۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۸۱۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸ دسته: کشاورزی
۰

محمود نژاد تولید کننده محصول سیب زمینی شهرستان دهگلان یکی از مشکلات عمده سیب زمینی کاران را قیمت پایین و نبود انبار ذخیره عنوان کرد و گفت: اگر مجوز صادرات سیب زمینی فراهم نشود، کشاورز به علت پرداخت بدهی های خود، مجبور به فروش محصول خود به قیمت های ناچیز می شود.

به گزارش مهوش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد این استان یکی از مراکز تولید سیب زمینی در کشور است و دشت های قروه و دهگلان و روستاهای اطراف این دو شهرستان حاصلخیز، جزو مناطق اصلی کشت این محصول در کردستان به شمار می روند و سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن سیب زمینی در این مناطق برداشت می شود.

اگر چه انتظار می‎رفت با مطرح کردن مشکلات سیب زمینی کاران کردستانی و متضرر شدن آنها در چند سال گذشته، این قشر در سال جاری کمتر دچار دغدغه باشند، اما افزایش هزینه‎های تولید و متوقف شدن صادرات این محصول موجب شده تا دغدغه کشاورزان از همین یکی دو ماه باقیمانده به برداشت سیب زمینی مضاعف‎تر از سال‎های گذشته باشد.

ممنوعیت صادرات عامل زیان کشاورزان از کشت سیب زمینی

کورش محمود نژاد تولید کننده محصول سیب زمینی شهرستان دهگلان در گفتگو با مسیر اقتصاد یکی از مشکلات عمده سیب زمینی کاران را قیمت پایین و نبود انبار ذخیره عنوان کرد و گفت: کاشت سیب زمینی بسیار پرهزینه است و به دلیل نبود ثبات قیمت، کشاورزان بسیاری متضرر شدند.

وی با بیان اینکه کشاورزان بسیاری این محصول را با قیمت های نازل کمتر از ۴ هزار تومان فروختند و پس از گذشت زمان کوتاهی قیمت ها افزایش چشمگیر یافت، ادامه داد: سیب زمینی کاران در سال جاری، بذر سیب زمینی را با دو برابر قیمت مدت مشابه سال گذشته خریدند و این مسئله موجب شد تا به دلیل هزینه بالای کشت، این قشر متضرر شوند.

محمود نژاد با بیان اینکه متوقف شدن صادرات سیب زمینی چالش امروز کشاورزان است، گفت: اگر مجوز صادرات سیب زمینی فراهم نشود، کشاورز به علت پرداخت بدهی های خود، مجبور به فروش محصول خود به قیمت های ناچیز می شود.

این کشاورز استان ضمن گلایه از سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: امسال قرار بود سهمیه ۴۰ تنی بذر به شهرستان دهگلان اختصاص یابد ، که متاسفانه سهم این شهرستان به جایی دیگر واگذار شد.

محمود نژاد بیان کرد: به دلیل کشت بالای محصول سیب زمینی در شهرستان های دهگلان و قروه ضروری است، کارخانه صنایع تبدیلی در کردستان وجود داشته باشد تا تولید کننده بتواند محصول خود را در این استان به فروش برساند.

وی با بیان اینکه محصول سیب زمینی استان کردستان از کیفیت بهتری نسب به محصول سایر استان ها برخوردار است، اظهار کرد: متاسفانه همواره زمان برداشت محصول سیب زمینی مرزها بسته می شود و این مساله یکی از مشکلات منطقه قروه و دهگلان است.

بازارسازی برای تولیدات داخلی وظیفه مهم وزارت کشاورزی

این کشاورز دهگلانی گفت: مهمترین درخواست ما از مسئولین وزارت کشاورزی این است که برای تولیدکنندگان در کشورهای همسایه نظیر عراق بازارسازی کنند.

وی با بیان اینکه واسطه گری در محصولات کشاورزی به وفور یافت می شود، افزود: سود اصلی محصولات کشاورزی به جیب دلالان می رود و کشاورزان زحمت کش سود چندانی نمی برند.

محمود نژاد با بیان اینکه موقع خرید محصول پول نقد به کشاورز داده نمی شود، گفت: این در حالی است که کشاورز تمامی هزینه ها را به صورت نقدی پرداخت می کند، اما گاهی اوقات سه ماه طول می کشد تا پول فروش محصولات به دست کشاورز برسد.

دلال قیمت محصول سیب زمینی را هنگام برداشت تعیین می کند

وی با اشاره به اینکه دلالان، محصولات کشاورزی را قیمت گذاری می کنند، افزود: کشاورزان به دلیل نداشتن انبار برای نگهداری محصولات خود، مجبور هستند محصولات خود را بر سر زمین بفروشند و با ضرر زیادی مواجه شوند.

این کشاورز دهگلانی در پایان تصریح کرد: تنها راه جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان، صادرات سیب زمینی به کشورهای همسایه نظیر عراق است.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.