۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۰۱۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ دسته: جمعیت، دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

کمبود نیروی کار یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت نفت آمریکا است که در دهه فعلی در دوران اوج رونق قرار دارد. سیاست‌های مهاجرتی دولت مانع ورود قانونی مهاجران و دریافت مجوز کار توسط آن‌ها می‌شود. پیامد این اقدامات کمبود شدید نیروی کار در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت است که موجب نگرانی فعالان صنعتی شده است. صنعتگران در تنگنای سیاست‌های ناکارآمد مهاجرتی دولت و نیاز به نیروی کار، مجبور به افزایش ساعت کاری کارگران و یا حتی وارد نمودن نیروی کار از طریق دریا می‌شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد جانی وگا، فعال حوزه استخراج نفت در نیومکزیکو، با مشکلی اساسی در راه تولید و استخراج نفت مواجه شده است. کمبود نیروی کار کافی برای پیشبرد اهداف این صنعت، در دوران رونق صنعت نفت تهدیدی جدی محسوب می شود. جانی وگا کارگران قانونی کافی ندارد تا بتواند نیاز نیروی انسانی سکوهای خدمات چاه های نفت را برآورده نماید. این در حالی است که مهاجران زیادی علاقمند به ورود به آمریکا و اشتغال در صنعت نفت این کشور هستند.

یافتن مهاجران قانونی مانعی اساسی برای تامین نیروی کار صنعت نفت

مهاجران اسپانیایی و لاتین زیادی هستند که مجوز کار ندارند و او می تواند در شهر نیومکزیکو از آن ها استفاده نماید. اما وگا سعی می کند از کارگران قانونی استفاده نماید.

استفاده از کارگران غیرقانونی علاوه بر خطراتی که می تواند برای کارگر و کارفرما بوجود آورد، در صورت پیگیری قانونی توسط اداره مهاجرت و گمرک می تواند جریمه های قابل توجهی را در پی داشته باشد.  در نتیجه، او تجهیزات بسیاری دارد که در صورت فراهم بودن شرایط لازم می توانست ماهانه ۷۰۰ هزار دلار درآمد برای شرکت او در پی داشته باشد اما بخش قابل توجهی از این تجهیزات هم اکنون بلااستفاده رها شده است.

کارگران موقتی نمی توانند پاسخگوی نیاز صنعت نفت باشند

به گفته آقای وگا، در مجموعه Mico Services که تحت نظر وی اداره می شود و سالانه حدود ۱۷ میلیون دلار سودآوری دارد، هزینه های خدمات و تجهیزات بسیار بالا است در حالی که به دلیل نبود نیروی کار کافی به اندازه لازم از این امکانات استفاده نمی شود. این کمبود نیروی کار قانونی حاصل خللی اساسی در نظام قانونی و سیاست گذاری مهاجرتی آمریکا است.

به گفته فعالان حوزه نفت، سیاست های حمایتی ترامپ از صنعت نفت و سیاست های سختگیرانه در مورد مهاجرت قانونی نیروی کار آن ها را در تنگنایی شدید قرار داده است.

چنین وضعیتی علاوه بر صنعت نفت در سایر صنایع این کشور نیز حاکم است.

دریافت ویزای موقتی برای کار در بخش کشاورزی و برخی بخش های خدماتی در دوران مدیریت ترامپ افزایش یافته است اما شرکت های نفتی نمی توانند از مهاجران موقتی استفاده نمایند و دریافت ویزا برای کارگران صنعت نفت نیز مقدور نیست.

کمبود ۱۵هزار نفری نیروی کار یک حوزه نفتی

نیومکزیکو دومین شهر نفتی آمریکا است و صنعت نفت این شهر نقشی کلیدی در اقتصاد و سیاست خارجه آمریکا دارد. حوزه نفتی «پرمین» با اختلاف قابل توجهی نسبت به سایرین، فعال ترین حوزه نفتی در آمریکا محسوب می‌شود که توانسته است این کشور را به یکی از صادرکنندگان بزرگ نفت تبدیل نماید.

به تازگی تعداد سکوهای نفتی نیومکزیکو با ثبت رکوردی جدید به ۱۱۵ عدد رسیده است و مشکل نیروی کار بیش از همه به شرکت های خدماتی که وظیفه نگهداری از سکوهای نفتی را به عهده دارند، آسیب می رساند. حوزه نفتی پرمین با کمبود ۱۵ هزار نفری نیروی کار مواجه است. شرکت های نفتی این حوزه به ناچار با در نظر گرفتن اضافه کار و افزایش ساعت کاری کارگران و حتی وارد نمودن کارگران خارجی از طریق دریا نیروی کار مورد نیاز خود را تامین می کنند.

جلوگیری از ورود قانونی مهاجران و دریافت تابعیت آمریکایی توسط آن‌ها

هزاران مهاجر خصوصا از همسایگان مکزیک، برای یافتن شغل به آمریکا مهاجرت می نمایند و عمدتا در شغل های سخت مانند فعالیت های بدنی و سنگین در چاه های نفت بکار گرفته می شوند؛ کارهایی که خود آمریکایی ها به ندرت آن ها را انجام می دهند. این مهاجران می توانند راه حلی برای کمبود نیروی کار و ظرفیتی برای راه اندازی شهرک های نفتی جدید و ایجاد آینده ای روشن و پایدار برای این کشور باشند.

مشکل اساسی نظام ناکارآمد و ناقصی است که از مهاجرت قانونی این افراد به آمریکا جلوگیری می نماید، همان طور که نمی گذارد این افراد به صورت قانونی تابعیت آمریکایی دریافت کنند.

ناکارآمدی سیاست‌های دولت و بن بست مهاجرت قانونی

به گفته یکی از کارگرانی که ۱۱ سال پیش به صورت غیرقانونی به آمریکا مهاجرت نموده و کارگر خط لوله بوده است،  شرایط برای کسانی که به صورت قانونی جزو شهروندان آمریکا محسوب نمی شوند، روز به روز دشوار تر می شود.

براساس گزارش مرکز تحقیقاتی Pew در سال ۲۰۱۶، حدود یک سوم مهاجران در نیومکزیکو و تگزاش با مشکل مدارک شغلی مواجه بوده اند.

به عقیده برخی فعالان صنعتی، دولت نتوانسته است شرایط مهاجرت قانونی و دریافت تابعیت آمریکایی را برای مهاجران فراهم نماید؛ مهاجرانی که علاوه بر تامین نمودن نیروی کار کشور، افرادی سخت کوش و قانون مدار هستند و زندگی دائمی آن ها در آمریکا هیچ تهدیدی محسوب نمی شود.

منبع: رویترز، plink.ir/tbwZi

انتهای پیاماقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.