۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۹۵۰ ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰ دسته: جمعیت، دولت و حکمرانی
۰

با توجه به اثرات تحولات جمعیتی بر ریسک و بازگشت سرمایه و میزان رونق یا رکود سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی، لازم است سرمایه‌گذاران برای موفقیت در این حوزه همواره تحولات جمعیتی را رصد نمایند. در نتیجه با رسیدن متولدین دوره رونق فرزندآوری به سن پیری و بازنشستگی، میزان سرمایه‌گذاری‌ها کاهش می‌یابد و با کاهش رشد جمعیت جوان مصرف سرمایه نیز کم می‌شود. در نهایت با کاهش سرمایه در گردش در اقتصاد، رونق و رشد اقتصادی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

به گزارش مسیر اقتصاد تغییرات جمعیتی در آمریکا و هر کشور دیگری اثرات کلانی بر ریسک و بازگشت سرمایه دارد. ترکیب نرخ باروری در حال کاهش و تعداد فزاینده مستمری بگیران، می تواند اثرات فاجعه باری بر برنامه های بازنشستگی و تولید ثروت داشته باشد. بنابراین، هرنوع سرمایه‌گذاری باید با توجه به پیری جمعیت و اثرات آن پایه گذاری شود.

آمارهای ارائه شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و اداره کل سالمندی در مورد تاثیرات اقتصادی نگران کننده پیری جمعیت هشدار داده اند.

در سال ۲۰۴۰، تعداد افراد بالای ۶۵ سال به حدود ۲۱.۷ درصد جمعیت آمریکا خواهد رسید؛ این میزان در سال ۲۰۱۵ تنها ۱۴.۹ درصد بوده است.

کاهش مصرف کالاهای سرمایه‌ای در اثر پیری جمعیت

برخی کارشناسان معتقدند که افزایش سریع جمعیت سالمند به نوعی «بحران سرمایه» منجر خواهد شد. هرچه متولدین دوره رونق فرزندآوری پس از جنگ جهانی دوم بازنشسته می شوند، سرمایه های خود را نقد نموده و به مصرف می رسانند. همزمان، تعداد رو به کاهش جمعیت جوان که ترجیح می دهند به جای نگهداری پول نقد به سرمایه گذاری و خرید کالا و خدمات بپردازند، همواره در حال کاهش است. در نتیجه بازار مصرف همه انواع کالاها و خدمات سرمایه ای کوچک می شود.

اگر این روند خطرناک جمعیتی تحقق یابد، به کاهش شدید ارزش دارایی ها و سرمایه های مردم خواهد انجامید. در ادامه این روند ارزش سهام و اوراق قرضه دولتی تنزل خواهد نمود. این روند کاهش ارزش سرمایه می تواند تا چند دهه به طول بینجامد.

کاهش سرمایه در گردش و رشد اقتصادی نتیجه پیری جمعیت

به گزارش پژوهشگران دانشگاه ییل و دانشگاه کالیفرنیا، روند تحولات جمعیتی می تواند تاثیرات قابل توجهی بر رفتار سرمایه گذاران و ارزش سرمایه ها داشته باشد.

براساس این پژوهش برآوردهای جمعیتی نسبتا قابل اعتمادند و جمعیت میانسال به عنوان گروهی که بیش از همه سرمایه گذاری می کنند، به سرعت به سن بازنشستگی خواهند رسید و سرمایه های خود را به مصرف خواهند رساند.

در واقع متولدین دوره رونق فرزندآوری عامل رشد قابل توجه ارزش سهام و سوددهی بیش از پیش سرمایه گذاری در این حوزه در دهه ۱۹۹۰ بوده اند. اما هم اکنون تعداد افراد بین ۴۰ تا ۵۹ سال که بیشترین سرمایه گذاری را انجام می دهند، به طور پایداری در حال کاهش است. در نتیجه با توجه به جمعیت روبه کاهش جوانان، افت قابل توجهی در زمینه مصرف سرمایه ها نیز ایجاد شده و سرمایه در گردش در اقتصاد کاهش خواهد یافت. کاهش سرمایه در گردش در صورت عدم جبران به وسیله سرمایه گذاری خارجی، به خودی خود موجب توقف رشد اقتصادی خواهد شد.

مهاجرت، ناجی بازار بورس آمریکا

با وجود چالش هایی که پیری جمعیت برای اقتصاد آمریکا در پی دارد، ممکن است با هجوم مهاجران به این کشور، رفتار سرمایه گذاران و مصرف کنندگان تغییر یابد. ایالات متحده آمریکا هم اکنون نیز پذیرای شمار زیادی از مهاجران است و از این نظر نسبت به کشورهای دیگری که با وجود پیری جمعیت، چندان مهاجرپذیر نیستند، وضعیت مطلوبی دارد.

همچنین عوامل مختلفی چون کارآفرینی، سرمایه گذاری و یا پیشرفت های فناورانه که بر چرخه تجارت موثرند، ممکن است بتوانند بر تغییرات جمعیتی غلبه نمایند. اگر این روند ها بتوانند بر پیری جمعیت غلبه کنند، حتی می توانند موجب رشد اقتصادی چشمگیر کشور شوند.

در هر برهه ای تحولات جمعیتی در کنار چالش های اساسی که بوجود می آورند، در صورت عملکرد موثر دولت و سیاستگذاران اقتصادی می توانند به فرصت تبدیل شوند. آنچه واضح است، سرمایه گذاران در کشوری چون آمریکا با اطلاع از تحولات جمعیتی ترجیح خواهند داد در کشورهایی با روند جمعیتی بهتر سرمایه گذاری نمایند.

ارزیابی بلندمدت تاثیرات جمعیت بر سرمایه گذاری اقتصادی

خبرنگار اقتصادی پیتر تمپل، در مقاله خود اثرات بلندمدت پیری جمعیت را بررسی نموده است. به عقیده او جمعیت سالمند و بمب ساعتی‌حقوق‌های بازنشستگی، ارتباط روشنی با نظام سلامت و خدمات مالی دارد. وی هشدار می دهد که این مساله لزوما به این معنا نیست که خرید سهام شرکت های بزرگ مربوط به بخش سلامت سرمایه گذاری های هوشمندانه و سوددهی است.

وی بیان می دارد که بسیاری از شرکت های فعلی در بخش سلامت سابقه بسیار درخشانی داشته اند، اما در آینده شرکت هایی به موفقیت های قابل توجه دست خواهند یافت که بتوانند خدمات با صرفه اقتصادی را برای مردم و خصوصا بازنشستگان فراهم نمایند؛ خدماتی که شامل داروها و امکانات درمانی، خانه های سالمندان، سفر و امکانات مسافرتی و همه موارد مرتبط با این قشر از مصرف کنندگان است.

در آینده با توجه به جمعیت زیاد سالمندان که نسبتا فقیر خواهند بود، خدمات سلامت گران قیمت جایگاه چندانی در آمریکا نخواهند داشت. در این میان شرکت هایی موفق خواهند بود که بتوانند قیمت خدمات خود را به صورت پایدار کاهش دهند.

لزوم رصد تحولات جمعیتی برای سرمایه‌گذاری اقتصادی موثر

گرچه پیش بینی روندهای جمعیتی به صورت کامل ممکن نیست، اما سرمایه گذاران اقتصادی خصوصا در مناطق پیشرفته ای چون اروپای غربی، آمریکای شمالی و بخش هایی از آسیا، لازم است به دقت تحولات جمعیتی را رصد نمایند تا در زمان مناسب و با توجه به تغییرات مولفه های جمعیتی، بتوانند واکنش های مناسب را اتخاذ کنند.

به عنوان مثال افزایش جمعیت سالمندان آمریکا در اثر رسیدن متولدین دوره رونق فرزندآوری به سن پیری، موجب ایجاد تقاضای بیشتر در حوزه سلامت و خدمات درمانی با هزینه های مناسب می شود.

منبع: سایت اینوستوپدیا، yon.ir/lKCOj

انتهای پیاماقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.