۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۷۹۲۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه کارشناس: سید حسن محفوظی
۱

پیش‌بینی کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی به عنوان سوخت سبب شده است شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه پالایش به سمت یکپارچه‌سازی واحدهای فرآیندی پالایش و پتروشیمی حرکت کنند. وجود پروژه‌های بزرگ پتروپالایشگاهی که عمدتا توسط شرکت‌های اصلی تولیدکننده نفت خام در حال احداث هستند مؤید این موضوع است که آینده سودآوری نفت خام وابسته به توسعه پتروپالایشگاه ها است. اگرچه فرآیندهای کنونی به طور متوسط تنها ۵ درصد از نفت خام ورودی را به محصولات پتروشیمی تبدیل می‌کند، طراحی پتروپالایشگاه های جدید به صورتی است که ۴۵ درصد ظرفیت نفت ورودی به محصولات پتروشیمی منتهی می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد با توجه به پیش‌بینی کاهش مصرف سوخت در دهه‌های آینده، انتظار می‌رود توسعه پتروپالایشگاه ها محرک اصلی بازار نفت خام باشد.

از ابتدای دهه ۲۰۱۰، میلیاردها دلار در صنعت نفت و گاز آمریکا سرمایه‌گذاری شد. بخش عمده‌ای از این سرمایه‌گذاری‌ها صرف احداث واحدهای کراکر و کارخانجات پتروشیمی پایین دست شد. استخراج وسیع گاز شیل و وجود اتان ارزان‌قیمت سبب شد که فرآوری اتان به اتیلن و مشتقات آن حاشیه سود بالایی ایجاد کند.

همین موضوع سبب شد که تغییر عمده‌ای در بازارهای بین المللی و در حوزه محصولات پتروشیمی به وجود آید؛ به طوریکه که در حال حاضر آمریکا به یکی از تولیدکنندگان عمده محصولات پتروشیمی پایه تبدیل شده است.

توسعه پتروپالایشگاه ها تضمین‌کننده سودآوری نفت در آینده

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که برخلاف دهه گذشته که تولید گسترده گاز شیل تغییردهنده اصلی شرایط بازار بود، در دهه آینده کاهش قیمت نفت خام نقش اصلی را در بازار محصولات شیمیایی ایفا کند. از یک طرف عرضه مازاد نفت خام و کاهش قیمت آن و در طرف دیگر کاهش تقاضا برای سوخت در دهه‌های آینده سبب خواهد شد که پالایشگاه ها به سمت طراحی فرآیندها و نصب تجهیزات جدید برای تولید محصولات پتروشیمی حرکت کنند.

به گفته برایان گلاور، مدیر فناوری فرآیند و تجارت تجهیزات شرکت Honeywell UOP، روند استفاده از فرآینده های پتروپالایشگاهی در سال‌های اخیر بسیار فراگیر شده است. فرآیندهای پتروپالایشگاهی یا اصطلاحاً «پالایشگاه های آینده» جهت معرفی تکنولوژی‌های انعطاف‌پذیری به کار می‌رود که مجتمع‌های پالایشی را قادر به تولید انواع گسترده‌ای از مواد شیمیایی می‌سازد. با توجه به کاهش سودآوری واحدهای پالایشگاهی مجزا، بهترین نتیجه زمانی حاصل می‌شود که بتوان مواد مختلف حاصل از نفت خام را با بهترین فرصت‌های بازار تطبیق داد که این موضوع منوط به آن است که فرآیندهای پالایشی و پتروشیمی در کنار هم استفاده شوند.

احداث واحدهای پتروپالایشگاهی در ظرفیت بالا سبب می‌شود که بازارهای موجود پتروشیمی به سطح اشباع برسد. اگرچه این مسئله به عنوان یک ریسک شناخته می‌شود اما به نظر می‌رسد که شرکت‌های نفتی مایل به پذیرفتن آن هستند. دلیل آن نیز این است که تنها تولید فرآورده‌های سوختی از نفت خام دارای ریسک بسیار بالاتری است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده است که مصرف سوخت وسایل نقلیه سبک در آمریکا تا سال ۲۰۵۰ سالانه ۱ درصد کاهش خواهد یافت. این موضوع به طور مشابه در بسیاری از مناطق جهان نیز پیش‌بینی می‌شود. عواملی همچون کاهش رشد فروش اتومبیل در برخی از کشورها، افزایش کارآمدی خودروها و کاهش مصرف سوخت و توسعه تولید و مصرف خودروها و وسایل نقلیه الکتریکی دلیل این موضوع است.

با توجه به گزارش چشم‌انداز انرژی ۲۰۱۸ شرکت بی‌پی بریتانیا، سهم متوسط هر بشکه نفت در سوخت حمل و نقل حداکثر در سال ۲۰۲۵ به ۵۸ درصد می‌رسد و پس از آن شروع به کاهش خواهد کرد. از طرف دیگر نفت مصرفی توسط صنعت، ساختمان‌ها و واحدهای تولید برق نیز کاهش خواهد یافت. با این حال، تقاضای نفت برای تولید مواد شیمیایی به رشد خود ادامه خواهد داد و از ۱۶ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۲۰ درصد در سال ۲۰۴۰ خواهد رسید.

ورود شرکت‌های بزرگ پالایشی به حوزه احداث پتروپالایشگاه

ورود بسیاری از شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه پالایش نفت به حوزه توسعه پتروپالایشگاه ها نیز مؤید همین موضوع است. شرکت‌های عربستانی آرامکو و سابیک در یکی از شهرک‌های صنعتی بندر ینبوع عربستان واقع در ساحل دریای سرخ، در حال همکاری برای احداث یک مجتمع جدید پتروپالایشگاهی هستند.

انتظار می‌رود با بهره‌برداری از این مجتمع تا سال ۲۰۲۵، سالانه ۹ میلیون تن محصولات پتروشیمی به طور مستقیم از ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام سبک عربی تولید شود. اگرچه در حال حاضر بیشتر پالایشگاه‌ها در سراسر جهان تنها ۵ درصد از نفت ورودی را تبدیل به مواد پتروشیمی تبدیل می‌کنند، فرآیندهای پتروپالایشگاه ینبوع به صورتی است که حدود ۴۵ درصد از خروجی این مجتمع انواع مختلفی از مواد شیمیایی از جمله اولفین ها، آروماتیک ها، گلیکول ها و پلیمرها خواهد بود.

سایر شرکت‌های پالایشی نیز در حال توسعه پتروپالایشگاه و طراحی فرآیندهای جدید برای تغییر محصولات خود از بنزین، دیزل و سوخت‌های دیگر به سمت مواد پتروشیمی هستند. شرکت اکسون موبیل از سال ۲۰۱۴ در سنگاپور از تکنولوژی شکست مستقیم نفت خام (direct crude cracking) استفاده کرد. این شرکت همچنین در نظر دارد تا یک واحد مشابه دیگر در کشور چین بسازد. بسیاری از مجتمع‌های پالایشی در حال ساخت در کشور چین، به طور متوسط ۴۰ درصد از نفت ورودی  را به پارازایلن و دیگر مواد پتروشیمی تبدیل خواهد کرد. شرکت آرامکو عربستان نیز در حال بررسی امکان‌سنجی احداث یک پتروپالایشگاه در کشور هند است.

در میان همه پروژه‌های پتروپالایشگاهی پروژه ینبوع عربستان از این نظر حائز اهمیت است که از طرف آرامکو، بزرگ‌ترین تولید کننده نفت جهان، در حال احداث است. همین موضوع نشان می‌دهد که آینده نفت خام در توسعه صنایع شیمیایی است.

امین حسن ناصر، مدیر عامل آرامکو در سخنرانی اخیر خود در انجمن پتروشیمی و مواد شیمیایی خلیج فارس پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری طی دهه آینده در صنعت پتروشیمی را اعلام کرد. به گفته وی رشد زیاد تقاضای مواد شیمیایی و پتروشیمی، فرصتی بسیار مناسب برای تولیدکنندگان نفت خام است اما این موقعیت مناسب، تنها برای شرکت‌هایی که سریع عمل می‌کنند، حداکثر سود را به همراه خواهد داشت.

منبع: موسسه plink.ir/r8xB3 ،C&En

انتهای پیامنفت و انرژی

  1. میدونستید الفین فیروزآباد که به عسلویه منتقل شده مالکش قرارگاه خاتمه سهامش هم در بورس بنام پتروشیمی های فسا داراب جهرم هست و کمتر از ۲۰۰% بازدهی داشتن که خیلی کمتر از پتروشیمی ممسنی است که ۹۰۰% بازدهی داشته پتروشیمی های فسا داراب جهرم هم مالکش قرارگاه خاتمه بجنبید بخرید تا مثل ممسنی نشده اولویت اول ساخت پتروشیمی فقط همین الفین هاست چه بهتر که مالکش هم خوشنام باشد همه جا شایعست میگن اگه ساخته بشن سودشون بالای هزار تومنه و قیمتشون بالای ده هزار تومن می شود الان زیر ۳۰۰ تومن میشه هر تعداد پتروشیمی های فسا داراب جهرم خرید

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.