب واردشوندگان به بورس در ماه‌های اخیر در بازه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال بوده اند و نه با سرمایه ذخیره خود، بلکه با اخذ وام از موسسات مالی اقدام به ورود به بازار بورس کرده‌اند.

به طوریکه تسهیلات پرداختی موسسات مالی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و خرید و فروش سهام، در ماه‌های اخیر ۳۳ درصد افزایش پیدا کرده است و اغلب وام گیرندگان در بازه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال بوده‌اند.

سابقه از دست رفتن سرمایه جوانان کره‌ای در بازارهای خرید و فروش

جوانان کره‌ای یک استثناء در بین دیگر کشورها محسوب نمی‌شوند؛ آن‌ها نیز مانند سرمایه‌گذاران بازارهای سوداگری، در طول نزدیک به دو دهه اخیر بارها شاهد شکست بازار و سقوط قیمت‌ها بوده‌اند. شکست بازارهای سهام موسوم به « بحران دات-کام» در اواخر دهه ۹۰ میلادی، بحران مالی سال ۲۰۰۷، سقوط بازار رمز ارزها در سال ۲۰۱۷ و سقوط صندوق‌های پوشش ریسک در سال گذشته ازجمله مواردی است که بسیاری از مردم کره‌جنوبی در آن متضرر شدند و سرمایه‌های خود را از دست دادند.

باوجود این در سال جاری و پس از مسائل مربوط به شیوع کرونا، باردیگر جوانان کره‌ای به سمت بازارهای سوداگری و به طور خاص بورس بازی هجوم آورده‌اند.

ضرورت قاعده گذاری هوشمندانه برای جلوگیری از سقوط بازار سهام

در سال جاری میلادی شاخص بازارهای خرید و فروش سهام در کره‌جنوبی رشد قابل توجهی داشته و به دلیل ورود گسترده سرمایه‌ها، در برخی بازارها همچون بازار شرکت‌های فناوری محور، شاخص کل تا ۲۶ درصد رشد داشته است.

کارشناسان معتقدند در چنین شرایطی که سرمایه‌ها با امید به سودهای کلان در بازه زمانی کوتاه به خرید و فروش سهام روی آورده‌اند، ورود نهادهای دولتی و قاعده گذار برای ساماندهی به وضعیت الزامی است؛ چراکه بر اساس تجربه، پایان کار به احتمال قریب به یقین، سقوط در بازارها و متضرر شدن بخش عمده سرمایه‌گذاران خرد خواهد بود. از آنجا که بخش عمده سرمایه‌گذاران با استقراض از موسسات مالی اقدام به خرید و فروش سهام کرده‌اند، سقوط در بازار سهام به طور حتم گریبان بخش مالی اقتصاد کره جنوبی را نیز خواهد گرفت.

منبع: بلومبرگ 

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.