۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۳۴۶ ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱ دسته: تولید گندم، کشاورزی
۷

کمتر از ۱۰ روز به پایان مهلت قانونی دولت جهت اعلام رسمی نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده باقی مانده است. بنیاد توانمندسازی گندم کاران به عنوان تنها نهاد تخصصی کشاورزان گندم کار، با بررسی میدانی هزینه های تولید، قیمت مناسب این محصول اساسی برای سال زراعی آینده را ۲۵۶۰ تومان اعلام کرده است. تعیین نامتناسب نرخ خرید تضمینی گندم در سال گذشته، میزان خرید تضمینی این محصول را حدود ۳۰ کاهش داده و به صادرات قاچاقی و مصارف غیرمعمول این کالای راهبردی دامن زده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کمتر از ۱۰ روز به زمان اعلام نرخ خرید تضمینی گندم باقی مانده است. دولت بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی تا پایان شهریورماه فرصت دارد قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی مندرج در این قانون نظیر گندم را محاسبه و از طریق رسانه های عمومی اعلام کند.

گندم یکی از محصولات پر اهمیت در سبد مصرفی خانوار است که حدود ۴۳ درصد از کالری و ۳۸ درصد از پروتئین مصرفی خانوارها را از طریق نان تامین می کند. با توجه به اهمیت غذایی این محصول و تاثیرگذاری مستقیم قیمت بر تولید گندم، هر ساله این موضوع باعث ایجاد چالش های فراوانی میان دولت، تولید کنندگان و نمایندگان مجلس می شود.

دولت یازدهم از سال ۱۳۹۳ توانست با اجرای صحیح این قانون و قیمتگذاری متناسب، زمینه را برای خودکفایی در تولید گندم فراهم کند؛ اما در ۲ سال اخیر، این قانون به درستی اجرا نشده و این خطر را ایجاد کرده است که امنیت غذایی کشور با چالش جدی مواجه شود. این درحالیست که خودکفایی کشور در تولید گندم به عنوان یک محصول اساسی و راهبردی، برگ برنده ایران به ویژه در شرایط تحریم بوده است و باید از آن حراست شود.

۲ اشکال اساسی در تعیین هر ساله نرخ خرید تضمینی گندم

بررسی روند اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی طی سال های اخیر، نشان دهنده عدم وجود ضمانت اجرایی لازم برای این قانون است. طی سال های اخیر دولت نه تنها قیمت خرید تضمینی را در موعد مقرر اعلام نکرده، بلکه تاکید قانون بر افزایش حداقلی نرخ خرید تضمینی گندم به اندازه تورم را نیز رعایت نکرده است.

در همین خصوص هاشمی رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران ۲۲ تیرماه با اشاره به تاثیر منفی اعلام با تاخیر قیمت خرید تضمینی گندم در هر سال زراعی گفت: میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری به دلیل تعیین نادرست قیمت گندم و تاخیر در اعلام قیمت این محصول اساسی کاهش یافته است.

همانطور که در جدول بالا نیز مشخص است، میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری علیرغم رشد قابل توجه تولید این محصول اساسی با کاهش حدود ۳۰ درصدی مواجه شده و به صادرات قاچاقی و مصارف غیرمعمول این کالای راهبردی دامن زده است. بنابراین تعیین درست و به موقع قیمت گندم از مولفه های اساسی تثبیت خودکفایی در تولید گندم محسوب می شود.

۲۵۶۰ تومان قیمت خرید تضمینی پیشنهادی گندم کاران برای سال آینده

در همین راستا با نزدیک شدن به پایان شهریورماه سال جاری که زمان قانونی اعلام قیمت گندم است، بررسی وضعیت قیمت های اعلامی از سوی تشکل های کشاورزی حاکی از افزایش جدی قیمت این محصول اساسی نسبت به سال گذشته است.

بنیاد توانمندسازی گندم کاران اخیرا با انتشار میزان هزینه های تولید، قیمت متناسب گندم برای سال زراعی ۹۹-۹۸ را حدود ۲۵۶۰ تومان اعلام کرده است. در جدول زیر آنالیز هزینه های تولید و قیمت محاسبه گندم برای سال زراعی آینده مشخص است:

در حالی تشکل ها و اتحادیه های تخصصی کشاورزی، قیمت های مورد نظر خود برای گندم را بر اساس هزینه های تولید پیشنهاد می کنند که بررسی ها نشان می دهد سازمان برنامه و بودجه، مسئول نهایی تعیین قیمت این محصول اساسی است. این سازمان طی سال های گذشته همواره قیمت گندم را پائین تر از قیمت های درخواستی تشکل ها و اتحادیه های کشاورزی و کمتر از نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی اعلام کرده و عملا بر خلاف قانون عمل نموده است.

لزوم افزایش ضمانت اجرایی قانون خرید تضمینی

سال گذشته کارشناسان کشاورزی ضمن تایید دخالت های غیرکارشناسی سازمان برنامه و بودجه در تعیین قیمت خرید تضمینی گندم، اعلام کردند باید ضمانت اجرایی قانون خرید تضمینی افزایش یافته و مسئولیت نهایی تعیین قیمت نیز برعهده وزارت جهاد کشاورزی باشد.

در همین راستا کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارش سیاستی (اینجا) از پیشنهاد کارشناسان کشاورزی حمایت کرده و راهکار اصلی مشکلات کنونی زنجیره گندم، آرد و نان را تعیین نامناسب قیمت گندم به دلیل مبنای ناقص قیمت گذاری و نبود متولی مشخص در قیمت این محصول عنوان کرد.

این کمیته پیشنهاد داد به منظور حل سریعتر مشکلات زنجیره گندم، آرد و نان باید هر چه سریعتر قانون خرید تضمینی اصلاح شده و وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت اصلی در تعیین قیمت گندم و مدیریت بر زنجیره های بعدی یعنی آرد و نان را نیز برعهده بگیرد. حال باید منتظر ماند و دید مجلس شورای اسلامی در سال جاری چه واکنشی نسبت به تعیین قیمت این محصول اساسی خواهد داشت.

انتهای پیام/ تولید گندم

  1. جمع هزینه ها ۳۷۴۸۸۰۰۰ ریال میشود البته با این هزینه ها عملکرد بیش از ۴ تن هم انتظار میرود . این راه درستی برای تعیین قیمت گندم نیست باید قیمت گندم با توجه به افزایش قیمت سایر محصولات و رقابت پذیری انها تعیین شود . و الا با این قیمتها سهم گندم از الگو ی کشت کم میشود

    ۰۷
  2. در حال حاضر صرفا قیمت خرید گندم مشکل نیست سالهای متوالی است که بعد از برداشت یارانه بخش کشاورزی مبالغ بسیار هنگفتی بابت خرید کود و سم از بازار آزاد پرداخت می کند و در ازای قیمت بسیار بالای ادوات در سال گذشته قدرت به روز رسانی و استفاده از ادوات نو کاهش پیدا کرده و در صورت عدم انطباق مخارج با درآمد آن هم در این آشفته بازار طبیعت و قهر های پی در پی از سرما و گرما و خشکسالی زیاد و تر سالی زیاد و ... این الگوی کار تعیین شده توسط دولت خساراتی بیش از کاهش تولید به دنبال خواهد داشت رشد مهاجرت از روستا به شهر کاهش اشتغال در زمینه تولید نهاده ها و در نهایت نابودی کشاورزی و عدم استفاده از این ظرفیت در کشور که نه به اختیار کشاورز بلکه با بی تدبیری بخش دولتی به وجود می اید آمریکا در چند سال پی در پی به خاطر تولید بیش از حد غلات در کشورش صرفا به جهت حمایت و ادامه تولید بخش کشاورزی محصولات را خریداری و در دریا می ریخت اما اینجا برای یک تعیین قیمت با سود ۱۵ درصد اینهمه جنجال و در نهایت کاسه چکنم در دستان کشاورز.....

    ۰۶
  3. سلام
    هزینه ها بیشتر موارد ذکر شده است، کشت قرقابی یا قطره ای متفاوت است از طرفی هزینه شخم و دیسک و... شخم هر هکتار ۱۵۰۰۰۰۰ ریال است هزینه برداشت توسط کمباین هر هکتار۵۰۰۰۰۰۰ریال که در آینده افزایش خواهد یافت لذا قیمت گندم هر کیلو ۲۵۶۰۰ ریال عادلانه نیست

    ۱۳
  4. باسلام امسال درمنطقه شهرستان باوی ۸۰درصد کشاورزان ضرر کردن وهیچکس ازاین وضعیت خبر ندارد ومتاسفانه مسولین مربوطه بجزو شعار دادن هیچ کاری بلد نیستن ما نمیدانیم مسولین دارند کشاورزی کشوررا نابود می کنند خواهشن با اماری که داده میشود دلمان را خوش نکنیم ایا مقدارزمینی که زیر کشت گندم قراردارد با امار برداشت محصول قابل قبول است بنده ۴۰هکتارگندم ابی داشتم ومحصولی که برداشت نمودم ۶۰تن نشده که به نظر من این کمبود محصول دراول بخاطر نداشتن ادوات ویا استفاده از ادوات قدیمی که دردیگرکشورها انهارا داخل موزها گذاشتن بنده شخم خود را با تراکتور رومانی انجام میدهم ایا کشاورز که نتواند وسیله بخرد چه کشاورزی میتواند داشته باشد البته همه از وضعیت خبر دارند وتازمانیکه وسایل کشت وبرداشت بروز نشود مسولین به شعار دادن بی اساس وبدور از واقعیت ادامه میدهند ...والسلام

    ۰۰
  5. خدا صد هزار مرتبه شکر بارندگی ها خوبه وگرنه خشکسالی بود مسولین می گفتن تقصیر ما نیست همش شعار دادن بلدن کلی راه حل هست ادوات روز دنیا وارد کنن کاری که ادوات روز دنیا در عرض یک روز می کنن این قدیمی ها هفته طول می کشه میشه کرایه این ادوات را با سوبسید داد بیخیال مسئولین راه حلی جز گرانی یا خوردن حق کشاورز در چنته ندارن

    ۰۰
  6. هزینه کمباین گندم دیم در هرساعت کار مفید چقدر است من پنج تن گندم در یک زمین ۵هکتاری برداشت کردم گفتن هرساعت۲۰۰هزار تومن ایا این رقم عادلانه است و نرخ کمباین امسال به همین رواله ممنون میشم اگه کسی پاسخ درستی به سوالم بده!؟درضمن بار اولمه گندم کشت میکنم و هیچ اطلاعی از نرخ و قیمتها و نوع گندم یا دستگاها ندارم ...

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.