۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۷۱۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷ دسته: کشاورزی
۰

جلال محمودزاده، نایب رییس اول کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم دلیل ممانعیت کشاورزان از فروش آن به دولت شده است، افزود: کشاورزان ۵ میلیون تن گندم انبار کردند و آن را به دلیل قیمت پایین به دولت نفروختند؛ به همن دلیل میزان خرید تضمینی گندم ۱۵ درصد کاهش یافت و اکنون ذخایر کشور با ۲ میلیون تن کمبود مواجه است.

به گزارش المیرانوری خبرنگار استان آذربایجان غربی مسیر اقتصاد دولت برای سال زراعی ۹۷-۹۸ نرخ خرید تضمینی گندم را ۱۷۰۰ تومان اعلام کرده بود که نسبت به سال قبل از آن، تنها ۲۳ درصد افزایش داشت. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده بود که هزینه‌های تولید بخش کشاورزی طبق آمار مهرماه بانک مرکزی افزایش ۴۸.۵ درصدی داشت و به واسطه رشد نرخ ارز، قیمت گندم در کشورهای همسایه به حدود ۲۰۰۰ تومان و فراتر از آن رسیده بود. در سال زراعی جاری نیز دولت قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم را ۲۲۰۰ تومان اعلام کرده است که باز هم از نظر کارشناسان فاصله زیادی تا قیمت مطلوب دارد.

عدم اجرای قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی از سوی دولت، خصوصا در زمینه خرید تضمینی گندم، زنگ خطری برای خودکفایی کشور است که صادرات قاچاقی در دوره فعلی، کاهش تولید در دوره آتی و افزایش واردات طی سال های بعد که در نهایت به تضعیف امنیت غذایی کشور منجر می‌شود، از جمله نتایج آن است.

کمبود ۲ میلیون تنی ذخایر گندم به دلیل پایین بودن نرخ خرید تضمینی

جلال محمودزاده نایب رییس اول کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به اینکه نرخ خرید تضمینی گندم هزینه های ناشی از تولید آن را جبران نمی کند، اظهار داشت: نرخ جدید اعلام شده برای سال زراعی جاری ۲۲۰۰ تومان است که این میزان از قیمت تمام شده این محصول کمتر است. پایین بودن نرخ گندم در سال زراعی گذشته به انبار ۵ میلیون تن گندم از سوی کشاورزان و عدم تحویل آن به مراکز خریداری گندم منجر شد؛ از این رو هم‌اکنون کشور با ۲ میلیون تن کمبود گندم مواجه است.

وی با بیان اینکه کاهش سطح زیر کشت و قاچاق گندم به کشورهای همسایه، کمبود این محصول استراتژیک را درپی دارد، اعلام کرد: حداقل قیمت گندم در سال زراعی جدید، ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان است و کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، مراتب اعتراض خود را مبنی بر پایین بودن نرخ تضمینی گندم به وزرات صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده و لازم است شورای اقتصاد در این زمینه تجدیدنظر کند.

نایب رییس اول کمیسیون کشاورزی پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم را دلیل کاهش ۱۵ درصدی میزان خرید تضمینی آن عنوان کرد و افزود: در سالجاری تنها ۸ میلیون تن گندم از کشاورزان کشور خریداری و بالغ بر ۱۳۰ هزار میلیارد ریال بابت آن پرداخت شده است.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.