۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۲۷۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰ دسته: پول و بانک، وضعیت بانک‌ها
۰

طبق صورت‌های مالی سال ۱۳۹۷ بانک پاسارگاد با ۳۰۰ میلیون دلار دارایی ارزی و ۱۷.۶ هزار میلیارد تومان دارایی ثابت از جمله زمین و مسکن و تاسیسات، از ذینفعان بزرگ این دو بازار محسوب می‌شود. همچنین این بانک حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان موجودی نقد دارد که با استفاده از آن می‌تواند در هر لحظه وارد هر بازاری بشود.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس صورت های مالی بانک پاسارگاد در سال ۱۳۹۷، این بانک موجودی نقد خود را نسبت به سال ۱۳۹۶ دو برابر کرده و به حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان رسانده است.

بانک پاسارگاد از این منابع جهت سرمایه گذاری در بازارهای مختلف از جمله ارز، مسکن، طلا و سایر حوزه های سودده استفاده می کند. این درحالیست که این منابع باید برای پرداخت تسهیلات مورد استفاده قرار می گرفت و نگهداری آن در قالب وجه نقد جهت سرمایه گذاری کوتاه مدت، به نوسانات بازار دامن می زند. برای نمونه بانک پاسارگاد در سال گذشته معادل ۱۳۰۰ میلیارد تومان از محل افزایش نرخ ارز سود کرده است که حاکی از حجم بیش از ۳۰۰ میلیون دلاری منابع ارزی این بانک است.

علاوه بر این، دارایی ثابت بانک پاسارگاد که بخش قابل توجهی از آن زمین و مسکن و تاسیسات است، در سال ۱۳۹۷ به ۱۷.۶ هزار میلیارد تومان رسیده و نسبت به سال قبل ۸۲ درصد افزایش یافته است. این آمار نشان می دهد این بانک سرمایه گذاری قابل توجهی در خرید این قبیل دارایی ها داشته و از ذینفعان مهم این بازار محسوب می شود.

تسهیلات اعطایی بانک پاسارگاد در سال ۱۳۹۷ حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با حجم نقدینگی و منابع این بانک در بخش املاک، قابل توجه نیست. در واقع بانک پاسارگاد، منابع خود را بیشتر از میزان متعارف در حوزه‌هایی غیر از تسهیلات دهی وارد کرده است.

ضروری است بانک مرکزی نسبت به این وضعیت بانک ها که باعث شده به ذینفعان اصلی بازارهای مسکن و ارز تبدیل شوند، واکنش نشان دهد.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.