۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۲۳۸ ۰۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین
۰

آمریکا و متحدانش در اجلاس جاری G7 بر سر سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد دلاری در زیرساخت‌های کشورهای درحال توسعه، در قالب طرح «همکاری برای زیرساخت و سرمایه‌گذاری جهانی» به توافق رسیدند. این طرح آخرین تلاش آمریکا و متحدانش برای مقابله با راه ابریشم جدید چین محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد در روزهای اخیر رهبران کشورهای عضو G7 شامل آمریکا، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، ژاپن و کانادا، در آلمان گرد هم آمده‌اند تا درخصوص مسائل مهم عرصه بین‌الملل به بحث و تبادل نظر بپردازند. یکی از موضوعات مهمی که در اجلاس جاری گروه ۷ مورد توجه قرار دارد، ضرورت مقابله غرب با ابر پروژه راه ابریشم جدید چین موسوم به «یک کمربند یک راه» است.

طرح ۶۰۰ میلیارد دلاری G7 برای مقابله با راه ابریشم جدید چین

پیش از این نیز آمریکا، اروپا و ژاپن، برنامه‌های متعددی را برای مقابله با راه ابریشم جدید چین ارائه کرده بودند و در اجلاس اخیر G7 کشورهای عضو این گروه که متحدان آمریکا محسوب می‌شوند، بر سر اختصاص ۶۰۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری بیشتر برای مقابله با این ابر پروژه چین به توافق رسیدند.

طرح پیشنهادی آمریکا که مورد توافق گروه G7 قرار گرفته است، «همکاری برای زیرساخت و سرمایه‌گذاری جهانی» نام دارد و بر اساس آن تنها آمریکا قرار است ۲۰۰ میلیارد دلار برای حمایت از پروژه‌های زیرساختی در کشورهای هدف هزینه کند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، در این خصوص گفت: به صراحت می‌گویم که این هزینه کمک یا صدقه نیست، این یک سرمایه‌گذاری است که حاصل آن به سود همه خواهد بود. کشورهای متحد ما حاصل مشارکت در این پروژه را خواهند دید.

آمریکا قرار است از ظرفیت نهادهای بین‌المللی همچون بانک‌های توسعه‌ای، موسسات مالی توسعه‌ای و صندوق‌های مالی برای تامین مالی پروژه‌های زیرساختی این طرح بهره ببرد.

هزینه ۳۰۰ میلیارد یورویی اروپا در طرح پیشنهادی آمریکا

کشورهای اروپایی نیز متعهد شده‌اند ۳۰۰ میلیارد یورو، معادل ۳۱۷ میلیارد دلار در این طرح که یک پیشنهاد برای مقابله پایدار با راه ابریشم چین محسوب می‌شود، سرمایه‌گذاری کنند. چین از سال ۲۰۱۳ میلادی طرح راه ابریشم جدید خود را آغاز کرده و تا امروز در قالب این ابر پروژه در بیش از ۱۰۰ کشور جهان برای توسعه زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. اما آمریکا و کشورهای اروپایی همواره اقدامات چین در قالب راه ابریشم جدید را زیر سئوال برده‌اند و سود کشورها از مشارکت در این ابر پروژه را بسیار ناچیز دانسته‌اند.

در مقابل کشور چین از هرگونه طرح سرمایه‌گذاری گسترده از سوی آمریکا، اروپا و گروه G7 در کشورهای درحال توسعه حمایت کرده است. سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در واکنش به طرح ۶۰۰ میلیارد دلاری G7 از این پروژه استقبال کرده و تاکید کرده است این کشور نیز با قدرت در مسیر توسعه روابط خود با کشورها در قالب راه ابریشم جدید و سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت کشورهای درحال توسعه ادامه خواهد داد.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.