۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۷۶۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

اقبال شاکری نماینده مجلس، شناخت جایگاه مسکن در اقتصاد مقاومتی را دستاورد برگزاری هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: برای تحقق اهداف دولت در نهضت ملی مسکن، لازم است علاوه بر مسائل سخت افزاری مثل تامین زمین و مصالح، به مسائل نرم افزاری همچون مدل قراردادها، مسائل حقوقی و ابعاد اجتماعی و فرهنگی نیز توجه شود. همچنین لازم است وزارت راه به طور ویژه برای تسریع در امر ساخت مسکن برنامه داشته باشد و یک ستاد برای این امر راه‌اندازی کند.

دکتر اقبال شاکری نماینده مجلس و عضو کمیسیون عمران با تاکید بر اهمیت نشست‌های تخصصی همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: سلسله نشست‌های تخصصی که توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود، در روشن کردن وجوه مختلف ساخت و تولید مسکن کمک خوبی می‌کند. همچنین نقش اصلی که این همایش می تواند ایفا کند، باز کردن وجوه مختلف ساخت مسکن به صورت انبوه و سالانه در کشور برای بازیگران مختلف آن شامل وزارت مسکن، سازندگان، انبوه سازان، بانک‌ها و مردم است.

کارکرد همایش اقتصاد مقاومتی شناخت جایگاه مسکن در اقتصاد مقاومتی است

وی ادامه داد: کالبدشکافی این اقدامات نیاز به همچنین نشست‌هایی دارد و می‌تواند کار را به خوبی در این نشست انجام داد و چالش‌های موجود هر قسمت را روشن کرد و به اطلاع ذی‌نفعان مربوطه رساند. در واقع کارکرد همایش اقتصاد مقاومتی بایستی شناخت جایگاه مسکن در اقتصاد مقاومتی باشد. یکی از مسائل مهمی که دست برتر را برای کشور ایجاد می‌کند ساخت مسکن است، چرا که پیشران تولید و اقتصاد کشور است و موجب ایجاد بسیاری از شغل‌ها، تسهیل ازدواج، توسعه زندگی مردم، آرامش خاطر مردم می‌شود. از این جهت که زوایای پنهان مسکن و نقش آن در اقتصاد مقاومتی مشخص می‌شود، این همایش با دیگر رویدادهای مشابه آن متمایز است.

اولویت موضوعات نرم‌افزاری مانند مسائل مالی، حقوقی، فرهنگی و قراردادها

شاکری افزود: برای اینکه به دولت سیزدهم کمک کنیم که وعده ۴ میلیونی محقق شود این نشست‌ها باید به موضوعات نرم‌افزاری بیشتر تمرکز کند. در مباحث سخت‌افزاری مانند زمین، مقدار مصالح و حتی اعتبارات بانکی شاید مشکلی وجود نداشته باشد، اگرچه این اعتبارات بانکی همیشه به راحتی قابل وصول نبوده است، اما دولت و مجلس در این رابطه نباید کوتاه بیایند و بانک‌ها را براساس قانون ملزم کنند. با فرض حل این مباحث، مسائل نرم‌افزاری و فرآیندهای قراردادی، مالی، حقوقی، اجتماعی و فرهنگی اصل قضیه است که به طور مثال چطور ساخته بشود و با چه مدل معماری ایرانی و اسلامی، قراردادهای با سازندگان، خریداران و بانک چگونه باشد، زمانبندی‌ها چطور دیده شده باشد، ضرر و زیان‌ها چطور دیده شده است و شفاف‌سازی این اقدامات برای این که خریداران تکلیف خودشان را مشخص کنند، بسیار حائز اهمیت است.

ایجاد ستاد ساخت مسکن برای پاسخگویی و سرعت عمل بیشتر

این نماینده مجلس اظهار داشت: برای افزایش سرعت ساخت مسکن نیز وزارت مسکن باید ستادی همانند ستادهایی که در رابطه با راه، ریل و بنادر شرکت های زیرساخت وجود دارد، ایجاد کند و حوزه ساخت و عملیات را از حوزه ستاد جدا کند. برای ساخت مسکن هم در حوزه معاونت مسکن باید ساختار عملیاتی برای ساخت فقط ایجاد کنیم که مسئولیت عملیات و اجرای مسکن را به دست بگیرد و مسئولیت مربوطه را جمع کند و مشکلات مختلف صدور پروانه، مالیات، بیمه، تملک زمین‌ها، پایان کار و …. را حل کند. این ستاد ضروری ترین کارهایی است که باید انجام شود، در واقع ایجاد ستادی که منظم باشد و پاسخگو به مردم باشد جز الزامات کار است.

شاکری در پایان خاطرنشان کرد: هر چه قدر برای این موضوعات نرم افزاری وقت بگذاریم، کار سخت افزاری که همان قرارداد ساخت و تحویل است بهتر انجام میشود بنابراین ایجاد شرکت زیرساخت مسکن و ایجاد یک ستاد مدیریت قوی برای پایش و نظارت بر این کار جز الزامات سرعت گرفتن ساخت مسکن است.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.