۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۱۳۵۱ ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ دسته: انرژی
۰

محمدجواد نوفرستی مدیر عامل انجمن جامعه ایمن در خصوص امکان صادرات بنزین ایران اظهار داشت: پس از اجرای مجدد طرح سهمیه‌بندی بنزین در آبان ۹۸ و کاهش محسوس مصرف و به تبع آن افزایش مصرف CNG، فرصتی مغتنم به منظور صادرات بنزین مازاد تولیدی به کشورهای همسایه بدست آمد. اما چنین فرصت مهمی که قابلیت ارزآوری بالایی برای کشور جهت پیشبرد برنامه‌های توسعه و پیشرفت اقتصادی دارد، به دلیل نداشتن برنامه از سوی دولت، تا حد زیادی از دست رفته است.

دکتر محمدجواد نوفرستی مدیر عامل انجمن جامعه ایمن و کارشناس ارشد حوزه انرژی در گفتگو با مسیر اقتصاد در رابطه با فرصت بوجود آمده جهت صادرات بنزین مازاد کشور که پس از اجرای طرح سهمیه ‌بندی بنزین در آبان ۹۸ و همچنین بدلیل بیشتر شدن سهم CNG از سبد سوخت، مهیا شده است سخن گفت.

تعلل دولت در احیای طرح سهمیه بندی بنزین

دکتر نوفرستی، مدیر عامل انجمن جامعه ایمن در مقدمه بحث ضمن اشاره به توقف اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در سال ۹۴ اظهار داشت: این اقدام، از منظر ابعاد مختلفی چون اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و … یک اقدام نادرست بود که اتفاقات تلخ آبان ۹۸ نمود عینی پیامدهای مخرب این تصمیم بوده است. همچنین با وجود اینکه در مهرماه سال ۹۵، مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف به احیای کارت سوخت کرد اما دولت به دلایل نامعلومی حاضر به احیای دوباره کارت سوخت تا آبان ۹۸ نشد. همین موضوع سبب افزایش تدریجی شدت مصرف بنزین شد که موجب آسیب پذیری بخش انرژی و به‌تبع آن سایر بخش‌های تولیدی، صنعتی و… به‌دلیل وابستگی به واردات بنزین شد.

نداشتن برنامه‌ریزی لازم برای بنزین مازاد پس از جایگزینی سوخت CNG

مدیر عامل انجمن جامعه ایمن در ادامه در خصوص تنوع بخشی به سبد سوخت بخش حمل و نقل با توسعه CNG گفت: اولین نکته حائز اهمیتی که در این رابطه می‌توان گفت این است که دولت و سیاستگذاران مربوطه میبایست قبل از اجرای هرگونه طرحی در خصوص توسعه و جایگزینی CNG با بنزین، برای بنزین مازادی که پس از کاهش مصرف بدلیل افزایش تمایل مردم به استفاده از CNG بوجود خواهد آمد تدبیری اندیشیده و بسترهای لازم را جهت صادرات بنزین مازاد تولیدی، با اولویت کشورهای همسایه بعنوان مقاصد صادراتی مطلوب، فراهم می‌کردند. در حقیقت، یافتن بازار هدف مناسب جهت صادرات بنزین کشورمان که مسلما همراه با ارزآوری بالایی برای کشور خواهد بود، امری ضروری است.

کشورهای همسایه، بهترین مقاصد برای صادرات بنزین ایران

وی افزود: اتفاقی که در خصوص صادرات بنزین به ونزوئلا با وجود تحریم‌‌ شدید آمریکا و بعلاوه، تهدیدات نظامی و امنیتی که در این رابطه متوجه ما بود، به خوبی ثابت کرد که ایران در حالی‌که توان صادرات بنزین به آمریکای لاتین، آنهم در شرایط سخت تحریمی را دارد، بلاشک توان صادرات بنزین به کشورهای همسایه‌ای چون پاکستان، افغانستان، عراق و… که دارای ظرفیت‌صادراتی بالایی برای ما هستند را نیز دارد.

این کارشناس حوزه انرژی در انتهای بحث خاطر نشان کرد: در عمل مشاهده شد که دولت، چه قبل از اجرای طرح سهمیه ‌بندی بنزین و چه بعد از اجرای طرح و کاهش مصرف بنزین در کشور، در این زمینه برنامه ریزی خاصی نداشته و متاسفانه چنین فرصت مهمی را که قابلیت ارزآوری بالایی برای کشور جهت پیشبرد برنامه های توسعه و پیشرفت اقتصادی دارد را تا حد زیادی از دست داده است.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.