۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۰۰۰۹ ۰۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین کارشناس: رضا سهرابی
۰

نمایشگاه واردات و صادرات چین موسوم به کانتون در سال ۲۰۲۰ بر خلاف سال‌های گذشته به صورت مجازی آغاز به کار کرد و در جریان افتتاح آن، سند تفاهمی پیرامون همکاری‌های تجاری ایران و چین به امضاء رسید. این نمایشگاه فرصتی مناسب برای محصولات ساخت ایران است که به بازدیدکنندگانی از سراسر کشورهای جهان ارائه شود.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت چین با توجه به همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ در کشورهای مختلف جهان، صد و بیست و هفتمین نمایشگاه واردات و صادرات خود، موسوم به نمایشگاه کانتون را به صورت آنلاین برگزار کرد. در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که همواره با حضور هزاران شرکت تجاری چینی و غیر چینی همراه است، نمایندگان سه کشور ایران، چین و مصر به صورت آنلاین حضور داشتند و نکاتی را در خصوص آینده روابط تجاری خود در عرصه بین‌الملل مطرح کردند.

چرا نمایشگاه کانتون باید برای شرکت‌های ایرانی مهم باشد؟

نمایشگاه واردات و صادرات چین (کانتون) یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های تجاری جهان از لحاظ گستردگی، تعداد شرکت‌کننده و حجم معاملات تجاری است. این نمایشگاه که توسط مرکز تجارت خارجی چین (CFTC) سازماندهی می‌شود همه ساله در دو نوبت بهار و پاییز در شهر گوانگجو (چین) برگزار می‌شود و از قدمتی بیش از ۶۰ سال برخوردار است.

نمایشگاه کانتون سه فاز مجزا را در بر می‌گیرد. تمرکز فاز اول بر محصولات صنعتی و الکترونیکی است. در این بخش که بزرگترین بخش نمایشگاه کانتون است محصولات صنعتی-الکترونیکی چینی و غیر چینی با فناوری روز، عرضه می‌شوند.

فاز دوم نمایشگاه، مواد غذایی، محصولات زینتی و مبلمان را در بر می‌گیرد. فاز سوم نیز شامل پارچه و صنایع وابسته به آن و همچنین محصولات بهداشتی-دارویی است.

این گردهمایی عظیم تجاری که امسال به صورت آنلاین برگزار خواهد شد، بالغ بر ۲۵ هزار شرکت تجاری را در بر می‌گیرد و می‌تواند فرصتی ایده‌‌آل برای معرفی محصولات شرکت‌های ایرانی به مردم و شرکت‌های تجاری سراسر دنیا و همچنین سنجش توان رقابتی این شرکت‌ها با رقبای خارجی باشد.

شکستن موانع جغرافیایی با گسترش نمایشگاه‌های تجاری

مجیدرضا حریری به عنوان رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین و نماینده ایران در نشست آنلاین افتتاح نمایشگاه کانتون ۲۰۲۰، با اشاره به روابط دوستانه دو کشور، خاطر نشان کرد که برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها، راهی برای شکستن موانع جغرافیایی و ایجاد فرصت‌های بیشتر اقتصادی برای ایران و چین خواهد بود.

لی جین کی، دبیر کل نمایشگاه واردات-صادرات چین و مدیر مرکز تجارت خارجی چین نیز طی سخنانی ضمن اشاره به روابط تجاری ایران و چین گفت:« روابط دو کشور در مسیر جاده ابریشم، به دویست سال پیش از میلاد و حتی قبل از آن بر می‌گردد و ایران و چین، در تمام این مدت به دنبال گسترش روابط دوستانه میان خود بوده‌اند».

لی جین کی، با اشاره به همکاری مرکز تجارت خارجی چین با ۱۳۰ سازمان از ۷۳ کشور جهان که ۵۳ مورد آن در کشورهای عضو طرح جاده ابریشم جدید قرار دارند، گفت: «ایران و مصر دو شریک بزرگ تجاری چین می‌باشند و امیدواریم امضای تفاهم‌نامه همکاری موجبات ایجاد ارتباط برد-برد اینترنتی را فراهم نماید.

وی چنین ادامه داد که:«حدود ۸۰ درصد از کل واردات چین از ایران، به گاز و ۲۰ درصد آن به مواد معدنی و محصولات شیمیایی مربوط می‌شود. حجم روابط تجاری دو کشور با شیوع کرونا کاهش پیدا کرده است. با این حال دو طرف، برای بازگرداندن حجم معاملاتی خود به دوران پیش از کرونا تمام اقدامات لازم را اتخاذ می‌کنند.»

در پایان این نشست، تفاهم‌نامه‌ای تجاری میان مرکز تجارت خارجی چین و اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین به امضا رسید.

لازم به ذکر است که حجم تجارت میان ایران و چین در چهار ماهه اول سال ۲۰۲۰ به ۵.۲۶ میلیارد دلار رسیده است که ۴۰ درصد از زمان مشابه در سال گذشته کمتر است.

منبع: پایگاه خبری بلت اند رود

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.