۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۹۲۷ ۰۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴ دسته: پول و بانک
۰

دکتر نظریان کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه عدم نظارت بانک مرکزی بر بانک های خصوصی منجر به پدیده بانکداری ربوی شده است، تصریح کرد: در این سال ها که قانون بانکداری بدون ربا تصویب شده است، به عینه مشاهده کرده ایم، که هرچه تلاش شده ربا از نظام بانکداری حذف شود، در قالب و شکل دیگری بازگشته است.

به گزارش حسین حیدری خبرنگار استان قم مسیر اقتصاد بانکداری ربوی یکی از مشکلات امروزه کشور است که اصلاح آن دغدغه بسیاری از علما و کارشناسان اقتصادی است. بنابراین بانک مرکزی بایستی با نظارت و برنامه ریزی مدون، اصلاح نظام بانکی را در دستور کار خود قرار دهد.

دکتر محمدتقی نظریان کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به مسئله ربا در بانکداری، اظهار داشت: حذف ربا از نظام بانکداری مسئله ای است که بایستی در دستور کار مسئولین مربوطه قرار گیرد و در صورتیکه این مسئله برطرف شود، نظام بانکداری اصلاح خواهد شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مسئله ربا معلول عوامل دیگری است، بیان داشت: تا زمانیکه علت ها کشف نشود، نظام بانکداری ربوی خواهد ماند و نوشتن قانون کفایت نمی کند.

بانکداری ربوی نتیجه نظارت ضعیف بانک مرکزی بر بانک‌های خصوصی

وی اضافه کرد: در این سال ها که قانون بانکداری بدون ربا تصویب شده است، به عینه مشاهده کرده ایم، که هرچه تلاش شده ربا از نظام بانکداری حذف شود، در قالب و شکل دیگری بازگشته است.

این پژوهشگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه هیچ کارشناسی نمی تواند ادعا کند که مسئله ربا از ساختار بانکی کشور حذف شده است، خاطرنشان کرد: عدم نظارت بانک مرکزی بر بانک های خصوصی منجر به تشدید این مسئله شده است.

این اقتصاددان در پایان تصریح کرد:  نظارت بانک مرکزی بر بانکداری خصوصی منجر به هدایت نقدینگی در مسیر درست خواهد شد.

انتهای پیام/نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.