۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۹۳۲ ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دکتر انتظاری استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبایی، در تشریح وضعیت نامطلوب نظام تامین اجتماعی کشور گفت: پیری جمعیت موجب فشارهای اقتصادی به نظام بازنشستگی کشور می‌شود. در سال‌های اخیر شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی کارآمدی لازم را نداشته‌اند و اکنون این سازمان قادر به تامین هزینه‌های خود و پرداخت حقوق‌های بازنشستگی نیست؛ و دولت با اتکا به بودجه نفت نقایص موجود را پوشش داده‌است.

دکتر انتظاری، استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفتگو با مسیر اقتصاد در تشریح رابطه پیری جمعیت و مشکلات اقتصادی گفت: وقتی درصد سالمندان درجامعه بیشتر شود، از آن جا که سالمندان جمعیت فعال به حساب نمی آیند، بار تکفل آن ها بر دوش بقیه جمعیت قرار می گیرد. کشورهای غربی به همین دلیل به سمت سیاست های جذب مهاجران رفته اند تا جمعیت جوان را از کشورهای دیگر جذب کنند و کمبود جمعیت و نیاز به نیروی کار جوان را جبران نمایند.

پیری جمعیت زمینه ساز فشار اقتصادی به نظام بازنشستگی

وی در تشریح وضعیت کنونی صندوق‌های بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی گفت: در اثر افزایش جمعیت سالمندان، کسانی که متقاضی استفاده از حقوق بازنشستگی هستند، بیشتر می شوند. این مساله موجب فشارهای اقتصادی به نظام بازنشستگی کشور می‌شود. گرچه هم اکنون جمعیت کشور جوان است اما در سال های آینده، سالمند خواهد شد و نظام بازنشستگی ملزم به پرداخت مستمری های بیشتری خواهد بود.

ناکارآمدی نظام تامین اجتماعی و عدم توانایی در تامین هزینه ها

انتظاری ادامه داد: مشکل دیگر این است که ساختارهای این سازمان ها ناکارآمد است؛ معمولا به دلیل دولتی بودن، فساد اقتصادی و مسائل مختلف، شرکت های تامین اجتماعی چندان کارآمد و سودآور نیستند و نظارت دقیقی نیز روی این شرکت ها انجام نمی شود. در عمل این شرکت ها حتی نمی توانند هزینه های خود را تامین کنند.

پول نفت، تامین اجتماعی را نجات داده است

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی به علت ناکارآمدی و عدم سرمایه گذاری درست حق بیمه های پرداختی مردم، نتوانسته اند از پس هزینه مستمری های دریافتی برآیند.

وی تصریح کرد: تاکنون معمولا دولت با اتکا به بودجه نفتی به این سازمان ها کمک کرده و نقایص ساختاری و ناکارآمدی آن ها را به این وسیله پوشش داده است. اما اگر درآمدهای نفتی به دلایل مختلف دچار اختلال و نقصان شود، بیش از گذشته ایرادات ساختاری آن ها، به صورت کسری بودجه و مشکلات اقتصادی آشکار خواهد شد.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.