۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۸۳۲ ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲ دسته: بانکداری مرکزی توسعه‌گرا، پول و بانک کارشناس: محمد غیاثی
۰

ایجاد اشتغال، توسعه منابع تولیدی و حفظ ثبات پولی و مالی از وظایف بانک مرکزی بنگلادش است. بانک مرکزی بنگلادش برای دستیابی به این اهداف، فعالیت‌های مختلفی از جمله مشارکت مالی با افراد و خانواده‌ها، حمایت از بخش کشاورزی، توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط و حمایت از سیاست صنعتی را در دستورکار خود قرارداده است. این درحالیست که در رویکرد بانک مرکزی نئولیبرال، هدف این نهاد تنها کنترل تورم است و مشارکت در رشد اقتصادی از وظایف بانک مرکزی نیست.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای در حال توسعه به دلیل نیاز ویژه به سرمایه گذاری بالای ناشی از وجود ظرفیت های بالقوه، نیازمند نوعی از بانکداری هستند که بتوانند با استفاده از آن، منابع لازم برای سرمایه گذاری های توسعه ای اقتصاد را با هزینه های کمتر نسبت به بازار فراهم آورند.

در این زمینه، بانکداری مرکزی نئولیبرال با نقش انفعالی خود، تخصیص منابع را به عهده بازار قرار می دهد و در کشورهای توسعه یافته کاربرد دارد؛ حال آنکه بانکداری مرکزی توسعه گرا با بر عهده گرفتن تخصیص منابع، به صورت مستقیم و یا از طریق شبکه بانکی به فراهم آوردن منابع ارزان قیمت برای بخش های اولویت دار و مولد اقتصادی می پردازد.

بانک مرکزی بنگلادش در خدمت رشد اقتصادی

بر اساس سند منتشر شده توسط بانک مرکزی بنگلادش با عنوان «بانکداری مرکزی توسعه گرا در بنگلادش؛ اصلاحات و دستاوردهای اخیر»، ایجاد و حفظ سطح بالایی از اشتغال و درآمد واقعی، توسعه منابع تولیدی کشور و حفظ ثبات پولی و مالی از وظایف بانک مرکزی بنگلادش است.

بانک مرکزی بنگلادش یک رویکرد دوجانبه را برای افزایش توسعه و ثبات اقتصادی این کشور اتخاذ کرده است. اولا مشارکت مالی و فعالیت های مالی توسعه ای بانک مرکزی به دنبال آن است که بخش مالی خصوصی را برای کمک به خانواده های محروم و کسب و کارها از طریق خدمات و اعتبارات بانکی به کار گیرد تا اشتغال، سرمایه گذاری و رشد ایجاد شود. ثانیا بانک مرکزی برای افزایش ثبات مالی تلاش می کند تا اعتبارات را از فعالیت های بی ثبات کننده به سمت سرمایه گذاری های مولد منتقل کند.

فعالیت های بانک مرکزی بنگلادش برای رشد و توسعه کشور

انواع فعالیت های بانکداری توسعه گرا که توسط بانک مرکزی بنگلادش دنبال شده است، به صورت زیر است:

فعالیت های مشارکت مالی: این فعالیت ها تلاش کرده است تا موسسات مالی خصوصی را برای ارائه خدمات بانکی به طیف وسیع تری از افراد و خانواده ها به ویژه در مناطق روستایی به کار گیرد.

حمایت از بخش کشاورزی و افزایش وام های این بخش: با وجود این که بانک های دولتی به تامین اعتبار بخش کشاورزی ادامه می دهند، بانک مرکزی بنگلادش بانک های خصوصی را نیز به ارائه خدمات و اعتبارات کشاورزی تشویق کرده است. بانک های خصوصی اعتبارات بخش کشاورزی را به طور مستقیم به کشاورزان و یا به طور غیر مستقیم از طریق موسسات اعتباری خرد یا سایر موسسات زنجیره ارزش بخش کشاورزی تخصیص می دهند.

برنامه اعتباری برای برداشت کنندگان محصول: کشاورزان برداشت کننده محصول معمولا به دلیل نداشتن وثیقه، از اعتبارات و سایر خدمات بانکی محروم هستند. بانک مرکزی بنگلادش برای رفع این مشکل، طرحی را برای بازپرداخت بدهی برداشت کنندگان محصول که زمین ندارند، راه اندازی کرده است. این طرح از «وثیقه اجتماعی» یا ضمانت زنجیره ای استفاده می کند.

برنامه اعتباری شرکت های کوچک و متوسط: توسعه شرکت های کوچک و متوسط یکی از اهداف توسعه ای اصلی بانک مرکزی بنگلادش بوده است. از سال ۲۰۱۰ به بعد، یک هدف سالانه برای پرداخت اعتبار شرکت های کوچک و متوسط از طریق بانک ها و موسسات اعتباری در نظر گرفته می شود. بانک مرکزی بر فعالیت های بانک ها و موسسات اعتباری در زمینه توسعه شرکت های کوچک و متوسط به طور دقیق نظارت می کند.

سیاست صنعتی: بانک مرکزی بنگلادش به منظور ایفای نقش تسهیل کننده، در چندین طرح سیاست صنعتی دستورالعمل هایی صادر کرده است.  این طرح ها شامل یک راهبرد برای توسعه خوشه های صنعتی در زمینه محصولات تولیدی خاص به ویژه با هدف ارتقای شرکت های کوچک و متوسط  است. بانک مرکزی، بانک ها و موسسات مالی را برای تامین اعتبار در حمایت از توسعه خوشه های صنعتی تشویق می کند.

منابع:

yon.ir/VPHbg

yon.ir/pv6yI

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.