۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۹۹۲ ۰۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲ دسته: پول و بانک
۰

دکتر سید محمدرضا رضی پژوهشگر اقتصادی با اشاره به اینکه امروز بنگاه‌داری بانک‌ها در خلاف جهت منافع اقتصاد کلان کشور است، تصریح کرد: قدرت خلق پول بانک های خصوصی، امنیت اقتصادی جامعه را تهدید می‌کند.

به گزارش حسین حیدری خبرنگار استان قم مسیر اقتصاد مدت زیادی از عمر فعالیت بانک های خصوصی نمی گذرد، اما این بانک ها با قدرت خلق پولی که در دست دارند می توانند زمینه ساز فساد در کشور شوند. لذا این مسئله نظارت جدی بانک مرکزی را می طلبد تا بخش خصوصی در بانکداری دچار انحراف نشود.

دکتر سید محمدرضا رضی استاد دانشگاه در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به اینکه بانک پدیده ای است که محصول قرون اخیر است، اظهار داشت: نظام بانکداری فعلی دارای اشکالات اساسی است.

وی با بیان اینکه صدور مجوز برای بانک های خصوصی از اشتباهات بزرگ نظام تصمیم گیر اقتصاد ایران بوده است، ادامه داد: اولین نقد وارده این است که وظایف حاکمیتی و مدیریت اقتصاد کلان به بخش خصوصی واگذار شود.

وی با بیان اینکه خلق پول مسئله ای نیست که بخش خصوصی به آن ورود کند، اضافه کرد: خلق پول وظیفه حاکمیت است و بخش خصوصی که به منغعت شخصی خود نگاه می کند، نباید به این بحث ورود کند.

ورود بانکداری خصوصی به بخش حاکمیتی اقتصاد خطایی راهبردی است

دکتر رضی عنوان داشت: اتفاقی که با صدور مجوز برای بانک های خصوصی صورت می گیرد،  این است که بخش حاکمیتی اقتصاد  که باید تابع منافع مردم و کلان نظام سیاسی باشد، در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد، که این خطایی راهبردی است.

وی با بیان اینکه نبایستی به پول نگاه یک کالا داشت، افزود: نظام فعلی بانکداری خصوصی، پول را به عنوان یک کالا در نظر می گیرد که از آن برای کسب درآمد و سود شخصی استفاده می کند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: بخش خصوصی هر زمانی که نیاز داشته باشد، پول را برای منافع خود ذخیره می کند که این با مسئله خلق پول گره می خورد.

وی با اشاره به اینکه بانکداری خصوصی وقتی قدرت خلق پول پیدا می کند، آغاز بروز فاجعه در اقتصاد است، خاطرنشان کرد: بانک ها قادر هستند، پول خلق شده را در بخش هایی از اقتصاد مانند مسکن، ارز و طلا هدایت نمایند.

اقتصاد ناامن نتیجه خلق پول بی ضابطه بانک‌های خصوصی 

دکتر رضی با اشاره به تهدید امنیت اقتصادی جامعه توسط بانکداری خصوصی، ابراز داشت: قدرت خلق پول بانک های خصوصی، امنیت اقتصادی جامعه را تهدید می‌کند.

این پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه بنگاه‌داری بانک های خصوصی یکی دیگر از مشکلات امروز کشور است، ادامه داد: بانکداری خصوصی می تواند یکی از بسترهای اعمال جنگ اقتصادی توسط کانون های خارجی بر اقتصاد داخلی باشد.

وی در پایان با اشاره به مسئله تقویت ضریب نفوذ بانک در اقتصاد، گفت: بانکداری خصوصی ما را بیشتر با نظام بانکی جهانی که تصمیمات آن خارج از اختیارات ما است گره می زند، از طرفی بعد تصمیمات نظام بانکی جهانی از طریق شبکه بانکی داخلی به زندگی مردم منتقل می شود و فشار های اقتصادی را چند برابر می کند.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.