۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۶۱۹۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱ دسته: تولید
۰

احمدی رئیس اتحادیه مرغداران کرمانشاه با بیان اینکه کوتاهی دولت در تأمین نهاده های دامی عامل افزایش قیمت گوشت مرغ است، گفت: به دلیل ضعف دولت در تامین نهاده های دام و طیور، مرغداران مجبورند نهاده های مورد نیاز خود را از دلالان با قیمت های بالا تأمین کنند.

به گزارش امید کرم الهی خبرنگار استان کرمانشاه مسیر اقتصاد تغیرات قیمت مرغ و تخم مرغ، نگرانی های را برای مصرف کنندگان به وجود آورده است. به اعتقاد بسیاری از تولیدکنندگان فرآورده های گوشتی این صنعت با مشکلات متعددی درگیر است.

ضعف در تصمیم گیری منجر به گرانی مرغ می شود

در این خصوص مهندس بهمن احمدی رئیس اتحادیه مرغداران استان کرمانشاه در گفتگو با مسیر اقتصاد حمایت های دولتی از صنعت مرغداری را کافی ندانست و افزود: دولت بایستی با ارئه سبدهای حمایتی در چند ماه گذشته از ضرر مرغداران جلوگیری می کرد.

وی زیان مرغدارن در ماه های اخیر را یکی از عوامل افزایش قیمت مرغ دانست و گفت: ضرر مرغداران در بازه زمانی فعلی منجر به ضرر مصرف کننده در آینده نه چندان دور می شود.

وی با بیان اینکه گرانی گوشت قرمز و ماهی در کنار کاهش تولید مرغ سبب شده که تقاضا برای خرید گوشت مرغ افزایش یابد، تصریح کرد: تولیدکنندگان بایستی از این فرصت برای جبران خسارت ماه های گذشته خود استفاده کنند.

رئیس اتحادیه مرغدارن کرمانشاه با اشاره به اینکه در گذشته تشکل های صنعت مرغداری قیمت مرغ را ثابت نگه می داشتند، گفت: ‏ناهماهنگی بخش های مختلف دولتی با تشکل های صنعت دام و طیور،  منجر به گوشه نشینی این اتحادیه ها شده است.‏

احمدی در ادامه معاونت امور دام و اداره تعاون روستایی استان را عامل کناره گیری اتحادیه ها دانست و بیان داشت: برای انتقال مشکلات تولید کننده ها، حضور اتحادیه های دام و طیور در جلسات تصمیم گیری ضروری است.

تأمین مالی چالش بزرگ مرغداران

رئیس اتحادیه مرغداران کرمانشاه با  بیان اینکه گرمای هوا سبب افزایش تلفات و کاهش راندمان تولید شده است، تشریح کرد: به دلیل کمبود اعتبارات در اکثر واحد های تولیدی بهینه‌ سازی صورت نمی گیرد.

وی نبود سرمایه در گردش را مانع عایق بندی و بهینه سازی مرغداری ها دانست و افزود:  اکثر واحد های تولیدی مرغ، بیشتر از بهینه سازی، نگران ورشکستگی و تعطیلی هستند.

این تولید کننده مرغ گوشتی با اشاره به اینکه بهینه سازی و بروز رسانی ظرفیت تولید را به شدت افزایش می دهد، گفت: مرغداران استان کرمانشاه با تمام ظرفیت خود فعالیت نمی کنند و در صورت برطرف شدن چالش ها این امکان وجود دارد که ۵ برابر ظرفیت فعلی مرغ تولید شود.

احمدی با بیان این مطلب که بانک ها در تامین سرمایه مورد نیاز واحد های تولیدی دام و طیور کوتاهی می کنند، گفت: بانک های عامل نسبت به مصوبات استانداری و ستاد تسهیل تولید، اعتنا نمی کنند.

خرید نهاده‌های دامی از دلّالان با قیمت بالا، عامل گرانی مرغ

این تولید کننده مرغ گوشتی افزایش قیمت نهاده های دامی را سومین عامل عدم ثبت قیمت مرغ دانست و اظهار کرد:  به دلیل ضعف دولت در تامین نهاده های دام و طیور، مرغداران مجبورند نهاده های مورد نیاز خود را از دلالان با قیمت های بالا تأمین کنند.

رئیس اتحادیه مرغداران کرمانشاه با بیان اینکه نهاده های دامی دولتی با چند ماه تاخیر به دست تولید کنندگان می رسد، بیان داشت:  بروکراسی های مزاحم اداری عامل اصلی این چالش است.

احمدی در پایان با بیان اینکه  دولت مرغداران را در مواجه با مشکلات متعدد تنها گذاشته است، تشریح کرد: کاهش قیمت مرغ در گرو حل چالش های نامبرده است.

انتهایی پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.