۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۹۹۰۹ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی وضعیت فعلی صندوق‌های بازنشستگی صنفی پرداخت. در این گزارش ضمن اشاره به وضعیت نسبت‌های پارامتریک این صندوق‌ها، چالش‌هایی چون چندپارگی و ناعادلانه بودن، تفوق ماهيت اداره بازنشستگی و صندوق بيمه بازنشستگی، عدم شفافيت، کسری روبه رشد منابع و کوچكی جامعه هدف برای این صندوق‌ها برشمرده شده‌است. بر این اساس، از میان ۱۳ صندوق صنفی بررسی شده تنها صندوقهای وکلا، آینده‌ساز، نفت و بانک‌ها وضعیت قابل قبولی دارند و با اصلاحات پارامتریک می‌توان به پایداری و ادامه حیات آن‌ها امیدوار بود.

مسیر اقتصاد/ گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص صندوق‌های بازنشستگی با عنوان «بررسی وضعیت موجود صندوق‌های بیمه اجتماعی کوچک و ارائه الگو برای ساماندهی آنها» منتشر شد.

در این گزارش پس از ارائه شمایی کلی از وضعیت نظام بازنشستگی کشور، وضعیت تک تک صندوق‌های صنفی(حرفه‌ای) بررسی شده‌است. تمرکز نگارنده بر نسبت‌های پارامتریک صندوق‌ها بوده و پس از بررسی وضعیت نسبت‌های پارامتریک صندوق‌های صنفی، به چالش‌های موجود در آن‌ها می پردازد.

نسبت‌های پارامتریک صندوق‌های بازنشستگی صنفی

در بخشی از گزارش شاخص‌های جمعيت تحت پوشش، ضریب پوشش و ضریب نفوذ، ارکان و مقررات صندوق‌های بيمه اجتماعی کوچک، ميزان حق بيمه، مشخصات سنی بيمه‌شدگان، کفایت حقوق و مزایا و پایداری مالی این صندوق‌ها مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است.

عدم شفافیت و کسری رو به رشد از چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی صنفی

براساس مطالعات به‌عمل آمده توسط مرکز پژوهش‌ها، چندپارگی و ناعادلانه بودن، تفوق ماهيت اداره بازنشستگی و صندوق بيمه بازنشستگی، عدم شفافيت، کسری روبه رشد منابع و کوچكی جامعه هدف چالش‌های اصلی این صندوق‌ها به‌شمار می‌رود.

تنها ۴ صندوق صنفی امکان اصلاح و ادامه حیات دارند

در گزارش فوق آمده است: صندوق‌های وکلا، آینده‌ساز، نفت و بانک‌ها را می‌توان صندوق‌های شغلی بازنشستگی دانست که وضعيت نسبتاً قابل قبولی دارند و در صورت انجام برخی اصلاحات پارامتری، ساختاری و مدیریتی، امكان ادامه حيات دارند. اما مابقی صندوق‌ها ماهيت اداره بازنشستگی و تقاعد دارند و حتی با اصلاحات پارامتریک گسترده نيز به سازمان و شرکت متولی تأسيس خود وابسته می‌مانند.

راهکار ساماندهی ‌صندوق‌های بیمه اجتماعی کوچک

در ادامه در مورد راهکارهای اصلاح وضعیت این صندوق‌ها آمده است: تمرکز اصلی برنامه‌های اصلاحی باید در رسيدن به نظام یكپارچه مستمری‌ها باشد. اطمينان از این‌كه طرح‌های جاری مبتنی‌ بر درآمد در بهترین حالت برای بهبود پایداری طراحی شده‌اند، انحرافات اقتصادی را کاهش می‌دهند، موجب بهبود عدالت و برابری و همچنين تنوع بيشتر پس‌انداز برای بازنشستگی از طریق برنامه‌های تكميلی اختياری می‌شوند. ازاین‌رو با پذیرش نظام چندلایه‌ای به‌ منظور اصلاح نظام بازنشستگی و مستمری که در برنامه‌ها و سياست‌های کلی کشور برآن تأکيد شده است، راهكار ساماندهی صندوق‌های بيمه اجتماعی کوچک در سه سناریو ارائه شده است.

متن این گزارش را می‌توان در اینجا مشاهده نمود.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.