۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۱۱۳ ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹ دسته: تولید
۰

کرباسی مدیر بازرگانی شرکت سپاهان باطری با بیان اینکه این شرکت ۲ هزار نیروی انسانی در استخدام دارد و با تولید ۲ میلیون باطری در سال در بیش از ۲۸ کشور فعال است، گفت: هم اکنون ۸۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز صنایع باطری سازی از خارج تأمین می‌شود. اما در صورتی که امکان تأمین داخلی مواد اولیه مورد نیاز این صنایع فراهم شود، تولید و صادرات نیز افزایش خواهد یافت.

مهندس کرباسی مدیر بازرگانی شرکت سپاهان باطری در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه این مجموعه آغاز کار خود را با تولید ۲ میلیون باطری در سال شروع کرد و هم‌اکنون تولیدات این مجموعه به ۵ میلیون در سال رسیده است، تصریح کرد: سپاهان باطری در ۲۸ استان کشور به‌صورت مویرگی در حال فعالیت است که این امر باعث اشتغال‌زایی ۲۰۰۰ نیروی انسانی در کشور شده است.

تولید مواد اولیه مورد نیاز صنایع با بازیافت باطری

وی با بیان اینکه شرکتی با نام پارسیان پارت پاسارگاد نیز ذیل شرکت سپاهان باطری در زمینه بازیافت باطری های فرسوده فعالیت می کند، گفت: این مجتمع از طریق بازیافت باطری های فرسوده داخلی و خارجی، توانمندی تولید انواع سرب های خالص و آلیاژی (آنتیموان و کلسیمی) و همچنین گرانول پلی پروپیلن (pp ) و سولفات سدیم با استفاده از تجهیزات پیشرفته روز دنیا و امکانات گسترده آزمایشگاهی و منحصر به فرد، جهت ارسال به بازارهای داخلی و خارجی را دارا می باشد. 

مدیر بازرگانی شرکت سپاهان باطری ادامه داد: در واقع این شرکت، تولیدکننده مواد اولیه مورد نیاز صنایع مختلف است.

تأمین مواد اولیه مهمترین مشکل تولیدکنندگان

کرباسی در پاسخ به این سوال که میزان تیراژ تولید مجموعه سپاهان باطری در شرایط تحریم چه تغییری کرده است، گفت: شرایط تحریم قابل پیش بینی بود، بنابراین عمده اقلام مورد نیاز وارداتی خود را در فرصت ۶ ماهه پیش از تحریم وارد کردیم و به همین دلیل تیراژ تولید کاهش نیافته است.

مدیر بازرگانی شرکت سپاهان باطری تأمین مواد اولیه از داخل را مشکل اصلی تولیدکنندگان دانست و گفت: غیر قابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات از مهمترین موانع کسب و کار فعالین اقتصادی در شرایط فعلی است. مواد اولیه داخلی مورد نیاز مجموعه سپاهان باطری در ۶ ماهه اخیر، حداقل ۳ برابر شده است و این مسئله نیز منجر به افزایش هزینه های تولید شده است.

کرباسی با بیان اینکه تقاضا برای خرید باطری در یک سال اخیر روند کاهشی داشته است، گفت: افزایش چند برابری قیمت باطری ها موجب شده تا مصرف کنندگان واقعی برای خرید این محصولات دست نگه دارند.

صنعت باطری‌سازی به مواد اولیه داخلی نیاز دارد

این فعال اقتصادی با بیان اینکه خط تولید شرکت سپاهان باطری از کشور ایتالیا وارد شده است، گفت: ۸۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز شرکت سپاهان باطری از خارج تأمین می شود. نهایتا تا ۶ ماه آتی مواد اولیه مورد نیاز تولید باطری ها را در اختیار داریم؛ لذا به فکر تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود از داخل هستیم.

کرباسی با بیان اینکه داخلی سازی مواد اولیه مورد نیاز شرکت های باطری سازی نیازمند سرمایه گذاری است، تصریح کرد: در صورت حمایت های تسهیلاتی از تولیدکنندگان مواد اولیه، ارزبری تولیدکنندگان باطری کاهش می یابد.

این تولیدکننده با بیان اینکه حدود ۴ درصد از محصولات خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می کنیم، افزود: تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود از خارج سبب شده تا قیمت تمام شده محصولات بالا باشد و توان رقابتی در بازارهای صادراتی را نداشته باشیم. بنابراین داخلی سازی مواد اولیه مورد نیاز صنایع باطری سازی منجر به توسعه صادرات می شود.

حق بیمه قراردادها عامل افزایش هزینه های تولید

مدیر بازرگانی شرکت سپاهان باطری در پایان با بیان اینکه اجرای ماده ۴۱ تأمین اجتماعی، فشار ناعادلانه به تولیدکنندگان را در پی داشته است، تصریح کرد: پرداخت این حق بیمه در قراردادهای پیمانکاری منجر به کاهش رقابت پذیری تولیدکنندگان شده است.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.