۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۷۲۵۳ ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰ دسته: مالیات
۰

فتح الله تاری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) با اشاره به لزوم اصلاح نظام مالیاتی کشور گفت: هوشمندسازی فرآیند اخذ مالیات با سامانه مودیان در نهایت موجب رونق تولید، رشد اقتصادی و پویایی فضای کسب و کار می‌شود و تمرکز بر داده‌های دقیق اقتصادی و مالی فرار مالیاتی مشاغل خاص را به حداقل می‌رساند.

نگاهی به سرانه مالیاتی اصناف پردرآمد نشان می‌دهد که شکاف مالیاتی در این اصناف قابل توجه است. به عنوان مثال، سرانه مالیات ابرازی پزشکان در سال ۱۴۰۱ (عملکرد سال ۱۴۰۰) ۲۱.۲ میلیون تومان و این رقم برای دندانپزشکان ۱۷.۵ میلیون تومان بوده است. این رقم برای آهن‌فروشان، وکلا و بنگاه‌های املاک حدود ۲ تا ۳ میلیون تومان بوده است. بر اساس بررسی‌های سازمان امور مالیاتی، شکاف مالیاتی پزشکان برای عملکرد سال ۱۳۹۵، حدود ۷۲ درصد بود. کارشناسان اعتقاد دارند، سامانه‌های هوشمند مالیاتی مانند سامانه مودیان می‌توانند در شفاف‌سازی درآمدهای افراد و ردیابی مودیان جدید موثر باشند و به دریافت مالیات عادلانه منجر شوند. در این راستا فتح الله تاری، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: مالیات‌ستانی می‌تواند اثرات مثبت و منفی در کشور داشته باشد. این که بتوانیم از جوانب مثبت مالیات‌ستانی بهره ببریم، هنر خاصی را می‌طلبد.

استفاده از سامانه‌های هوشمند مالیاتی برای کاهش فرار مالیاتی

تاری تصریح کرد: اگر به مالیات فقط از جنبه درآمدزایی نگاه کنیم، چه بسا که این امر اتفاق نیفتد و حتی هزینه‌های اجرایی هم افزایش یابد. نگاه غلط به مقوله مالیات می‌تواند اثر منفی بر ابعاد رشد اقتصادی و رونق تولید داشته باشد و آسیب‌زا باشد. بنابراین، اصلاح نظام مالیاتی کشور باید با حساسیت بالایی دنبال شود و رویکرد صحیحی به موضوع داشته باشیم.

وی ادامه داد: قطعا باید به مالیات به عنوان یک ابزار نگاه کنیم و از آن در راستای سمت و سوی صحیح دادن به اقتصاد کشور بهره ببریم. همچنین لازم است با فرار مالیاتی مقابله کنیم. اما تمامی این موارد باید در یک مسیر صحیح پیش برود. در برخی کشورها از ابزار مالیاتی برای رشد سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند و ما هم باید به این سمت حرکت کنیم.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: ما نباید صرفا نگاه درآمدی به مالیات داشته باشیم. گاهی اوقات لازم است مالیات را در بخش‌های تولیدی کاهش دهیم تا رشدی را در این زمینه شاهد باشیم. سامانه‌های هوشمند مالیاتی نیز ابزاری هستند که می‌توانیم از آنها در راستای داده محور کردن نظام مالیاتی کشور بهره ببریم. طراحی این سامانه‌ها و اینکه ما از آنها چه بهره‌ای ببریم، مهم است.

هوشمندسازی فرآیند اخذ مالیات از طریق سامانه مودیان

تاری گفت: اگر به درستی از این سامانه‌ها استفاده شود، می‌توانند به بهبود وضعیت مالیات‌ستانی در کشور و هوشمندسازی آن کمک کنند. اگر قرار است از سامانه‌های مالیاتی استفاده کنیم، باید استفاده از آنها برای ذینفعان تسهیل شود و مودیان به راحتی بتوانند اطلاعات خودشان را به روز کنند.

وی اضافه کرد: سامانه‌ها به ما اطلاعاتی می‌دهند و می‌توانیم از این داده‌ها در جهت تحلیل وضعیت فعالیت افراد استفاده کنیم. اصلاح نظام مالیاتی کشور و هوشمندسازی فرآیند اخذ مالیات با سامانه مودیان در نهایت ما را به رونق تولید، رشد اقتصادی و پویایی فضای کسب و کار می‌رساند و فرار مالیاتی مشاغل خاص را به حداقل می‌رساند.

تاری تاکید داشت: سامانه‌های هوشمند مالیاتی مزیت‌های زیادی دارند. تمرکز بر داده‌های دقیق اقتصادی و مالی جهت اخذ مالیات، امکان کاهش فرار مالیاتی را فراهم خواهد کرد. البته باید به درستی از آنها استفاده کنیم. ریسک‌ها را به حداقل برسانیم و تمامی جزئیات را مدنظر داشته باشیم.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.