۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۶۶۶۵ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

کشور هند به عنوان سومین وارد کننده نفت خام جهان، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت پالایش خود را به ۸.۸ میلیون بشکه در روز برساند. در سال‌های اخیر کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت بر سر بازار هند در حال رقابت هستند؛ چراکه جمعیتی بالغ بر ۱.۳ میلیارد نفر و دسترسی به بازارهای جنوب و شرق آسیا به واسطه این کشور، مزیت رقابتی بزرگی محسوب می‌شود. در همین راستا به تازگی کشور عربستان و هند در یک سرمایه‌گذاری مشترک ۶۰ میلیارد دلاری، قرار است یک پتروپالایشگاه با ظرفیتی معادل پالایش ۱.۲ میلیون بشکه در روز و تولید سالانه ۱۸ میلیون تن محصولات پتروشیمی احداث کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور عربستان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده نفت خام منطقه است. تولید نفت این کشور در ماه ژوئن سال جاری با ۱۰۰ هزار بشکه افزایش به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. در همین حال این کشور در حال سرمایه‌گذاری در صنعت پالایش و پتروشیمی نیز هست و پروژه‌های متعددی را در داخل و خارج کشور برنامه‌ریزی کرده است.

کشور هند در ماه ژوئن سال میلادی جاری اعلام کرد، منطقه مناسب برای احداث پتروپالایشگاه جدید شناسایی شده است. این پتروپالایشگاه که با سرمایه‌گذاری شرکت آرامکو عربستان و شرکت ملی نفت ابوظبی نیز همراه است، ظرفیتی معادل پالایش ۱.۲ میلیون بشکه در روز و تولید سالانه ۱۸ میلیون تن محصولات پتروشیمی دارد. هدف از احداث این پتروپالایشگاه تامین سوخت مورد نیاز هند اعلام شده است و کشور عربستان نیز با این سرمایه‌گذاری میزان تقاضا برای نفت خام خود را افزایش خواهد داد.

افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری بدلیل جانمایی نامناسب پروژه

مطابق برنامه اعلام شده قرار بود این پتروپالایشگاه در ابتدا در منطقه راتناگیری در ۴۰۰ کیلومتری جنوب بمبئی ساخته شود. اعلام این خبر اعتراض هزاران کشاورز را به دنبال داشت. این کشاورزان با این واهمه که ساخت این پتروپالایشگاه به شهرت محصولات کشاورزی و ماهیگیری این منطقه لطمه خواهد زد، حاضر نشدند زمین خود را واگذار کنند.

هرچند شرکت پالایش و پتروشیمی راتناگیری که این پروژه را اداره می‌کند، اعلام کرده است این پروژه به اشتغال مستقیم و غیرمستقیم حداکثر ۱۵۰ هزار نفر کمک می‌کند که دستمزدهای بهتری از کشاورزی یا ماهیگیری خواهند داشت، اما ساکنان آن منطقه حاضر به فروش زمین‌های خود نشدند.

ساخت پتروپالایشگاه ۶۰ میلیارد دلاری در هند با کمک عربستان

چالش خرید زمین در منطقه راتناگیری باعث شد کشور هند منطقه‌ای جدید در شهر کوچک روها، در حدود ۱۰۰ کیلومتری جنوب بمبئی، را برای ساخت این پتروپالایشگاه پیشنهاد دهد.

گفته می‌شود تغییر جانمایی این پروژه و تاخیر در شروع آن، هزینه‌ای بالغ بر ۱۶ میلیارد دلار به هزینه‌های سرمایه‌گذاری اضافه کرده است. برخی منابع از اعلام هزینه ۶۰ میلیارد دلاری کشور هند به عربستان برای احداث این پتروپالایشگاه خبر داده‌اند.

هرچند هزینه ساخت این پتروپالایشگاه پس از تغییر مکان احداث، به صورت رسمی از هیچ یک از دو کشور اعلام نشده است، در سال ۲۰۱۸ شرکت‌های نفتی دولتی هند و آرامکوی عربستان برای ساخت این پتروپالایشگاه هزینه‌ای معادل ۴۴ میلیارد دلار را اعلام کرده بودند.

با وجود افزایش هزینه‌ها، انتظار می‌رود که این پروژه تا سال ۲۰۲۵ به بهره‌برداری برسد.

ورود کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت به بازار هند

در سال‌های اخیر کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت برای ورود به هند برای ایجاد یک مشتری برای نفت خام خود رقابت می‌کنند. جمعیتی بالغ بر ۱.۳ میلیارد نفر و دسترسی به بازارهای جنوب و شرق آسیا به واسطه این کشور، مزیت بزرگی است که سرمایه‌گذاران را به خود متوجه کرده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود تقاضای بنزین و محصولات پتروشیمی در این کشور، شتاب بالایی داشته باشد.

به عنوان مثال در سال ۲۰۱۷، شرکت‌های مختلفی از کشور روسیه به رهبری شرکت Rosneft، با سرمایه‌گذاری در بخش پالایش هند، سهم قابل توجهی از شرکت نایارا انرژی هند را خریداری کردند.

کشور هند به عنوان سومین وارد کننده نفت خام جهان، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت پالایش خود را با ۷۷ درصد افزایش، به ۸.۸ میلیون بشکه در روز برساند.

عوامل تاثیرگذار در کاهش سرمایه‌گذاری در کشور هند

برخی از شرکت‌های مشاور در صنعت پالایش و پتروشیمی مستقر در شرق آسیا معتقدند تاخیر در شروع احداث پروژه و بروز چالش‌هایی اینچنینی در کشور هند می‌تواند احتمال ورود سرمایه‌گذاران را به شدت کاهش دهد.

مدیر یکی از این شرکت‌ها در سنگاپور در گفتگویی با اشاره به مقیاس بزرگ این پروژه و هزینه‌های بالای سرمایه‌گذاری آن گفت: از آنجایی که این پروژه یک پروژه بزرگ مقیاس است، احتمال می‌رود که تامین مالی این پروژه با تاخیر مواجه شود که پیش‌بینی بهره‌برداری تا سال ۲۰۲۵ را نیز به تعویق خواهد انداخت.

شرکت آرامکو همچنین در حال مذاکره برای خرید سهام سایر شرکت‌های فعال در صنعت پالایش، پتروشیمی و بازاریابی فرآورده‌های نفتی است که تاخیر بیشتر در شروع پروژه‌های جاری می‌تواند انگیزه این کشور را برای سرمایه‌گذاری کاهش دهد.

منبع: رویترز

لینک یک yon.ir/6atWp

لینک دو yon.ir/QWL19

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.