۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۸۷۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲ دسته: انرژی
۰

پیام باقری نایب رئیس سندیکای صنعت برق با متفاوت دانستن تعبیر هاب برق منطقه بودن با ارتباط الکتریکی که هم اکنون با بسیاری از کشورهای همسایه وجود دارد، گفت: تبدیل شدن به قطب برق منطقه از همگام (سنکرون) شدن شبکه برق آغاز می‌شود و با تحقق آن، قابلیت مدیریت و پایش (مانیتور کردن) شبکه برق منطقه برای کشورمان فراهم می‌گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد پیام باقری نایب رئیس سندیکای صنعت برق با بیان اینکه ایران یک ظرفیت جدی برای تبدیل شدن به قطب انرژی در منطقه به خصوص برق (هاب برق منطقه) را داراست، افزود: این ظرفیت ناشی از توانمندی‌های این صنعت و نیز تقاضایی است که در کشورهای منطقه برای انرژی برق وجود دارد.

وی بهره‌مندی کشورمان از منابع فراوان گاز که قیمت برق را اقتصادی‌تر ساخته از فرصت‌های این صنعت دانست و خاطرنشان ساخت: دلایل مختلف دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند ایران را از لحاظ راهبردی برای تبدیل شدن به قطب برق منطقه مطرح سازد.

نایب رئیس سندیکای صنعت برق ادامه داد: همچنین قانون‌های بالادستی هم تکلیف کرده که بایستی وزارت نیرو تا پایان برنامه ششم توسعه به سمتی حرکت کند که کشور به قطب برق منطقه تبدیل شود.

تبدیل شدن به هاب برق منطقه صرفا به معنای ارتباط الکتریکی با همسایگان نیست

باقری با متفاوت دانستن تعبیر قطب برق منطقه بودن با ارتباط الکتریکی که هم اکنون با بسیاری کشورهای همسایه وجود دارد، گفت: تبدیل شدن به قطب برق منطقه از همگام (سنکرون) شدن شبکه برق همانگونه که در روزهای اخیر این امر با شبکه برق عراق اجرایی شد، آغاز می‌شود و با تحقق آن، قابلیت مدیریت و پایش (مانیتور کردن) شبکه برق منطقه برای کشورمان فراهم خواهد شد.

وی افزود: به هر میزان که همگام شدن شبکه برق ایران با کشورهای منطقه و حتی فراتر از منطقه، محقق شود امکان تبدیل شدن کشورمان به قطب برق افزایش خواهد یافت و در سایه آن، فواید زیادی نصیب کشور خواهد شد.

نایب رئیس سندیکای صنعت برق، ارزآوری بیشتر را یکی از فواید همگام سازی شبکه برق با منطقه برشمرد و ادامه داد: اشتغال‌زایی، تولید محصولات جدیدتر و فاصله گرفتن از رکودی که الان در صنعت برق شاهد هستیم از دیگر فواید است.

ایجاد شبکه بهم پیوسته منطقه‌ای، قدرت دیپلماسی ایران را افزایش می‌دهد

باقری با بیان اینکه این امر، ظرفیت بزرگی  را در اقتصاد کشور ایجاد می کند، گفت: این اقدام همچنین قدرت دیپلماسی‌مان را در منطقه افزایش می‌دهد. اتصال شبکه ایران با کشورهای مختلف،  تبدیل به زیرساختی می شود که به سادگی امکان تغییر دادن آن وجود ندارد.

وی یادآور شد: این موضوع باعث تقویت تعاملات شده و در فضای بین المللی به سود کشور خواهد بود همان طور که در معافیت برق عراق از تحریم مشاهده شد.

وی افزود: دیپلماسی برق، باید امروز تبدیل به یک گفتمان ملی شود زیرا مزیت رقابتی کشورمان در انرژی به خصوص برق است و این موضوع، عواید زیادی برای کشور دارد.[۱]

تکلیف برنامه ششم توسعه به دولت برای رسیدن به جایگاه هاب برق منطقه  

بر اساس قوانین و اسناد بالادستی کشور در حوزه تبادل برق منطقه‌ای، ایران باید علاوه بر برقراری اتصال با تمام کشورهای همسایه و افزایش صادرات برق، به قطب و مرکز تبادل برق در منطقه تبدیل گردد. مطابق با این اسناد، دولت باید حداکثر بهره‌برداری را  از جغرافیای سیاسی ایران به عمل آورد، در نتیجه دیپلماسی انرژی کشور را تقویت کرده و جایگاه بین‌المللی ایران را در بازارهای جهانی ارتقا دهد.

مطابق با ماده ۴۹ «قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران»، دولت موظف است از سال اول این برنامه، اقدامات لازم را در راستای تشکیل بازار منطقه‌ای و ایجاد قطب یا هاب منطقه‌ای برق به عمل آورد؛ به طوری که شبکه برق کشور از شمال، جنوب، شرق و غرب به کشورهای همسایه متصل شود.

اگرچه در چند سال اخیر تلاش‌هایی جهت گسترش اتصالات الکتریکی میان ایران با کشورهای همسایه صورت گرفته است اما با گذشت نزدیک به ۳ سال از شروع برنامه ششم، همچنان ایران با جایگاه هاب برق منطقه فاصله زیادی دارد. این در حالی است که کشورهای دیگری مانند ترکیه و عربستان داعیه تبدیل شدن به هاب برق منطقه را در سر دارند.

شاید علت تاخیر در عملی شدن این موضوع مهم را باید در این جستجو کرد که این اقدام اساسی جمهوری اسلامی تنها به وزارت نیرو ارتباط داده می‌شود و سایر سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی که اتفاقا در چنین موضوع راهبردی نقش پر رنگ دارند، مورد سوال قرار نمی‌گیرند.

پینوشت:

[۱] ایرنا، کد خبر: ۸۳۵۴۲۸۲۸

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.