۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۲۰۲۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ دسته: مالیات کارشناس: سید وحید رضا پرهیزکاری
۰

اخذ مالیات بیشتر از ثروتمندان از طریق افزایش «سقف مالیات بر درآمد» یکی از راهکارهای مناسب جبران کسری بودجه دولت‌ها در ایام کروناست. اما مخالفان این طرح معتقدند اخذ مالیات بیشتر از ثروتمندان باعث کاهش رشد اقتصادی می‌شود. مطالعات اخیر در آمریکا نشان می‌دهد ایالت‌های با نرخ مالیات بالاتر، عملکرد بهتری در شاخص‌های اقتصادی مانند رشد اقتصادی و نرخ بیکاری داشته‌اند.

مسیر اقتصاد/ قانونگذاران ایالتی در آمریکا امسال با چالش های دشوار غیر منتظره زیادی روبرو شده اند. خوشبختانه تصمیم برای افزایش نرخ نهایی مالیات بر درآمد افراد با درآمدهای بالا راه حلی آسان است. در شرایط کنونی و کاهش شدید درآمدهای دولت، افزایش مالیات بر درآمد افراد با درآمدهای بالا که توانایی پرداخت آن را دارند، راه حل بهتری نسبت به افزایش نرخ مالیات همه مردم است. در ایالت های نیوجرسی، کالیفرنیا، نیویورک و رود آیلند قانونگذاران به دنبال افزایش مالیات میلیونرها هستند.

افزایش «مالیات بر درآمد ثروتمندان» مانع رشد اقتصادی است؟

البته افزایش مالیات ثروتمندان و میلیونرها با مخالفت های جدی و سازمان یافته ای روبرو شده است. منشا اصلی بیشتر مخالفت ها کتاب قدیمی در مورد طرف عرضه اقتصاد است. در این کتاب بیان شده است که افزایش مالیات ثروتمندان باعث کاهش سرعت رشد اقتصادی می شود. یافته ای که پشتوانه علمی ندارد و به طور مستقیم با تجربه ایالت هایی که نرخ بالایی دارند در تضاد است.

رشد اقتصادی بیشتر و نرخ بیکاری کمتر در ایالات با مالیات بر درآمد بیشتر

در اکتبر ۲۰۱۷ (ITEP) موسسه سیاست های مالیاتی و اقتصادی آمریکا در گزارشی با روش های مختلفی به بررسی عملکرد اقتصادی ۱۸ ایالت در این کشور، ۹ ایالت با بالاترین نرخ مالیات بر درآمد و ۹ ایالت بدون مالیات بر درآمد، پرداخته است.

بر اساس این گزارش ایالت هایی که بالاترین نرخ مالیاتی را دارند، رشد اقتصادی و رشد متوسط درآمد سریع تری دارند و نرخ بیکاری به طور متوسط کمتر از ایالت های بدون مالیات بر درآمد است. بررسی های دوباره این نتایج این گزارش نشان می دهد که این نتایج کماکان پابرجاست و تغییری نکرده است.

۹ ایالتی که در دهه گذشته بیشترین نرخ نهایی مالیات بر درآمد را داشته اند شاهد رشد متوسط اقتصادی سریع تری نسبت به ۹ ایالت بدون مالیات بر درآمد بوده اند. این امر در مورد رشد اقتصادی در سراسر ایالت و همه افراد صادق بوده است. متوسط درآمد نیز در ایالت هایی که نرخ مالیات بر درآمد بیشتری دارند بیشتر رشد داشته است.

همچنین در سال ۲۰۱۹ قبل از شروع بحران اخیر، نرخ رسمی بیکاری در ایالت های با مالیات بالاتر (۳.۴ درصد) نسبت به ایالت های بدون مالیات بر درآمد (۳.۸ درصد) کمتر بوده است.

مقایسه این ایالت ها نشان می دهد که ساکنان ایالت های بالا نرخ مالیات بر درآمد بیشتر، شاهد رشد اقتصادی بیشتر و نرخ بیکاری کمتری بوده اند.

باید بیان داشت که این ایالت ها از نظر زیرساخت های اقتصادی تفاوت و اختلاف چندانی با یکدیگر ندارند. این یافته ها نشان نمی دهد که نرخ مالیات بر درآمد بیشتر به تنهایی باعث رشد سریع اقتصادی شده است اما این اقدام، زمینه ساز و مسیر خوبی برای افزایش رشد اقتصادی است.

مخالفان افزایش مالیات بر درآمد سعی دارند که تاثیر مالیات را بر اقتصاد ایالت ها در اموری مانند سرمایه گذاری در آموزش، زیرساخت ها و خدمات عمومی که با مالیات بر درآمد تامی می شوند را بی اهمیت جلوه دهند.

همچنین باید در نظر داشت که توجه و اتکای بیشتر به مالیات بر درآمد افراد مانند نرخ بالای مالیات برای افراد ثروتمند، می تواند نابرابری را کاهش دهد و به افزایش رفاه اقتصادی کمک کند.

بیشتر ایالت هایی که نرخ مالیات بر درآمد بالایی دارند جزو ایالت های با عملکرد و جایگاه مناسب در شاخص های اقتصادی هستند. علی رغم همه بدگویی ها و سیاهنمایی های بیان شده در مورد افزایش نرخ مالیات بر درآمد، ایالت های با مالیات بر درآمد بالا اقتصادی قوی تر یا حداقل در سطح اقتصاد سایر ایالت ها دارند.

افزایش مالیات ثروتمند راه‌حلی منطقی

صحبت در مورد اخذ مالیات و به ویژه افزایش مالیات ها، هیچ وقت موضوع محبوبی بین مردم نبوده است؛ اما با این وجود سیاستمداران ایالت ها در مورد بودجه سال آینده، باید تصمیمات دشواری بگیرند.

در طول بحران اخیر ثروت میلیاردرها افزایش چشمگیری داشته است؛ در حالی که نرخ بیکاری در حال افزایش است و میلیون ها نفر با خطر اخراج روبرو شده اند و حتی قادر به تامین هزینه های خوراک خود نیستند.

با وجود چنین شرایطی کاملا منطقی است که مالیات افراد ثروتمند افزایش یابد؛ زیرا بسیاری از این افراد به دلیل وجود مزایای ساختاری در اقتصاد به طور فزاینده ای ثروتمندتر شده اند. در حالی که افراد زیادی در تلاش هستند که تنها بتوانند هزینه های زندگی خود را تامین کنند.

جدول بالا جزئیات عملکرد اقتصادی ۹ ایالت بدون مالیت بر درآمد و ۹ ایالت با نرخ مالیات بر درآمد بالا را مقایسه کرده است.

همانگونه که از در جدول مشاهده می شود وضعیت شاخص های اقتصادی مانند رشد اقتصادی و نرخ بیکاری در ایالت های با مالیات بر درآمد بالا نسبت به ایالت های بدون مالیات بر درآمد بهتر است.

منبع: وب‌سایت ITEP

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.