۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۲۵۸ ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ دسته: انرژی
۰

محمدرضا اکبری مدیر گروه نفت اندیشکده تحلیلگران انرژی، با اشاره به تاکید سیاست‌های کلی نظام به کاهش نسبت خام فروشی به صادرات فرآورده و تکمیل زنجیره ارزش گفت: درشرایط فعلی خام فروشی نمی‌تواند مشکل کشور را برطرف کند؛ بنابراین باید به سمت تکمیل زنجیره ارزش حرکت کرد. می‌توان گفت اگر این مسیر را در سال‌های گذشته در پیش گرفته بودیم، به مشکل جدی در موضوع تحریم‌های نفتی مواجه نمی‌شدیم؛ اما امروز به دلیل تحریم‌ها توسعه زنجیره ارزش در صنعت نفت یک اختیار نیست و به یک الزام تبدیل شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد روز گذشته ۲۱ آبان، برنامه روی خط اقتصاد رادیو اقتصاد، در گفتگویی با محمدرضا اکبری، مدیر گروه نفت اندیشکده تحلیلگران انرژی به موضوع توسعه زنجیره ارزش و کاهش خام‌فروشی در صنعت نفت و جایگاه آن در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی پرداخت.

ظرفیت استفاده از توان داخلی در پروژه‌های صنعت نفت

اکبری با بیان اینکه کاهش نسبت خام فروشی به صادرات فرآورده نفتی از سیاست های کلی نظام به شمار می‌رود، افزود: باید با توسعه زنجیره ارزش در صنعت نفت به سمت کاهش خام‌فروشی حرکت کرد.

این کارشناس حوزه انرژی درباره استفاده از توان داخلی در پروژه‌های صنعت نفت گفت: نمونه بارز استفاده از توان داخلی، به پروژه غرب کارون می‌توان اشاره کرد که عمدتا براساس توسعه توان داخلی از نظر منابع مالی، ساخت، تامین تجهیزات و مدیریت پروژه انجام شده است. اما در مقابل پروژه‌هایی مانند فاز ۱۱ فارس جنوبی نیز قابل مشاهده است که چندین سال به امید سرمایه‌گذاری خارجی معطل مانده است.

توسعه زنجیره ارزش در صنعت نفت یک الزام نه اختیار

مدیرگروه نفت و انرژی اندیشکده تحلیلگران انرژی با اشاره به تکیه دولت برای تامین منابع ارزی از محل فروش نفت خام گفت: برای داشتن منابع ارزی هم می توان از محل صادرات فرآورده‌های نفتی و هم صادرات محصولات پتروشیمی استفاده کرد. بخش قابل توجهی از نیاز ارزی کشور را می‌توان از طریق صادرات این محصولات با ارزش افزوده بالا استفاده کرد و دلیلی ندارد تکیه دولت برای تامین منابع ارزی همیشه از محل فروش نفت خام باشد.

وی ادامه داد: متنوع کردن سبد صادراتی کشور و جلوگیری از خام فروشی نفت از جمله راهکارهای اساسی دورزدن تحریم ها در این شرایط اقتصادی فعلی است. به طوریکه توسعه زنجیره ارزش دیگر یک اختیار نیست بلکه یک الزام است و باید با شدت در این مسیر گام برداشت.

اکبری در انتها اشاره کرد خام فروشی درشرایط فعلی نمی تواند مشکل کشور را برطرف کند و در این مسیر راهگشا باشد بنابراین باید به سمت تکمیل زنجیره ارزش حرکت کرد و می‌توان گفت اگر این مسیر را در سال‌های گذشته در پیش گرفته بودیم، به مشکل جدی در موضوع تحریم‌های نفتی مواجه نمی‌شدیم.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.