۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۰۵۸ ۰۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸ دسته: دولت و حکمرانی
۰

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به ۴ راهکار پیشنهادی دولت برای جبران کسری بودجه گفت: قرار است عصر امروز(یکشنبه) زوایای مختلف این مصوبات در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گیرد. با وجود این برداشت از صندوق توسعه ملی در صورت اخذ مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا نیازی به مصوبه مجلس ندارد. همچنین بهتر است مدیریت امور از سازمان برنامه و بودجه تمرکز زدایی شود تا بتوان اجرای برنامه‌های کشور را به صورت روان تر انجام داد.

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: قرار است که عصر روز یکشنبه، ۴ راهکاری که دولت برای کسری بودجه ارائه داده است را در کمیسیون برنامه و بودجه از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی راهکارهای جبران کسری بودجه در کمیسیون برنامه و بودجه

این نماینده مجلس گفت: طبق گزارش عملکردی که دولت ارائه داده است این موضوعات در کمیسیون های تخصصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نقطه نظرات دولت را در این زمینه جویا می شویم. عصر امروز این موارد در کمیسیون مطرح می شود و اگر این مصوبات در چارچوب قوانین باشد که مشکلی نیست اما اگر به قانون نیاز داشته باشد دولت می بایست هرچه سریع تر لایحه آن را ارائه دهد.

حسینی با اشاره به این که در بحث اصلاح ساختار بودجه، ارائه طرح توسط مجلس مورد تایید شورای نگهبان نیست، گفت: اگر مصوبات فراتر از اختیارات دولت باشد، آنها بایستی لایحه آن را ارائه بدهند، به هر حال ما امیدواریم شرایط به گونه ای پیش برود که نیاز به ارائه لایحه توسط دولت نباشد و بتوانیم کار را در چارچوب همین مواردی که در قانون ذکر شده پیش ببریم.

راهکارهای ارائه شده دولت باید در حدود اختیارات و وظایفش باشد

وی در ادامه افزود: در رابطه با مواردی که در حوزه اختیارات دولت است، نیاز به مصوبه مجلس نیست اما هرگونه افزایش یا کاهش بیش از درصدهایی که در قوانین بالادستی به دولت اجازه داده شده است، غیر قانونی است و تغییر احکام بودجه‌ای چه در بخش درآمدی و چه در بخش هزینه ای، نیازمند مصوبه مجلس است.

حسینی گفت: در حال حاضر دولت به دنبال آن است که اقداماتی را در راستای اصلاح ساختار بودجه انجام دهد و راهکارهایی که در حال حاضر مبنی بر تغییرات و جابه جایی بودجه ارائه داده است، اگر از درصدهای مورد نظر بیشتر نباشد نیازی به مصوبه مجلس ندارد.

درصورت اخذ مصوبه سران قوه، برداشت از صندوق توسعه ملی نیازی به مصوبه مجلس ندارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: طبق مصوبه مجلس و با توجه به اینکه برداشت از صندوق توسعه ملی نیاز به اذن رهبری دارد، لذا اگر مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه را دریافت کند و به تایید رهبری برسد نیاز به مصوبه مجلس ندارد.

حسینی با اشاره به تعریف درآمدهای جدید در دولت از جمله تعریف پایه مالیاتی جدید گفت: به نظر می رسد دولت قصد دارد کوتاه ترین مسیر را برای اصلاح ساختار بودجه طی کند و مواردی همچون کاهش معافیت های مالیاتی و یا ایجاد پایه های مالیاتی جدید و از این دست موارد می بایستی در بودجه ۹۹ آورده شود.

لزوم تمرکز زدایی از سازمان برنامه در بودجه ریزی

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس افزود: به سازمان برنامه و بودجه نسبت به قبل اختیارات بیشتری داده نشده است، ولی تمرکزی که در سازمان برنامه اتفاق افتاده برخی مواقع باعث کندی اجرای امور در رابطه با برنامه های کشور می شود.

حسینی در پایان گفت: بنابراین پیشنهاد ما این است که مدیریت امور و اجرای آن در سازمان برنامه و بودجه به طور کامل متمرکز نشود و گاها تمرکز زدایی و سپردن امور به برخی نهادهای دیگر  نیز می تواند ضروری بوده و موثر واقع شود.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.