۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۸۹۵۵ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین کارشناس: رضا سهرابی
۰

جمعی از نمایندگان مجلس سنا در آمریکا، طی نامه‌ای به دولت این کشور، پیرامون طرح جاده ابریشم چین و آثار آن بر اقتصاد آشفته دیگر کشورها، با توجه به همه‌گیر شدن ویروس کرونا هشدار داده و خواستار مقابله دولت با این طرح شده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد ۱۶ سناتور جمهوری‌خواه، ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت اقتصادی کشورهای در حال توسعه که به علت همه‌گیر شدن ویروس کووید-۱۹، در بازپرداخت وام‌های دریافتی خود از چین با مشکل روبرو شده‌اند، در نامه‌ای مشترک خطاب به وزارت خزانه‌داری و امور خارجه، بررسی آثار مالی وام‌های اعطایی چین – در قالب ابتکار «یک کمربند، یک راه» – بر کشورهای دارای اقتصاد آشفته را خواستار شدند.

علاوه بر این، به موجب نامه اخیر از دولت آمریکا خواسته شده است که پیامدهای سیاسی حمایت بیشتر صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی از کشورهای مقروض به چین، مورد بررسی قرار گیرد.

بدهی‌های مذکور به وام‌هایی مربوط می‌شود که دولت چین در راستای طرح جاده ابریشم جدید، به دیگر کشورها اعطا کرده است. طرحی که با هدف ایجاد نفوذ جغرافیایی-سیاسی چین، در نهایت به پیوند مسیرهای تجاری میان چین، آسیای جنوب شرقی، آسیای میانه، آفریقا و اروپا منتهی می‌گردد.

بدهی‌های ناشی از ابتکار «یک کمربند، یک راه»

در ۱۳ آوریل ۲۰۲۰، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که باید امکاناتی را جهت تسهیل بدهی برای ۲۵ مورد از فقیرترین کشورهای عضو از جمله سیرالئون، نپال، گامبیا و موزامبیک فراهم آورد تا آنها بتوانند منابع مالی خود را صرف مقابله با کووید-۱۹ نمایند. بسیاری از این کشورها که ابتکار «یک کمربند، یک راه» را امضا کرده‌اند اکنون زیر بار بدهی‌های سنگین به چین قرار دارند.

این سناتورها با اشاره به لزوم وجود دارایی‌ها یا منابع موجود به عنوان وثیقه در این وام‌ها خاطرنشان کردند که: «وام‌های اعطایی چین با چنین شروط سخت‌گیرانه‌ای بر خلاف استانداردهای جهانی می‌باشند».

در سال ۲۰۱۷، سریلانکا پس از آنکه در بازپرداخت بدهی بیش از ۱ میلیارد دلاری خود برای ساخت بندر هامبانتوتا در قالب ابتکار «یک کمربند، یک راه» ناتوان ماند، کنترل این بندر کلیدی را طی قرارداد اجاره‌ای ۹۹ ساله به چین واگذار کرد.

در قالب این نامه از دولت آمریکا خواسته شده است که اقدامات متعددی را در راستای مقابله با چین به انجام برساند. از جمله این اقدامات، تلاش برای ایجاد فشار بر موسسات و شرکت‌های چینی به منظور وادار کردن آن‌ها به مذاکره مجدد در خصوص بدهی‌ کشورهای در حال توسعه است. همچنین از دولت خواسته شده است تا کشورهایی که از صندوق بین‌المللی پول درخواست کمک می‌کنند را به شفافیت در تعهدات مالی مهم خود، از جمله موافقتنامه‌های مربوط به چین و ابتکار «یک کمربند، یک راه» ملزم نماید.

جاده ابریشم سلامت

در نامه‌ سناتورهای آمریکایی به این واقعیت نیز اشاره شده است که طرح «جاده ابریشم سلامت» چین که جزئی از ابتکار «یک کمربند، یک راه» قلمداد می‌شود در حال گسترش است.

در ژانویه ۲۰۱۷، سازمان بهداشت جهانی و دولت چین به توافق رسیدند که در اجرای پروژه‌های سلامت محور ذیل ابتکار «یک کمربند، یک راه» و با نام رسمی «جاده ابریشم سلامت» با یکدیگر همکاری کنند. به موجب این توافق، طرفین موافقت کردند که به بهبود وضعیت سلامت شهروندان در کشورهای متعهد به طرح جاده ابریشم جدید، موسوم به «یک کمربند، یک راه»، بپردازند.

این در حالی است که بسیاری از قانون‌گذاران آمریکایی، دولت چین را به خاطر عدم شفافیت درباره شیوع ویروس کووید-۱۹ مورد انتقاد قرار داده‌اند و در تلاشند تا با ارائه طرح‌های قانونی، چین را نسبت به شیوع این ویروس، پاسخگو گردانند.

لازم به ذکر است که طرح جاده ابریشم چین، با تحت‌الشعاع قرار دادن منافع سیاسی و اقتصادی آمریکا، به کاهش قدرت این دولت در بسیاری از کشورها منجر شده است و اقدامات اخیر در امتداد سلسله اقدامات ایالات متحده از جمله «شبکه نقطه‌های آبی»، برای مقابله با ابتکار چینی‌ها می‌باشد.

منبع: پایگاه خبری بلت اند رود؛ plink.ir/zd8av

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.