۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۱۶۷۰ ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ دسته: تولید، مناطق آزاد تجاری
۱

با وجود مضرات متعدد مناطق آزاد برای اقتصاد کشور و حتی اقتصاد مردم مناطق محروم، عده‌ای قلیل از امکانات و معافیت‌های آن بهره می‌برند و بنابراین مدافع وضع موجود و حتی گسترش کمی این مناطق هستند. تلاش‌های این ذی نفعان در اثرگذاری بر نظرات نمایندگان مجلس دهم موجب شد با وجود مخالفت شورای نگهبان، طرح ایجاد مناطق آزاد تجاری جدید به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال گردد.

مسیر اقتصاد/ چنانچه در یادداشت‌های قبل عنوان شد هدف اصلی از راه اندازی مناطق آزاد تجاری و صنعتی، افزایش تولید و صادرات، جذب سرمایه خارجی، انتقال فناوری و محرومیت زدایی بود، اما با وجود اعطای معافیت‌های گسترده از سوی دولت به این مناطق، موفقیتی در این زمینه‌ها بدست نیامده است؛ به طوریکه سهم مناطق آزاد در صادرات کشور ۲ درصد، در جذب سرمایه خارجی ۵ درصد و در ایجاد اشتغال کمتر از ۳ درصد است و این مناطق در مواردی همچون جذب فناوری خارجی و محرومیت زدایی نیز ناکام بوده‌اند.

از طرف دیگر مناطق آزاد به جای تبدیل شدن به محلی برای تولید و صادرات کالای ایرانی به بازارهای خارجی، به مکانی برای رجوع مردم ایران و خرید کالای خارجی تبدیل شده‌اند. این مناطق همچنین نقشی غیرقابل انکار در تسهیل فرآیند «قاچاق کالا به کشور» و «فرار مالیاتی شرکت‌ها» دارند.

چرا نمایندگان مجلس به دنبال ایجاد مناطق آزاد تجاری جدید هستند؟

بنابراین مناطق آزاد تجاری نه تنها در تحقق اهداف ناموفق بوده‌اند، بلکه مشکلاتی را نیز برای کشور ایجاد کرده‌اند؛ اما با وجود این برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنان بر لزوم تأسیس مناطق آزاد تجاری جدید تأکید دارند.

در بررسی دلایل اصلی تلاش نمایندگان مجلس،، برای راه اندازی یک منطقه آزاد تجاری در نزدیک حوزه انتخابیه خودشان، مهمترین مسئله ابراز نارضایتی از امتیاز داده شده به دیگر استان‌هاست. در واقع نمایندگان استان‌هایی که از منطقه آزاد بی بهره هستند، این سئوال را مطرح می‌کنند که «چرا دیگر استان‌ها از ظرفیت منطقه آزاد استفاده کنند ولی استان ما از این موهبت بی بهره بماند؟» سئوالی که مشابه آن در مورد «طرح‌های کارشناسی نشده پتروشیمی» و دیگر کارخانجات صنعتی همچون «فولاد» نیز مطرح می‌شود.

مدافعان توسعه کمی مناطق آزاد چه کسانی هستند؟

در پاسخ به این سئوال باید گفت گرچه وجود منطقه آزاد در سطح استانی و ملی دستاوردی نداشته و مشکلاتی را نیز پدید آورده است، اما در عین حال برای عده‌ای قلیل منافعی قابل توجه را ایجاد کرده است. امکان واردات خودروها و دیگر اقلام لوکس و غیرضروری و همچنین تسهیل فرارمالیاتی و قاچاق، به خودی خود فرصت مطلوبی برای برخی افراد محسوب می‌شود. علاوه بر این دست اندرکاران مناطق آزاد نیز اختیارات و امکاناتی را به واسطه این مناطق به دست آورده‌اند که شرایط زندگی آن‌ها را تغییر داده است.

این شرایط موجب شده است با وجود مضرات متعدد مناطق آزاد برای اقتصاد کشور و حتی اقتصاد مردم مناطق محروم، عده‌ای قلیل از امکانات و معافیت‌های آن بهره ببرند و بنابراین مدافع وضع موجود و حتی گسترش کمی این مناطق باشند. این عده همچنین از هیچ تلاشی برای اثرگذاری بر نظرات نمایندگان مجلس در حوزه انتخابیه نیز فروگذار نمی‌کنند؛ که نتیجه آن در اصرار نمایندگان مجلس دهم بر تصویب طرح ایجاد مناطق آزاد تجاری جدید با وجود مخالفت شورای نگهبان و ارسال آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام قابل مشاهده است.

لزوم هوشیاری اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام

از این رو در حال حاضر که تصمیم گیری درخصوص ایجاد مناطق آزاد تجاری جدید برعهده مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد، ذی نفعان تشکیل مناطق آزاد به دنبال اثرگذاری هرچه بیشتر بر رأی اعضای این مجمع هستند. بر اساس اخبار رسیده تا به حال جلسات متعددی بین طرفداران و دست اندرکاران مناطق آزاد تجاری با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شده است تا نظر آن‌ها را درخصوص تصویب این طرح جلب نمایند.

در این شرایط از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام انتظار می‌رود با رجوع به نظرات کارشناسی و بی طرفانه مطرح شده درخصوص مضرات توسعه کمی مناطق آزاد با شرایط فعلی، تحت تأثیر تبلیغات ذی نفعان قرار نگیرند و تصمیمی را اتخاذ نمایند که در راستای منافع کشور باشد.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال

  1. تو چرا میسوزی ، یا باید کل مناطق آزاد قبلی بساطتشون چیده بشه ؟ و یا اینکه سایر استانهای مرزی هم باید از این مزایا استفاده نمایند ، نشستی پشت صندلی چند میلیونی و حقوق میلیاردی میگیری در حالیکه خبر نداری یه کولبر بخاطر اینکه از گشنگی نمیره بابت صد هزار تومان ب رگبار گلوله بسته میشود.آغ مشتی،

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.