۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۷۰۴ ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰ دسته: مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

دولت ایالت بریتیش کلمبیا در کانادا، به منظور کنترل سوداگری و عرضه خانه‌های خالی، مالیات بر سوداگری مسکن را اجرایی نموده است. مردم عادی مشمول این مالیات نمی‌شوند و درآمد حاصل از آن طی سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ حدود ۱۱۵ میلیون دلار بوده است و دولت آن را برای ساخت مسکن ارزان قیمت هزینه می‌کند. درصد این مالیات هم اکنون برای غیر کانادایی‌ها ۲ درصد است و ترودو رهبر حزب لیبرال وعده افزایش یک درصدی آن برای بهبود بازار مسکن را داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت ایالت بریتیش کلمبیا در کانادا به منظور جلوگیری از سوداگری در بخش مسکن، عرضه خانه‌های خالی به بازار و در نهایت دسترسی آسان اقشار جامعه به مسکن، مالیات بر سوداگری را با نرخ  ۰.۵ درصد ارزش ملک مسکونی اجرایی کرده است.

درآمد ۱۱۵ میلیون دلاری مالیات بر خانه‌های خالی

بر اساس اعتقاد دولت بریتیش کلمبیا مالیات جدید برای جلوگیری از سفته بازی و کاهش خانه های خالی بسیار کارآمد بوده و در همین خصوص کارول جیمز وزیر اقتصاد این ایالت می گوید: «این مالیات همانطور که در نظر داشتیم کار می‌کند».

در ایالت بریتیش کلمبیا در سال مالی ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ بیش از ۱.۶ میلیون اظهارنامه مالیاتی تکمیل شد که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از این بین بیش از ۹۹ درصد مردم از مالیات معاف شدند و از مابقی اقشار جامعه (مشمولان مالیات) حدود ۱۱۵ میلیون دلار مالیات جمع آوری گردید. همچنین پیش‌بینی می‌شود که این مالیات در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ بیش از ۱۸۵ میلیون دلار درآمد عاید دولت کند.

بر اساس آمار‌ها از میان افرادی که این مالیات را پرداخت کردند بیش از ۴۵۰۰ نفر مالک خارجی بودند، حدود ۳۰۰۰ نفر به عنوان خانواده هایی که درآمد خود را از خارج از کشور کسب می‌کنند، حدود ۱۵۰۰ نفر از کانادایی‌های ساکن در خارج از بریتیش کلمبیا و حدود ۲۴۰۰ نفر اهل این ایالت بودند.

این مالیات در مناطقی که قیمت مسکن عموماً بالاست و سوداگری در آنجا رواج دارد مانند ویکتوریای بزرگ، ونکوور، نانایمو، منطقه‌ی کلونا، شیلی واک و… به اجرا گذاشته شده است.

مالیات بر سوداگران مردم را صاحبخانه می‌کند

برخی از نهادها و افراد (اغلب سوداگران) از وزیر اقتصاد این ایالت درخواست حذف یا معافیت در این نوع از مالیات کرده اند؛ زیرا به نظرشان مالیات بر سوداگری مسکن با مجازات مالکان خانه‌های خالی و دوم به توسعه ایالت و کشور آسیب می‌رساند.

در پاسخ به این اظهار نظر‌ها وزارت اقتصاد و سایر کارشناسان این مالیات را عاملی برای حل بحران مسکن می‌دانند و معتقدند که مردم شایسته صاحب‌خانه شدن و تأمین مسکن متناسب با نیاز خود هستند و این موضوع با عرضه خانه‌های خالی و مقابله با سوداگری تحقق می‌یابد. البته تجربه این یکسال نیز این رخداد را به اثبات رسانده است.

ساخت ۱۱۴ هزار مسکن ارزانقیمت از منابع مالیات بر سوداگران

دولت بریتیش کلمبیا به منظور حمایت از تولید و عرضه خانه مناسب برای اقشار جامعه، طرح ساخت مسکن مقرون به صرفه را نیز کلید زده است. براساس این طرح قرار است طی ده سال ۱۱۴ هزار واحد مسکونی ارزان‌قیمت به ارزش کلی ۶.۵ میلیارد دلار ساخته شود. تأمین منابع این ساخت و ساز‌ها از طریق درآمد مالیات بر خانه‌های خالی و دوم انجام می‌پذیرد.

بنابراین با توجه به معضل دسترسی به خانه در کانادا، در میان بخشی از ۳۰ برنامه کلیدی دولت برای بهبود بازار مسکن، اخذ مالیات بر سوداگری و مالیات بر خانه‌های خالی اقدامات کلیدی در مقابله با بحران مسکن هستند.

افزایش مالیات بر سوداگران مسکن در کانادا با هدف خانه‌دار شدن مردم

نرخ مالیات از سوداگران برای سال ۲۰۱۸، به میزان ۰.۵ درصد از ارزش ارزیابی شده برای کلیه املاک بوده و در سال ۲۰۱۹ برای مالکان خارجی و مالکانی که درآمد خود را از سایر کشور‌ها بدست می‌آورند به ۲ درصد افزایش یافته است؛ این در حالی است که شهروندان کانادا همچنان ۰.۵ درصد مالیات را پرداخت می‌کنند.

معیار خالی بودن ملک نیز این است که اگر خانه‌ای در شش ماه یا بیشتر در یک تقویم سالی بدون استفاده باشد؛ خالی محسوب خواهد شد و فرد در اظهارنامه خود در صورتی که مشمول معافیتی نیست این مورد را ذکر می‌کند. همچنین برای اینکه افراد اطلاعات نادرست و به عمد اشتباه وارد نکنند، املاک مشکوک و املاک مناطقی با درصد بالا خالی به صورت رندوم چک خواهند شد.

در همین خصوص جاستین ترودو، نخست وزیر فعلی و رهبر حزب لیبرال، روز پنجشنبه و در دومین روز از آغاز رقابت‌های انتخاباتی خود گفت: در صورت پیروزی در انتخابات با افزایش یک درصدی مالیات غیرکانادایی‌ها و افراد غیر ساکن کانادا بازار مسکن را تعدیل می‌کند.

وی تأکید کرد: این طرح می‌تواند نگرانی‌های خانه‌اولی‌ها را کاهش دهد و به آن‌ها برای صاحبخانه شدن کمک کند.

منبع: پرینس جورج مترز

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.