۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۵۴۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸ دسته: پول و بانک
۰

سیداحسان خاندوزی، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید نظارت دقیق و جدی بر بانکداری خصوصی داشته باشد، تصریح کرد: ثمره ضعف نظارتی بانک مرکزی آن شد که بانک‌های خصوصی توانستند آزادانه برای کسب سود، اقداماتی انجام دهند که گاه کاملاً مخالف منافع ملی و اهداف بلند مدت کشور و ثبات اقتصاد کلان است.

به گزارش حسین حیدری خبرنگار استان قم مسیر اقتصاد حدود دو دهه است که بانکداری خصوصی در کنار بانکداری دولتی، در حال فعالیت است و با ارائه تسهیلات خاص به مشتریان بسیاری را جذب کرده است. اما به دلیل نظارت ضعیف بانک مرکزی بر بانک‌های خصوصی، مشکلاتی همچون ورشکستگی و به وجود آمدن رانت ها، نمود پیدا کرده است.

اعطای قدرت خلق پول به بانک‌های خصوصی کارشناسی نشده انجام گرفت

سید احسان خاندوزی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به بنیان نظری بانکداری خصوصی، اظهار داشت: متاسفانه در خصوص واگذاری قدرت خلق پول توسط نهادهای غیر دولتی در کشور بحث و نظریه پردازی صورت نگرفت. در دوره ای به جهت ترس از سیاست های سرمایه داران در قانون اساسی سال ۱۳۵۸ کاملا قدرت خلق پول را از بخش غیر دولتی گرفته شد و در انحصار دولت قرار گرفت. در سال ۱۳۸۰ در برنامه سوم توسعه با توجه به جریانات جهانی سرمایه داری و الگوهای لیبرال، مجوز حق خلق پول به بانک‌های خصوصی نیز داده شد.

وی افزود: با توجه به پذیرش قدرت خلق پول توسط بانک‌های خصوصی، اکنون این سئوال بسیار مهم است که به بانکداری خصوصی باید به عنوان کسب و کار و بیزینس شخصی نگاه کنیم یا باید تحت قواعد دقیق و تنظیم گرایی های سخت دولت عمل کنند؟

بانکداری خصوصی قاعده مدیریت بانک را تغییر داد

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بانکداری خصوصی قاعده بازی در مدیریت بانک را تغییر می دهد، گفت: مدیر بانک خصوصی انگیزه دارد اقدامات و فعالیت هایی را در راستای بالابردن تراز سود بانک انجام دهد که این در بانک دولتی وجود ندارد. وقتی مجوز بانک خصوصی داده می شود باید متوجه بود که اساساً مکانیسم های انگیزشی مدیریت در کل بانکداری تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

خاندوزی ادامه داد: متاسفانه این نکته راهبردی در بانک مرکزی ایران نادیده گرفته شد و بنابراین خیلی آسان نسبت به مقررات بانک های خصوصی عمل شد.

ضعف نظارت دلیل حرکت بانکداری خصوصی در خلاف جهت منافع کشور

وی بیان داشت: امروز ثمره آسان گرفتن بانک مرکزی آن شد که بانک‌های خصوصی توانستند آزادانه برای کسب سود، اقداماتی انجام دهند که گاه کاملاً مخالف منافع ملی و اهداف بلند مدت کشور و ثبات اقتصاد کلان است. این رهاشدگی و آزادسازی در بانکداری خصوصی به بخش های مختلف اقتصاد ایران ضربه می زند.

خاندوزی در پایان گفت: امروز زمان آن رسیده که بانک مرکزی مکلف شود نظارت های خیلی دقیق و تنظیم گری های خیلی سخت گیرانه ای در بانکداری خصوصی انجام دهد. گرچه بانک‌های خصوصی در حال خلق پول هستند اما این اقدام باید در داخل یک چارچوب کاملا منضبط و تحت کنترل انجام بگیرد.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.