۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۴۳۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰ دسته: فرار مالیاتی، مالیات کارشناس: علی ملک زاده
۰

بر اساس اطلاعات اخیر سازمان مالیاتی آمریکا بیش از ۷.۵ هزار میلیارد دلار شکاف یا فرار مالیاتی طی یک دهه در این کشور وجود داشته است. مقابله با فرار مالیاتی با استفاده از روش‌های کارآمد می‌تواند موثرتر از افزایش نرخ مالیات در جهت افزایش درآمد مالیاتی عمل کند. انجام ممیزی‌ها و حسابرسی‌ها با تمرکز بهتر، بالا بردن بهره‌وری فرآیندهای اجرایی سازمان مالیاتی به بالاترین سطح، توسعه سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات مالیاتی و گسترش گزارشگری درآمدها (سوت زنی)، ۴ راهکار اساسی در این مسیر است.

به گزارش مسیر اقتصاد اختلاف بر سر چگونگی افزایش درآمدهای مالیاتی در آمریکا بین کارشناسان و سیاستمداران وجود دارد. در این بین جلوگیری از فرار مالیاتی راهکاری عملیاتی است که کمترین فشار را بر عموم وارد می کند و توصیه کارشناسان اقتصادی است.

دو کارشناس اقتصادی آمریکا راهکارهایی را به منظور افزایش درآمد مالیاتی ارائه کرده اند. لارنس سامرز[۱] استاد و رئیس گذشته دانشگاه هاروارد است. وی از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ دبیر خزانه داری و مشاور اقتصادی باراک اوباما از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ بود. ناتاشا سارین[۲] نیز استادیار حقوق در دانشکده حقوق دانشگاه پنسیلوانیا و استادیار مالی در دانشکده وارتون است که در ادامه راهکارها و تحلیل این دو کارشناس آورده شده است.

افزایش درآمد مالیاتی بدون افزایش نرخ مالیات چگونه امکان پذیر است؟

در حالی که اختلاف نظر زیادی در مورد چگونگی استفاده از پول وجود دارد، تقریباً همه افراد درگیر در مباحث مربوط به سیاست های عمومی در یک گزاره با یک دیگر موافق هستند. آن ها معتقدند که راهکار مزیت دار اقتصادی این است که دولت فدرال بتواند درآمد مالیاتی بیشتری را بدون بالا بردن نرخ مالیات یا کاهش معافیت ها و مشوق های مالیاتی کسب کند.

مسلم است که تلاش دولت برای حصول اطمینان از اینکه همه شهروندان به تعهدات مالیاتی خود عمل کرده و فرار مالیاتی ندارند، مطلوب است. چنین کوششی می تواند درآمد مالیاتی را به طور قابل توجهی افزایش دهد و همچنین باعث افزایش کارآیی اقتصادی شود و به برطرف شدن نابرابری اقتصادی فزاینده در آمریکا کمک کند.

۷۰ درصد فرار مالیاتی در آمریکا مربوط به یک درصد افراد است

برآوردهای اولیه نشان می دهد که حداقل ۷۰ درصد از «شکاف مالیاتی» که به عنوان بدهی مالیاتی و یا فرار مالیاتی گزارش شده است مربوط به ۱ درصد افراد است. لذا مقابله با فرار مالیاتی به نگرانی های مشروع مردم مبنی بر اینکه نظام مالیاتی آمریکا ناعادلانه بوده و منافع عده ای خاص را تامین می کند، پایان می دهد.

۴ راهکار اساسی برای کاهش فرار مالیاتی در آمریکا

تجزیه و تحلیل جدید سامرز  چهار راهکار اساسی برای کاهش فرار مالیاتی ارائه می دهد. این راهکارها عبارتند از: انجام ممیزی ها و حسابرسی ها با تمرکز بهتر، بالا بردن بهره وری فرآیندهای اجرایی سازمان مالیاتی به بالاترین سطح ، توسعه سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات مالیاتی و گسترش گزارشگری درآمدها (سوت زنی)

انجام این راهکارها می تواند بیش از یک تریلیون دلار درآمد در دهه آینده ، عمدتاً از طریق مالیات دهندگان با درآمد بسیار بالا جمع آوری کند. این چهار راهکار می تواند بسیار بیش تر از افزایش نرخ مالیات به ۷۰ درصد برای افراد پردرآمد برای دولت درآمد کسب کند.

۷.۵ تریلیون دلار فرار مالیاتی در آمریکا طی یک دهه

بر اساس اطلاعات اخیر سازمان مالیاتی آمریکا و میزان برآوردها از وصولی مالیات، بیش از ۷.۵ تریلیون دلار شکاف یا فرار مالیاتی طی یک دهه وجود داشته است. لذا برای افزایش ۱ تریلیون دلاری درآمد مالیاتی، کافی است فقط جلوی ۱۵ درصد این شکاف و فرار مالیاتی گرفته شود.

کاهش حسابرسی‌ها عامل کاهش کشف منابع درآمدی

تلاش های اجرایی اعم از فرآیندهای حسابرسی و ممیزی پرونده ها طی یک دهه گذشته در حدود ۳۵ درصد کاهش داشته است. این کاهش حسابرسی بیش از هر کسی به نفع میلیونرها و ثروتمندان بوده است. در سال ۲۰۱۱ پرونده بیش از ۱۲ درصد از افرادی که ۱ میلیون دلار یا بیشتر درآمد داشته اند سالانه و یا در فاصله های کمتر مورد حسابرسی قرار گرفته است.

این در حالی است که در سال گذشته تنها ۳.۲ درصد از افراد مورد حسابرسی قرار گرفتند. دایره شمول حسابرسی، تمامی مودیان با هر سطح درآمدی هستند و احتمال حسابرسی افراد با یکدیگر یکسان است. لذا به افراد پردرآمد که احتمال فرار مالیاتی بیشتری برای آنان وجود دارد ضریب احتمال بررسی بالاتری اختصاص داده نشده است.

افزایش هر یک ساعت حسابرسی مالیاتی موجب ۵ هزار دلار درآمد بیشتر می‌شود

متاسفانه فقط ۵ درصد از مودیان مالیاتی که درآمد آنها بالاتر از ۵ میلیون دلار است، مورد بازرسی قرار می گیرند. حتی اگر داده های سازمان مالیاتی آمریکا نشان دهد که هر یک ساعت حسابرسی اضافی که برای کشف فرار مالیاتی صرف شده است می تواند به طور متوسط تقریبا ۵۰۰۰ دلار افزایش درآمد مالیاتی را افزایش دهد، باز هم حسابرسی افزایش نمی یابد.

حسابرسی و بازرسی کمتر از یک درصد شرکت ها در سال ۲۰۱۸ به طور متوسط نزدیک به یک میلیون دلار درآمد اضافی مالیاتی برای دولت افزایش داد. بنابراین با کاهش نرخ حسابرسی، درآمد ناشی از کشف فرار مالیاتی کاهش می یابد.

پینوشت:

[۱] Lawrence H. Summers

[۲] Natasha Sarin

منبع: واشنگتن پست

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.