۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۵۷۷ ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

یک کارشناس روانشناسی با بیان اینکه اولین دلیل خانواده‌های برای عدم فرزندآوری مشکلات اقتصادی است، افزود: این درحالیست که تشویق خانواده‌های ایرانی به فرزندآوری بیشتر، یکی از الزامات اساسی در جلوگیری از پیری جمعیت و کاهش جمعیت در دهه‌های آتی است.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد پیری جمعیت از جمله معضلاتی است که کشور در صورت ادامه روند کنونی رشد جمعیت، در سال های آینده با آن مواجه خواهد شد؛ معضلی که رهبر انقلاب نیز با هشدار به کاهش جمعیت جوان کشور نسبت به تهدیدات ناشی از آن ابراز نگرانی کردند. در این بین تشویق به فرزندآوری بیشتر، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در راستای جلوگیری از پیری جمعیت در آینده نزدیک، در دستورکار قرار بگیرد.

تشویق فرزندآوری لازمه جلوگیری از پیری و کاهش جمعیت

سعیده لشکری کارشناس روانشناسی در گفتگو با مسیر اقتصاد عنوان کرد: با توجه به تاکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب بر خطر کاهش جمعیت جوانان و لزوم افزایش جمعیت، لازم است تمامی دستگاه های مربوط نسبت به تشویق زوجین به فرزندآوری و اجرای سیاست های افزایش جمعیت اقدام کنند. در ایام اخیر که مردم با بحران های شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند اولین دلیل خود را برای عدم فرزند آوری در مشکلات مالی مطرح می کنند. اما سوال اینجاست که اگر مدیریت اقتصادی حل نشود، باید فرزندآوری کنار گذاشته شود.

وی در ادامه گفت: دغدغه های مقام معظم رهبری در این خصوص قابل توجه است و اگر به همین روال پیش رویم، قطعا تا ۱۰ الی ۲۰ سال آینده با کمبود شدید نسل جوان روبرو خواهیم بود، به همین دلیل مجلس و دولت وظایفی دارند که ما این طرح افزایش جمعیت و تعالی خانواده را داده ایم که چاپ شده و آماده ارائه به صحن است.

کاهش فرزندآوری متاثر از تغییر سبک زندگی خانوارها است

وی کاهش فرزندآوری را متاثر از تغییر سبک زندگی خانوارها دانست و تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از خانواده ها دلیل خودداری از فرزندآوری را مسائل اقتصادی می دانند؛ این در حالی است که این موضوع اغلب نیز از سوی خانواده های مرفه شنیده می شود. در کنار وجود مباحث اقتصادی، اصلی ترین دلیل روی آوردن به کم فرزندی تغییر سبک زندگی جوانان و زوجین است. متاسفانه امروزه اغلب زوج های جوان موفقیت ها و لذت های فردی را اولویت خود قرار داده و تمرکز بر فضای مجازی و مشغولیت های دیگر موجب عدم توجه آن ها به مقوله مهم فرزندآوری شده است.

وی تاکید کرد: این درحالیست فرزندآوری باعث تحکیم بنیان های خانواده و تقویت ارتباط زوجین با یکدیگر می شود. از همین رو نهاد های فرهنگی باید نقش و تاثیر فرزند بر خانواده را بیش از پیش برای زوجین تبیین کنند. بدیهی است مسئولین ذیربط باید در مسیر اصلاح الگوی فرزندآوری خانواده های ایرانی در وهله نخست در اندیشه اصلاح نوع نگرش فرهنگ عمومی به فرزندآوری و مشکلان اقتصادی باشند و در ضمن با استفاده از تجارب جهانی برنامه جامعی برای اعطای مشوق های اقتصادی فرزندآوری باشند.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.