۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۶۸۲۸ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

شرکت‌های نفت و گاز منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا به منظور کسب حداکثر ارزش افزوده از نفت خام تولیدی خود، سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمیایی را مد نظر قرار داده‌اند. در حال حاضر نزدیک به ۱۶۰ میلیارد دلار طرح جدید پتروشیمی و پتروپالایشگاهی در این ناحیه برنامه ریزی شده‌اند که ۳۷.۲ میلیارد دلار آن در حال اجرا است.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت‌های نفت و گاز در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا (منطقه MENA) در حال سرمایه‌گذاری در پروژه های جدید پتروشیمی هستند تا ارزش به‌دست‌آمده از هر بشکه نفت خام تولید شده را به حداکثر برسانند.

رشد تقاضای نفت خام برای مجتمع‌های پتروشیمی

بر اساس گزارش‌های موسسات بین المللی از جمله گزارش منتشر شده در اکتبر ۲۰۱۸ توسط آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) ‏پیش‌بینی می‌شود که صنعت پتروشیمی حدود یک‌سوم از رشد تقاضای نفت خام در سال ۲۰۳۰ و تقریبا نیمی از این رشد در سال ۲۰۵۰ ارا به خود اختصاص دهد.

در طرف دیگر نیز انتظار می‌رود، رشد کیفیت خودروهای با سوخت فسیلی، افزایش تعداد خودروهای برقی و تلاش برای کاهش انتشار کربن در سال‌های ۲۰۳۵ به بعد، مصرف نفت و فرآورده‌های نفتی را به عنوان سوخت کاهش دهد.

بررسی روند فعلی نیز نشان می‌دهد که پتروشیمی نقش حیاتی در تولیدات صنعتی و مصرفی ایفا می‌کند و این روند در سال‌های آینده نیز صعودی خواهد بود. بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که بازیگران نفت و گاز در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، پالایشگاه ها و واحدهای پالایشگاهی خود را جهت تولید مواد پتروشیمی سودآور در کنار تولید سوخت، بازطراحی کنند.

۱۶۰ میلیارد دلار پروژه جدید پتروشیمی در منطقه

در این زمینه قراردادهای ساخت پروژه های جدید پتروشیمی نیز در این منطقه افزایش چشمگیری به همراه داشته است. به طوریکه در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ به طور متوسط تنها ۲.۸ میلیارد دلار در سال در این صنعت سرمایه‌گذاری شده است اما تنها در سال ۲۰۱۸ این سرمایه‌گذاری به بیش از ۱۱ میلیارد دلار افزایش یافته است.

در حال حاضر، پروژه های جدید پتروشیمی برنامه‌ریزی‌شده یا در حال اجرا به ارزش ۱۶۰ میلیارد دلار در منطقه MENA وجود دارد، که ۳۷.۲ میلیارد دلار از این مقدار در مرحله عملیاتی است. افزایش درآمدهای صادراتی، ایجاد صنایع محلی جدید و نیاز روزافزون سایر کشورهای آسیایی به محصولات پتروشیمی از مزیت‌هایی است که کشورهای بزرگ فعال در صنعت نفت و گاز را به سرمایه‌گذاری در این بخش ترغیب می‌کند.

نشست بررسی پروژه های جدید پتروشیمی در کشورهای منطقه

در همین زمینه دسامبر سال گذشته میلادی، اولین نشست شرکت انرژی المشرق با حضور شرکت‌های فعال در صنعت نفت و گاز در کشور دبی برگزار شد که چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در توسعه طرح‌های جدید پتروشیمی در منطقه منا را مورد بحث قرار داد.

این نشست حول راهبردهایی از جمله سرمایه‌گذاری‌های دولت‌های عربی در بازارهای استراتژیک مانند چین، هند و آسیا؛ احداث مجتمع‌های یکپارچه پالایشگاهی و پتروشیمی یا اصطلاحاً پتروپالایشگاه ها؛ چالش‌های مربوط به فناوری، امور مالی پروژه‌ها و اثرات محیط‌زیستی و توسعه پایدار صنعت نفت و گاز متمرکز بود.

پایان مزیت خوراک اتان ارزان برای کشورهای غرب آسیا

بنابراین می‌توان گفت اگرچه تولیدکنندگان بزرگ صنعت پتروشیمی در حاشیه خلیج‌فارس به دلیل قیمت پایین مواد خام اتان در منطقه، مدت‌ها است که از جایگاه مناسبی برخوردار بوده اند، اما به نظر می‌رسد که این مزیت با کاهش قیمت نفت خام و افزایش بهره‌برداری از منابع نفت و گاز غیرمتعارف (شل) در سطح جهانی، کاهش خواهد یافت و مزیت رقابتی به خصوصی در پروژه های جدید پتروشیمی نباشد.

در حال حاضر برای مقابله با این چالش استراتژی‌های مختلفی به این کشورها پیشنهاد شده است که احداث واحدهای بزرگ پتروپالایشگاهی، تولید محصولات پتروشیمی با ارزش بالا و تسهیل سرمایه‌گذاری‌های خارجی در منطقه از مهمترین این رویکردها است.

منبع: گزارش موسسه plink.ir/nKN1W ،MEED

انتهای پیامنفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.