۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۵۸۷۵ ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

از حدود یک ماه قبل و به دلیل جلوگیری آمریکا از اضافه شدن داور جدید به نهاد داوری سازمان تجارت جهانی، قوانین این سازمان الزام اجرایی خود را از دست داده است. اما به گفته روبرتو آزِوِدو دبیرکل WTO، دولت فعلی آمریکا تنها دلیل به بن بست رسیدن این سازمان نیست. به گفته وی سازمان تجارت جهانی و به طور خاص نهاد داوری این سازمان در اجرای وظایف خود با مشکل مواجه است و تا زمانی که این وضعیت ادامه داشته باشد، حتی تغییر دولت در آمریکا نیز نمی‌تواند به احیای این سازمان منجر شود.

به گزارش مسیر اقتصاد از حدود یک ماه قبل و پس از به پایان رسیدن دوران مسئولیت دو نفر از داوران فعلی سازمان تجارت جهانی ، نهاد داوری این سازمان با تنها یک داور اداره می‌شود و ۶ صندلی قضاوت آن فاقد داور است. این بدان معنی است که نهاد داوری WTO عملا امکان رسیدگی به هیچ شکایت تجاری جدیدی از سوی کشورهای جهان را ندارد و قوانین این سازمان الزام اجرایی خود را از دست داده است.

انتقادهای آمریکا به عملکرد نهاد داوری سازمان تجارت جهانی

دلیل اضافه نشدن داور جدید به سازمان تجارت جهانی در طول ۲ سال اخیر، که به تعطیلی آن در اواخر سال گذشته میلادی منجر شده است، جلوگیری آمریکا از این روند است. آمریکا معتقد است نهاد داوری WTO عملکردی بسیار نامطلوب دارد و از این رو تا تغییر ساختاری این سازمان مطابق با خواسته‌های خود، از اضافه شدن داور جدید به آن جلوگیری نموده است.

«رسیدگی غیرمنصفانه به پرونده‌ها»، «دخالت بیش از حد در امور داخلی کشورها» و «طولانی شدن بیش از حد زمان رسیدگی به پرونده‌های تجاری» سه دلیل اصلی انتقاد آمریکا از عملکرد نهاد داوری WTO عنوان شده است.

اصلاح نهاد داوری سازمان تجارت جهانی به سال‌ها زمان نیاز دارد

اما درحال حاضر این تنها آمریکا نیست که به عملکرد سازمان تجارت جهانی، خصوصا نهاد داوری این سازمان، انتقاد وارد کرده‌است؛ به طوریکه در طول ۲ سال اخیر بسیاری از کشورها بر ضرورت تغییر ساختاری WTO تأکید کرده‌اند. روبرتو آزِوِدو، دبیرکل سازمان تجارت جهانی نیز در سخنان خود انتقادات مطرح شده علیه نهاد داوری این سازمان را پذیرفته است.

وی درخصوص انتقادهای آمریکا از عملکرد این نهاد و به طور خاص کاهش زمان رسیدگی به شکایت‌ها گفته است: درحال حاضر برآوردن انتظارات کشورها از نهاد داوری سازمان تجارت جهانی، نیازمند اعمال تغییرات گسترده و بنیادین است و دست کم به چندین سال زمان نیاز دارد.

آمریکا تنها دلیل تعطیلی نهاد داوری WTO نیست

دبیرکل سازمان تجارت جهانی همچنین تأکید کرده است حضور دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا دلیل اصلی به بن بست رسیدن سازمان تجارت جهانی نیست و مسئله اصلی «یافتن راه حل» برای اصلاح عملکرد این سازمان است که درحال حاضر دورنمایی برای آن قابل تصور نیست و کشورهای عضو، حتی بدون احتساب آمریکا، بر روی جزئیات آن اتفاق نظر ندارند.

به گفته وی سازمان تجارت جهانی و به طور خاص نهاد داوری این سازمان در اجرای وظایف خود با مشکل مواجه است و تا زمانی که این وضعیت ادامه داشته باشد، حتی تغییر دولت در آمریکا نیز نمی‌تواند به احیای این سازمان منجر شود.

WTO چشم انداز روشنی ندارد

بنابراین درحال حاضر مسئله اصلی کشورهای جهان در مواجهه با چالش پیش روی WTO، رسیدن به یک توافق جدید برای اصلاح ساختار این سازمان است؛ و در صورتی که این توافق بین همه کشورهای عضو حاصل نشود، انتظار می‌رود همچنان آینده این سازمان در ابهام قرار داشته باشد.

از طرف دیگر با وجود مطرح شدن ضرورت اصلاح ساختاری WTO در طول ۲ سال اخیر و همچنین تلاش بسیاری از اعضای این سازمان از جمله اتحادیه اروپا به منظور دستیابی به یک توافق همه جانبه در این زمینه، همچنان پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است و نظرات کشورهای چین، آمریکا، اروپا و کشورهای درحال توسعه، در این زمینه فاصله زیادی با یکدیگر دارد.

منابع:

شینهوا؛ plink.ir/1CMJV

بی بی سی؛ plink.ir/dplO8

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.