۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۳۲۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: میثم یوسفی
۰

یکی از ابعاد قابل بررسی از شرکت‌های دولتی و حاکمیتی(SOE)، تبدیل شدن آن‌ها به یک نیروی فعال در صحنه جهانی است. اغلب شرکت‌های دولتی به صورت بین‌المللی در زمینه تجارت مشغول به فعالیتند و دولت‌ها نیز خواستار افزایش دامنه فعالیت آن‌ها هستند. گرچه انگیزه‌های مالکیت دولتی در طول زمان دچار افت‌وخیز‌هایی شده است، اما به نظر می‌رسد فعالیت شرکت‌های دولتی و حاکمیتی نشات گرفته از یک چشم‌انداز اقتصادی است و برای سال‌های آینده این شرکت‌ها یک نیروی تأثیرگذار در سطح جهان باقی خواهند ماند.

به گزارش مسیر اقتصاد در یک مطالعه که به بررسی اثرات تجاری شرکت‌های دولتی و حاکمیتی پرداخته است[۱]، نویسندگان دریافتند که ۲۰۴ شرکت (۱۰.۲ درصد) از ۲۰۰۰ شرکت که در لیست فورچون ۲۰۱۰، دارای مالکیت دولتی بودند که این شرکت ‌های دولتی و حاکمیتی در ۳۷ کشور حضور داشتند.

این بررسی نشان می‌دهد بسیاری از کشورهایی که دارای بالاترین سهم شرکت‌های دولتی و حاکمیتی هستند، از وضعیت تجاری بهتری هم برخوردارند. به عنوان مثال، هشت کشور برتر با بیشترین سهم از شرکت­‌های دولتی و حاکمیتی (چین، امارات متحده عربی، روسیه، اندونزی، مالزی، عربستان سعودی، هند و برزیل) به طور جمعی بیش از ۲۰ درصد تجارت جهانی را به خود اختصاص داده‌­اند، و تنها چین بیش از ۱۰ درصد صادرات کالاهای جهان در سال ۲۰۱۰ را به خود اختصاص داده است.

برنامه چین برای حضور شرکت‌های دولتی در بازار جهانی

اخیراً نخست وزیر چین لی کیچیانگ برنامه‌­ای را تحت عنوان «ساخت چین ۲۰۲۵» اعلام کرده است؛ این برنامه به منظور کمک به شرکت‌های دولتی و حاکمیتی چین در رقابت با بازارهای خارج از کشور و همچنین بهبود قابلیت صادرات محصولات با کیفیت در شرکت‌­های حاکمیتی طراحی شده است.

اقدامات پیش بینی شده شامل حذف قوانین دست­‌وپاگیر بوروکراتیک، معرفی و استفاده از شیوه­‌های بازار و ادغام شرکت‌های حاکمیتی انتخاب شده برای ایجاد شرکت‌­های بزرگتر و کارآمدتر ملی (قهرمانان ملی[۲]) خواهد بود. ادغام اخیر راه آهن جنوبی چین و راه آهن شمالی چین نشانه ای از ادغام در صنایع خاص در حال حاضر است.

در واقع، سه شرکت حاکمیتی بزرگ چین (Sinopec Group, China National Petroleum and State Grid) از سال ۲۰۱۰ به طور مرتب جزء ده شرکت برتر در لیست فورچون ۵۰۰ بوده‌­­اند و ۱۶ درصد از کل درآمد ۱۱۴ میلیارد دلاری شرکت­های حاکمیتی در سطح جهان را به خود اختصاص داده‌­اند.

شرکت‌­های دولتی و حاکمیتی سنگاپور

شرکت‌های دولتی و حاکمیتی سنگاپور، که به عنوان شرکت‌های وابسته به دولت[۳] یا GLC شناخته می‌شوند، به سرعت صنعتی سازی را آغاز کردند، رهبری برنامه توسعه سنگاپور را به عهده گرفتند و منجر به رشد بالای اقتصادی در این کشور شدند؛ همچنین این شرکت‌ها در بخش­ های مختلف اقتصاد سنگاپور خدمت رسانی می­کنند. GLC ها هدف مشخصی داشتند: این شرکت ­ها برای جبران کمبود بودجه بخش خصوصی و تخصیص منابع در سال های بعد از استقلال سنگاپور در سال ۱۹۶۵ ایجاد شدند.

GLC های پیشگام در حمل و نقل (Neptune Orient Lines) ، ساخت و تعمیر کشتی (Keppel ،Sembawang ، Jurong Shipyards) و توسعه امور مالی (DBS) حضور داشتند. GLC ها همچنین به منظور شروع توسعه اقتصادی محلی­، به ویژه با توجه به کمبود کارآفرینان محلی­، در ایجاد اتحادهای استراتژیک با شرکت های خارجی نقش داشته­اند.

در حقیقت بسیاری از شرکت‌های دولتی و حاکمیتی اولیه به صورت سرمایه‌­گذاری مشترک خارجی ایجاد شدند. به عنوان مثال، شرکت پالایش سنگاپور، یک سرمایه گذاری مشترک با Caltex و BP ، داشت که باعث افزیش رشد در صنعت پالایش نفت این کشور شد، این در حالی بود که شرکت پتروشیمی سنگاپور، با یک سرمایه گذاری مشترک با شل و یک کنسرسیوم ژاپنی، ورود به صنعت پتروشیمی را آغاز کرد.

پینوشت:

[۱]  مقاله «شرکت‌های دولتی: اثرات تجاری و پیامدهای سیاست گذاری» در سایت سازمان همکاری و توسعه اقتصادی؛ plink.ir/K1NTP

[۲] National champion

[۳]  government-linked corporations

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.