۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۴۱۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲ دسته: مسکن
۰

ملا اسماعیلی با اشاره به اینکه ۱۱ دفتر طراحی توسط بنیاد مسکن استان قم با هدف بهبود نوسازی واحدهای مسکونی روستایی احداث شده است، گفت: هزینه طراحی نقشه ساختمان در روستا به مراتب کمتر از هزینه این طراحی در شهر است.

به گزارش حسین حیدری خبرنگار استان قم مسیر اقتصاد هر ساله شاهد بلایای طبیعی متعددی در کشور هستیم؛ یکی از استان هایی که می تواند بلایایی همچون سیل و زلزله در آن رخ دهد، استان قم است. از همین رو مسئله مقاوم سازی مسکن روستایی در این استان بسیار مورد اهمیت است.

ایجاد دفاتر طراحی با هدف بهبود نوسازی واحدهای مسکونی روستایی

محمد ملااسماعیلی معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به نارضایتی روستائیان در خصوص معماری های موردتایید بنیاد در پرداخت تسهیلات، اظهار داشت: تسهیلات طرح ویژه مقاوم سازی مسکن روستایی جهت ساخت وساز و مقاوم سازی واحدهای احداثی روستایی در نظر گرفته شده است تا در مواقع حوادث طبیعی تلفات به حداقل برسد.

وی ادامه داد: در این خصوص جهت داشتن یک ساختمان مقاوم قبل از اجرا نیاز به نقشه های مهندسی و نظارت ناظر نظام فنی روستایی است که مطابق قانون می بایست توسط مهندس معمار و سازه دارای پروانه مهر و امضا شود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن قم با بیان اینکه دفاتر طراحی با هدف بهبود نوسازی واحدهای مسکونی روستایی احداث شده است، اضافه کرد: ۱۱ دفتر طراحی توسط بنیاد مسکن معرفی شده است که قبل از معرفی، آموزش های لازم در خصوص موقعیت جغرافیایی روستا و اقلیم منطقه را می گذرانند.

وی افزود:  مهندسین دفاتر جهت رفاه حال مالکین در محل دفاتر نمایندگی بنیاد مسکن بخش ها و همچنین در دفاتر واقع در شهر قم مستقر هستند.

هزینه طراحی نقشه توسط مالک پرداخت می شود

ملا اسماعیلی بیان داشت: روند معرفی و طراحی نقشه به این صورت می باشد که بعد از معرفی مالک به دفتر طراحی ، طرح معماری پیشنهادی مالک با مهندس معمار بررسی و بعد از رفع ایرادات کروکی نقشه های معماری به امضای مالک می رسد.

وی ادامه داد: هزینه طراحی نقشه در روستاها ۲۰درصد هزینه طراحی نقشه برای مسکن های شهری است که این هزینه توسط مالک پرداخت می شود.

روستائیان خود می توانند اقدام به تهیه نقشه ساختمان کنند

معاون بنیاد مسکن قم با اشاره به اینکه آیا مالک میتواند خود اقدام به تهیه نقشه کند، گفت: این امکان فراهم است، ولی می بایست نقشه ها توسط یک نفر مهندس معمار و سازه دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی و دارای صلاحیت طراحی تهیه و مهر و امضا شود.

وی در پایان تصریح کرد: نقشه ها می بایست مطابق دستورالعمل نظام فنی روستایی به تایید دفتر طراحی مورد تایید بنیاد مسکن و واحد کنترل نقشه  قرار گیرد که عملا به علت هزینه بیشتر برای مالک پیشنهاد نمی گردد.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.