۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۶۶۵۲ ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰ دسته: انرژی
۱

نمایندگان مجلس در بررسی مسئله قیمتگذاری بنزین در سال آینده، حال بررسی طرحی مبنی بر ثابت ماندن قیمت بنزین برای دو پله موجود و افزودن پلکان‌های قیمتی جدید هستند. استفاده از الگوی پلکانی در اصلاح قیمت بنزین ضمن اثرگذاری بر مدیریت مصرف، اثرات معیشتی و تورمی محدودتری بر اقشار کم درآمد دارد.

مسیر اقتصاد/ مسئله قیمت‌گذاری بنزین، یکی از مسائل چالش‌برانگیز اقتصاد ایران در سال‌های اخیر بوده است. در سال‌های اخیر قیمت بنزین در مقایسه با قیمت سایر کالاها، به نسبت بسیار ارزان مانده است و با توجه به تورمی که در سال‌های اخیر بر کالاهای مختلف حاکم بوده است، ثابت ماندن قیمت بنزین منطقی نیست. همچنین ثابت ماندن قیمت در طول سالیان طولانی به طور طبیعی به افزایش مصرف بیش از حد متعارف، دست کم از سوی بخشی از مردم منجر می‌شود و این مسئله اهمیت اصلاح قیمت در برهه زمانی کنونی را تشدید کرده است. در عین حال در افزایش قیمت بنزین باید از الگویی استفاده کرد که فشار کمتری به اقشار کم درآمد وارد شود و برای این مهم عادلانه‌ترین راه استفاده از الگوی پلکانی در قیمت گذاری بنزین است.

اصلاح قیمت بنزین با افزودن پلکان‌های جدید دنبال می‌شود؟

در همین راستا به تازگی روح الله ایزدخواه نماینده مجلس وشورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، ضمن اشاره به اینکه مجلس در حال بررسی مسئله قیمت بنزین است، از افزودن پلکان‌های جدید به پلکان‌های فعلی در مصرف بنزین سخن گفته است. به گفته وی قرار است بنزین فقط برای پر مصرف‌ها گران شود و قیمت بنزین در پلکان‌های ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی همچنان ثابت باقی بماند.

با بررسی جمیع جوانب در قیمتگذاری بنزین، تداوم وضعیت موجود منطقی و صحیح نیست. در واقع، افزایش قیمت بنزین به عنوان بخشی از برنامه مدیریت مصرف ضروری است. در مقابل، افزایش شدید قیمت‌ها، قطعا سیگنال منفی به اقتصاد کشور ارسال می‌کند و معشیت مردم را به طور جدی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در چنین شرایطی، اضافه کردن پلکان‌های جدید برای قیمت بنزین و ثابت نگهداشتن قیمت برای ۱۲۰ لیتر برای هر خودرو، نه تنها اقدامی مطلوب در جهت مدیریت مصرف است، بلکه از جهش‌های قیمتی در آینده جلوگیری می‌کند و معشیت مردم را نیز به میزان کمتری تحت تاثیر قرار می‌دهد. این روش ضمن عدم فشار قیمتی به مصارف محدود مردم، مصارف بالا و غیر متعارف را هدف قرار می‌دهد.

در الگوی پلکانی، به طور مثال، می‌توان دو یا سه پلکان قیمتی جدید در حدود ۵، ۷ و ۱۰ هزار تومان با سهمیه ۶۰ لیتری در نظر گرفت تا هزینه بنزین افراد متناسب با مصرف آن‌ها به شکل تصاعدی افزایش یابد و قیمت بنزین آزاد جایگاه‌داران نیز متناسب با بالاترین پله قیمتی در حدود ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شود.

افزایش قیمت سوخت به تنهایی کافی نیست و باید با اقدامات غیرقیمتی همراه شود

آنچه مسلم است اینکه افزایش قیمت می‌تواند تحت شرایطی به کنترل مصرف کمک کند، اما این اقدام به تنهایی کافی نیست و نمی‌توان انتظار داشت که با افزایش قیمت، مصرف سوخت به میزان قابل توجهی کاهش یابد. برای کنترل مصرف سوخت، علاوه بر افزایش قیمت، باید اقدامات غیرقیمتی دیگری نیز انجام شود. از جمله این اقدامات می‌توان به بهبود مصرف سوخت خودروهای تولیدی، اسقاط خودروهای فرسوده، تنوع‌بخشی به سبد مصرفی سوخت خودروها و توسعه حمل و نقل عمومی اشاره کرد. بنابراین، افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی، ضروری است. اما باید توجه داشت که این اقدام در وهله اول باید در قالب الگوی پلکانی اجرایی شود تا اثرات معیشتی و تورمی آن کمتر باشد و در وهله بعدی باید با اقدامات غیر قیمتی و توسعه‌ای همراه شود.

انتهای پیام/ انرژی

  1. سلام
    بنظرم این روش را برای تمام اقلام یارانه ای انجام دهیم و پلکانها تا نرخ آزاد ادامه داشته باشد و هر سال یک پله‌ی پایینی را حذف نمایید.

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.