۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۰۴۱۲ ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مهدی صفری، سفیر اسبق ایران در چین، ضمن تبیین تفاوت ماهیتی برجام با توافق ایران و چین، دلیل اصلی تاخیر در انعقاد چنین توافقی را کم‌کاری دولت و نگاه به غرب عنوان کرد. وی معتقد است همکاری بلندمدت ایران و چین که در راستای تقویت نقش ایران در طرح جاده ابریشم چین است باید از شش سال پیش آغاز می‌شد.

به گزارش مسیر اقتصاد مهدی صفری در برنامه رادیو اقتصاد به گفتگو پیرامون همکاری بلندمدت ایران و چین پرداخت. سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در چین با اشاره به اینکه چین کشوری است که نیاز زیادی به انرژی دارد و امنیت انرژی در خلیج فارس و دریای عمان نیز به وسیله ایران تامین می‌شود گفت: «کشور چین روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت وارد می‌کند که حدود ۴ میلیون بشکه از سمت روسیه و بیش از ۵ میلیون بشکه از منطقه خلیج فارس و دریای عمان تامین می‌شود. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین نیز شش سال پیش در دیدار با حسن روحانی به روابط استراتژیک ایران و چین اشاره کرد که یکی از فاکتورهای آن همین بحث انرژی است.»

وی با بیان اینکه تجارت چین در دنیا مستلزم امنیت است، خاطرنشان کرد: «ایران یک شریک قوی در منطقه است که می‌تواند هم انرژی و هم امنیت را برای چین تامین کند. بنابراین چین به ایران به چشم یک شریک استراتژیک نگاه می‌کند.»

توافق ایران و چین با برجام تفاوت مبنایی دارد

مهدی صفری با اشاره به این که مطرح شدن همکاری بلند مدت ایران و چین، کشورهای غربی، رژیم صهیونیستی و دولت‌های مرتجع منطقه را نگران می‌کند گفت: «آن‌ها جمهوری اسلامی را تحریم کردند و این روزها احساس می‌کنند نکند ما با این قراردادها بتوانیم از بن‌بستی که به نظر من بن‌بست هم نیست خارج شویم. بنابراین دروغ‌هایی مانند واگذاری کیش و چابهار و… را مطرح می‌کنند».

وی در ادامه ضمن تاکید بر تفاوت ماهوی این برنامه همکاری با برجام، خاطرنشان کرد: «اینجا چین می‌خواهد همکاری بانکی ایجاد کند. یعنی مبنا همکاری است در حالی که در برجام، مبنا تعهد بود. شما باید فعالیت هسته‌ای را متوقف می‌کردی تا آن‌ها برای شما مسیر مالی باز کنند که نکردند. بنابراین برجام و توافق ایران و چین در دو فضای جداگانه صحبت می‌کنند.»

همکاری ایران و چین در راستای طرح جاده ابریشم است

صفری با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در دوران اوباما شروع به محاصره کردن چین از ناحیه جنوب و شرق کردند، ادامه داد: چینی‌ها در پاسخ به اقدامات آمریکا، ابتکار «کمربند و جاده» را مطرح کردند.

وی ادامه داد: «هدف چینی‌ها این بود که ازطریق قزاقستان و ترکمنستان وارد ایران شوند و با مسیر قطار، چرخه تجارت خود با اروپا را تشکیل دهند اما وقتی با تاخیر ایران مواجه شدند، مسیر خود را از طریق روس ها بستند.»

لازم به ذکر است طرح جاده ابریشم جدید، موسوم به ابتکار «کمربند و جاده»، چشم‌انداز سیاسی-اقتصادی چین است که از سال ۲۰۱۳ و بر مبنای همکاری با کشورها در خصوص تقویت زیرساخت‌ها، یکپارچگی مالی، ایجاد پروژه‌های زیربنایی بر اساس نیاز هر کشور و در نهایت، ایجاد یک جبهه واحد اقتصادی در مقابل جبهه آمریکا شکل گرفته است.

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین باید شش سال پیش منعقد می‌شد

سفیر اسبق ایران در چین در پاسخ به این پرسش که چرا چین به علت فشارهای آمریکا، خرید نفت از ایران را طی سال‌های اخیر کاهش داده است گفت:« در خصوص ایران، الان صرفاً تحریم‌های یکجانبه آمریکا وجود دارد اما سال‌های قبل تحریم‌های سازمان ملل نیز وجود داشت و در حالی که تحریم سازمان ملل بالاتر از تحریم یکجانبه کشورهاست، خرید نفت چین از ایران بیشتر بود. بنابراین همه چیز به نوع رفتار ما با چین بستگی دارد.»

صفری با اشاره به اینکه چین سال‌هاست همکاری خود با دیگر کشورها ذیل طرح جاده ابریشم را آغاز کرده است، گفت:«قرارداد  ۲۵ ساله ایران و چین باید شش سال پیش منعقد می‌شد».

وی با اشاره به این که چین در حال حاضر قرارداد خود را با عراق و سایر کشورها بسته است، علت اصلی به تاخیر افتادن انعقاد قرارداد همکاری را کم‌کاری دولت ایران و نگاه به غرب دانست.

منبع: رادیو اقتصاد

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.