۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۰۵۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

محمد حسن‌زاده اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی گفت: هدایت نقدینگی موجود در کشور به سمت تولید یکی از الزامات اساسی رشد اقتصادی و رونق تولید است و این امر نیازمند برنامه‌ریزی مدون دولت و نظارت مؤثر بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌هاست.

به گزارش عادله جوادزاده خبرنگار استان اردبیل مسیر اقتصاد درحالیکه کشور با بحران جدی اقتصادی و تشدید تحریم‌ها مواجه است، وجود نقدینگی بالا در جامعه سبب شده پای واسطه‌گران و دلالان به اقتصاد کشور باز شود که در این میان هدایت نقدینگی به سمت تولید و ایجاد واحدهای بزرگ اقتصادی این منابع در مسیر درست حرکت می‌کند و به نوعی ساماندهی اقتصادی محقق خواهد شد.

هدایت نقدینگی به سمت تولید با نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها

محمد حسن‌زاده استاد اقتصاد دانشگاه در استان اردبیل در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: میزان نقدینگی بالا در کشور باید کنترل شود و این امر تنها با نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها و حفظ پول ملی با تکیه بر پشتوانه درست و صحیح اتفاق میفتد. دولت با سیاست توسعه‌یافتگی همه بخش‌های اقتصادی کشور وارد عمل شده اما در این بین وجود نقدینگی بالا در کشور پای دلالان و واسطه‌گران را به اقتصاد ایران باز می‌کند. توسعه یافتگی و رشد متناسب اقتصادی در صورتی شکل عینی و حقیقی به خود می‌گیرد که قوانین مصوب در مجلس به شکل درست و صحیح اجرایی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی باید دلگرم به استفاده از تسهیلات بانکی باشند، بیان کرد: رونق تولید جز با اختصاص منابع بانکی به این واحدهای کوچکی میسر نیست و این امر باید موازی با سیاست‌های دولت در راستای سوق دادن نقدینگی کشور به سمت تولید باشد.

کمبود نقدینگی مشکل بزرگ تولیدکنندگان داخلی

حسن‌زاده ادامه داد: در استان اردبیل بیش از ۲۵۰ واحد تولیدی فعال و ۳۳۰ واحد غیرفعال و نیمه راکد داریم که امسال با تلاش و مساعدت مسئولان صمت نسبت به شناسایی واحدهای مستعد احیا اقدام شده و اختصاص تسهیلات مناسب به این واحدها از مهمترین مطالبه صاحبان صنایع در اردبیل است.

وی عمده مشکل بخش تولید در کشور را نبود نقدینگی مناسب اعلام کرد و گفت: این مشکل در واقع سبب زمینگیر شدن صنعت در کشور به ویژه در استان‌های محروم شده است. واحدهای تولیدی تعطیل شده در کشور به نوعی دچار کمبود منابع هستند و این مسئله زمینه‌های بیکاری و نابسامانی اقتصادی را دامن زده است.

انباشت نقدینگی دلال‌بازی‌ها را رونق داده است

این استاد دانشگاه بیان کرد: ما در حال حاضر در کشور با نقدینگی‌های سرگردانی روبرو هستیم که به جای قرار گرفتن در مسیر صحیح تولید و اشتغال، نوعی بلاتکلیفی اقتصادی را سبب شده و در این میان واسطه‌گران و دلالان فرصت مناسبی را برای جولان دادن در بازار به دست آورده‌اند.

حسن‌زاده در پایان تعطیلی کارگاه‌های تولیدی خرد، کاهش نرخ رشد اقتصادی کشور و نابسامانی اشتغال در کشور را حاصل این بی‌تدبیری در هدایت نقدینگی به سمت تولید خواند و اضافه کرد: بانک‌ها باید با سیاست‌گذاری مناسب از ایجاد بازارهای کاذب جلوگیری کنند و با هدایت نقدینگی موجود در کشور به سمت تولید نرخ اشتغال را نیز ارتقا دهند.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.