۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۹۹۹ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

مروتی کارشناس مسائل جمعیت، ضمن تشریح فقدان متولی واحد در این حوزه گفت: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یکی از متولیان این امر، ضمانت اجرایی ندارد. با ادامه وضعیت فعلی روند رشد جمعیتی کشور در سال ۱۴۲۵ متوقف می‌شود و پس از آن کاهش جمعیت و پیری جمعیت تهدیدی اساسی برای اقتصاد کشور و به‌ویژه نظام تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی خواهد بود.

حسین مروتی پژوهشگر و کارشناس امور جمعیت، در گفتگو با مسیر اقتصاد در تشریح یکی از ابعاد بحران جمعیتی و کاهش نرخ رشد جمعیت، مساله فقدان متولی در موضوع جمعیت را به دو معنا دانست و گفت: یک معنای متولی افراد و نهادهایی است که موظفند در مساله جمعیت فعالیت نمایند. عمده نهادها و وزارتخانه ها مانند وزارت بهداشت و وزارت ورزش و جوانان در حیطه های کاری خود وظایف جمعیتی دارند.

مروتی افزود: معنای دیگر متولی این است که چه نهادی باید این فعالیت ها در حوزه جمعیت را رصد و راهبری نماید، عملکرد نهاد های مختلف را مورد بررسی قرار دهد و از آن ها مطالبه نماید. در ایران متولی به این معنا وجود ندارد. اخیرا اقداماتی در راستای تشکیل چنین نهادی در حال انجام است.

مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی فاقد ضمانت اجرایی

این کارشناس جمعیت در توضیح نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یکی از متولیان جمعیت در کشور گفت: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمانت اجرایی ندارد. در بسیاری از موارد این شورا با نهادهای مختلف کشور اعم از قوای مقننه، قضائیه و مجریه مکاتبه می نماید و از آنها گزارش عملکرد می خواهد و آن ها نیز پاسخ هایی را ارائه می دهند، اما این نهادها عملا خود را ملزم به اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی دانند.

صفر شدن نرخ رشد جمعیت و آغاز روند کاهشی جمعیت کشور از سال ۱۴۲۵

وی ضمن ابراز نگرانی از آینده جمعیتی ایران گفت: طبق پیش بینی ها جمعیت کشور تا سال ۱۴۲۵ افزایش خواهد یافت. تقریبا در سال ۱۴۲۵ نرخ رشد جمعیت به صفر می رسد و پس از آن کاهش جمعیت آغاز خواهد شد. پیش بینی می شود جمعیت کشور در سال ۱۴۲۵ حدود ۱۰۱ میلیون نفر باشد.

وی با اشاره به پیری جمعیت به عنوان تهدیدی اساسی برای آینده کشور و یکی از تبعات کاهش نرخ رشد جمعیت، ادامه داد: تا سال ۱۴۲۵ حدود ۲۵ درصد از جمعیت کشور بیش از ۶۰ سال خواهند داشت. نسبت جمعیت بالای ۶۰ سال به کل جمعیت هم اکنون ۱ به ۱۰ است اما تا ۳۰ سال آینده این نسبت ۱ به ۴ خواهد شد.

وی در پایان اضافه کرد: هم اکنون علیرغم وجود جمعیت جوان، نظام تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی کشور ورشکسته اند و یا با بحران های مالی اساسی مواجه اند. کاهش نسبت حمایت تا ۳۰ سال دیگر می تواند تهدیدی اساسی برای این بخش ها محسوب شود.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.