۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۵۳۸ ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بر اساس آمار وزارت خارجه چین، تنها در ۶ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹ میلادی، گردشگران چینی بیش از ۱۲۷ میلیارد دلار در دیگر کشورهای جهان هزینه کرده‌اند. افزایش میانگین درآمد مردم چین در طول دهه‌های اخیر از یک سو و تمایل بالاتر مردم این کشور به گردشگری و سفر در مقایسه با دیگر کشورها از سوی دیگر، موجب شده است بسیاری از کشورها برای جذب گردشگران چینی به طور ویژه برنامه‌ریزی نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد همکاری اقتصادی و تجاری با کشور چین هرچند در برخی موارد با مخاطراتی همراه است، اما مزیت‌های اقتصادی  فراوانی نیز برای کشورها به همراه دارد. همکاری در قالب طرح جاده ابریشم جدید و همچنین تلاش برای افزایش سهم از هزینه‌کرد گسترده گردشگران چینی ازجمله جذاب‌ترین گزینه‌های همکاری اقتصادی با کشور چین است.

از سال ۲۰۱۳ میلادی کشور چین رویکرد خود را در زمینه استفاده بهینه از دارایی‌های خارجی تغییر داده و طرح جاده ابریشم جدید را آغاز کرده است. بر اساس این طرح کشور چین باهدف تسهیل روابط تجاری دوجانبه، مبالغ قابل توجهی را در بخش‌های زیرساختی کشورهای همکار سرمایه‌گذاری می‌کند.

گردشگران چینی منبع درآمد جذاب کشورهای جهان

اما منافع اقتصادی توسعه روابط اقتصادی و تجاری با چین تنها به پروژه جاده ابریشم محدود نمی‌شود. به طور خاص کشور چین از سال ۲۰۱۲ تا به حال، از نظر تعداد و هزینه‌کرد گردشگران در دیگر کشورهای جهان، در صدر قرار دارد و از این نظر گردشگران چینی منبع درآمد جذابی برای کشورهای گردشگر پذیر محسوب می‌شوند.

افزایش میانگین درآمدی مردم چین در طول دهه‌های اخیر از یک سو و تمایل بالاتر مردم این کشور به گردشگری و سفر در مقایسه با دیگر کشورها از سوی دیگر، موجب شده است بسیاری از کشورها برای جذب گردشگران چینی به طور ویژه برنامه‌ریزی نمایند.

بر اساس آمار سازمان گردشگری جهانی سازمان ملل متحد، گردشگران چینی هم اکنون سهمی قابل توجه و روبه رشد در صنعت گردشگری جهان دارند؛ و در سال‌های آتی نیز بهبود شرایط اقتصادی مردم چین نقشی اساسی در چشم انداز روبه رشد این صنعت دارد. بر اساس آمار این سازمان در سال ۲۰۳۰ بیش از ۱.۸ میلیارد سفر تفریحی در سطح جهان انجام خواهد گرفت.

درآمد ۱۲۷ میلیارد دلاری کشورهای جهان از گردشگران چینی در ۶ ماه

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت خارجه چین، تنها در ۶ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹ میلادی، گردشگران چینی بیش از ۱۲۷ میلیارد دلار در دیگر کشورهای جهان هزینه کرده‌اند.

از این میزان کشورهای آسیایی با بیش از ۵۴ درصد، معادل ۶۸ میلیارد دلار، بیشترین سهم را از هزینه‌کرد جهانی گردشگران چین به خود اختصاص داده‌اند. کشورهای آمریکایی با ۲۴ درصد و کشورهای اروپایی با ۱۳ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کشورهای جاده ابریشم در اولویت گردشگران چین

در این میان سهم کشورهای همکار در پروژه جاده ابریشم جدید، از هزینه‌کرد جهانی گردشگران چین بیش از ۱۵ میلیارد دلار بوده است؛ که نشان از سهم قابل توجه این کشورها دارد.

قوانین مربوط به سفرهای خارجی در کشور چین، از جمله تعیین لیست کشورهای مناسب و توصیه شده به عنوان مقصد گردشگری، از سوی دولت چین تعیین می‌شود؛ و به همین دلیل برقراری روابط اقتصادی و تجاری مناسب با چین، یکی از مواردی است که به افزایش سهم کشورها از گردشگران چینی منجر می‌شود. به طور مثال در جریان مشکلات تجاری چین با کره‌جنوبی در سال گذشته، به یکباره آمار سفرهای خارجی مردم چین به این کشور به طور چشمگیری کاهش یافت.

زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگران چینی

به طور طبیعی برقراری روابط اقتصادی و تجاری مناسب با کشور چین و معرفی جاذبه‌های گردشگری به مردم این کشور، به افزایش سهم کشورها از هزینه‌کرد جهانی گردشگران چینی منجر می‌شود.

با وجود این یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگران چینی و بهره‌مندی از هزینه‌کرد آن‌ها، فراهم کردن امکان استفاده از سیستم‌های پرداخت خرد در قالب اینترنتی و کارت‌های بانکی است؛ چراکه بر اساس آمار استفاده از پول نقد سهم بسیار ناچیزی در هزینه‌کرد جهانی گردشگران چینی دارد.

منبع: شینهوا plink.ir/DyNJC

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.