۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۸۲۸۴ ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین کارشناس: رضا سهرابی
۰

روابط صربستان و چین که سال‌ها با فراز و فرودهای ناشی از عوامل بین‌المللی و سیاست‌های داخلی هر دو کشور همراه بوده، با امضای موافقتنامه‌های متعدد و افزایش همکاری‌های دوجانبه، به سمت پایدار شدن در حال حرکت است. شاید بتوان طرح جاده ابریشم جدید چین را کلیدی‌ترین قسمت از پازل همکاری صربستان و بزرگترین شریک اقتصادی این کشور در آسیا، یعنی چین دانست.

به گزارش مسیر اقتصاد جمهوری صربستان کشوری است ار‌وپایی در حوزه بالکان که جمعیت آن به حدود ۷ میلیون نفر می‌رسد. مهم‌ترین شریک تجاری این کشور در آسیا، جمهوری خلق چین است که بعد از کشورهای آلمان و ایتالیا، بیشترین درصد واردات صربستان را به خود اختصاص داده است. امروزه با توجه به عضویت صربستان در طرح جاده ابریشم جدید چین، حجم تجارت میان این دو کشور به بیش از ۱.۵ میلیارد دلار در سال می‌رسد.

در نمودار زیر کشورهای اصلی صادرکننده کالا به صربستان نشان داده شده است.

توسعه روابط دوستانه صربستان و چین با جاده ابریشم جدید

در سال ۲۰۰۹ میلادی، صربستان و چین موافقتنامه همکاری استراتژیک با یکدیگر را به امضا رساندند که با مذاکرات مجدد و متعدد نمایندگان دو کشور، همین توافق در سال ۲۰۱۶ به یک موافقتنامه جامع‌تر تبدیل شد. یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۷ و در راستای تقویت روابط، محدودیت صدور روادید برای مسافران دو کشور نیز از میان برداشته شد.

همراستا با همکاری‌ها در بخش اقتصادی و با اعلان رسمی آغاز به کار جاده ابریشم جدید توسط چین در سال ۲۰۱۳، حدود ۷ پروژه زیرساختی در صربستان ایجاد شده است و سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی و حمل و نقل همچنان ادامه دارد.

از جمله مهم‌ترین پروژه‌های در حال اجرا، یکی خط آهن بلگراد_بوداپست است که پایتخت دو کشور صربستان و مجارستان را به یکدیگر متصل می‌کند. دیگری آزادراه بلگراد_بار است که پایتخت صربستان را به شهر بندری بار در مونته نگرو متصل می کند. همچنین پروژه تازه سازی خطوط متروی بلگراد از جمله دیگر پروژه هایی است که در قالب طرح جاده ابریشم موسوم به «ابتکار یک کمربند، یک راه» در صربستان عملیاتی شده است.

صربستان و پیوستن به اتحادیه اروپا

از سوی دیگر ، صربستان همچنان درگیر مذاکرات برای ورود به اتحادیه اروپا نیز هست. انتظار می رود مذاکرات الحاق که از سال ۲۰۱۱ در دستور کار اتحادیه قرار گرفته تا اواخر سال ۲۰۲۳ به پایان برسد، اگرچه مسیر آینده نامشخص است.

با این حال، آنچه مشخص است اینکه غالب اعضای اتحادیه، تمایل برخی کشورها به ایجاد همکاری سیاسی‌_اقتصادی بلند مدت با چین را برنمی تابند و همواره سیاست های اقتصادی کشورهای متمایل به چین مانند ایتالیا را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

حال باید دید سرانجام اتخاذ سیاست‌های دوگانه صربستان در تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا از یک سو و از سوی دیگر، ابراز تمایل برای همکاری‌ بلند مدت اقتصادی با چین، به عنوان رقیبی برای اقتصاد اتحادیه و نیز آمریکا به عنوان شریک اقتصادی اصلی اتحادیه، به کجا خواهد رسید.

منبع: پایگاه خبری بلت اند رود plink.ir/jPVK8

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.