۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۷۳۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴ دسته: انرژی
۰

کاهش تقاضا برای مواد شیمیایی و پلاستیک، سود شرکت سابک عربستان را در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، به پایین‌ترین سطح خود در ۱۰ سال گذشته رسانده و ارزش سهام این شرکت را با کاهش روبرو کرده است. با اینحال مدیر اجرایی این شرکت، با تأکید بر آینده امیدوارکننده صنعت پتروشیمی، از تداوم سرمایه‌گذاری عربستان در این صنعت خبرداده است.

به گزارش مسیر اقتصاد سود شرکت سابک عربستان در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، به پایین‌ترین سطح خود در ۱۰ سال گذشته رسیده است. سابک، شرکت صنایع شیمیایی عربستان است، که در زمینه تولید طیف وسیعی از مواد پتروشیمی، کود، بسپار و پلاستیک، همچنین استخراج معادن و فلزات، فعالیت می‌نماید.

بر اساس گزارش ها درآمد خالص(سود) این شرکت در این دوره زمانی به ۲.۱۲ میلیارد ریال عربستان، معادل ۵۶۵ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که درآمد این شرکت در سال گذشته ۶.۷ میلیارد ریال بود.

کاهش سوددهی شرکت سابک عربستان

هرچند برآوردهای کارشناسی نیز کاهش درآمد این شرکت را پیش‌بینی کرده بودند ولی درآمد این شرکت ۱.۲۵ میلیارد ریال از پیش‌بینی‌ها نیز کمتر بود.​ در نتیجه این اتفاقات، سهام شرکت سابک در ریاض به میزان ۳.۸ درصد کاهش یافت.

رکود اقتصاد جهانی، از جمله رکود در صنعت خودرو، تقاضای پلاستیک و مواد شیمیایی را با کاهش روبرو کرده‌است. این مسئله نه تنها سودآوری پتروشیمی سابک را تحت تاثیر قرار داده، بلکه موجب کاهش سوددهی سایر شرکت‌های بزرگ پتروشیمی، همچون BASF آلمان شده است.

آینده بلندمدت صنعت پتروشیمی امیدوارکننده است

یوسف عبدالله، مدیر ارشد اجرایی شرکت سابک گفت: اگرچه قیمت پایین محصولات پتروشیمی تاثیر منفی بر درآمد سه‌ماهه دوم شرکت داشته اما رویکرد عملیاتی این شرکت، همچنان استوار است. شرکت سابک همچنان نسبت به این صنعت در بلندمدت خوشبین است و ما همچنان به سرمایه‌گذاری در شرکت ادامه می‌دهیم.

مدیر ارشد اجرایی شرکت سابک گفت: انتظار می‌رود که ظرفیت‌های جدید در خطوط تولید محصولات پتروشیمی که قیمت حاشیه سود محصولات شرکت سابک را در نیمه اول سال ۲۰۱۹ تحت تاثیر قرار دادند، همچنان بر درآمد شرکت در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ تأثیر بگذارد.

علی رغم این موضوع، شرکت سابک اعلام کرده است که هیچ تغییری در شیوه عملکرد بلند مدت این شرکت بوجود نیامده است.

منبع:​ خبرگزاری بلومبرگ yon.ir/TouHD

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.