۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۷۹۴ ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲ دسته: دولت و حکمرانی، مشارکت عمومی-خصوصی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

دولت فیلیپین به منظور ارتقای عملکرد مالی و تسهیل در تکمیل پروژه‌های عمرانی با استفاده از ظرفیت قراردادهای مشارکت عمومی خصوصی، وظایف مربوط به این پروژه‌ها را در ۳ سطح تقسیم‌بندی کرده و متولی هر سطح را با شرح وظایف دقیق، مشخص نموده‌است. شناسایی پروژه‌ها، تصمیم‌گیری در مورد واگذاری آن‌ها و نظارت بر تکمیل و بهره‌برداری از آن‌ها ۳ سطح تعیین شده از سوی دولت فیلیپین هستند. این تقسیم‌بندی از جمله علل موفقیت این کشور در تکمیل پروژه‌های عمرانی با استفاده از ظرفیت قراردادهای مشارکت عمومی خصوصی بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت فیلیپین قصد دارد به منظور سرعت بخشیدن به توسعه کشور، میزان مشارکت عمومی خصوصی را به ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور برساند.

از این رو دولت تصمیم گرفت در سال ۲۰۱۰ مرکز مشارکت عمومی خصوصی[۱] (PPPC) را به منظور پیگیری و تسهیل اجرای پروژه های مشارکت عمومی خصوصی تشکیل دهد. این نهاد مسئول کلیه امور مرتبط با پروژه های کشور از جمله مدیریت، تسهیل، هماهنگی و نظارت بر پروژه های PPP در فیلیپین است.

برنامه‌ریزی هوشمندانه فیلیپین برای تکمیل پروژه‌های عمرانی

مرکز PPP به نهادهای دولتی همچون آژانس های دولتی ملی[۲] (NGA)، شرکت های تحت مالکیت و کنترل دولت[۳] (GOCC)، موسسات مالی دولتی[۴] (GFI)، کالج ها و دانشگاه های دولتی[۵] (SUC)، واحدهای دولتی محلی[۶] (LGU) و همچنین به بخش خصوصی برای کمک به اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی مشاوره می دهد.

همچنین مرکز PPP به عنوان دبیرخانه «هیئت فرماندهی مشارکت عمومی خصوصی[۷]» (PPPGB) در فیلیپین فعالیت می کند. این هیئت فرماندهی مسئولیت کلیه امور سیاست گذاری مربوط به پروژه های PPP فیلیپین را بر عهده دارد.

مرکز PPP به طور مستمر به هیئت فرماندهی PPP در مورد عملکرد، میزان پیشرفت و مشکلات پیش روی بخش خصوصی برای تکمیل و بهره برداری پروژه ها گزارش می دهد. اعضای هیئت فرماندهی مشارکت عمومی خصوصی از ۷ عضو مسئول برنامه ریزی اقتصادی و اجتماعی، تامین مالی، مدیریت و بودجه، قضایی، تجارت و صنعت، امور اجرایی دولت و اعضای بخش خصوصی، تشکیل شده است.

۸ کارکرد اصلی مرکز مشارکت عمومی خصوصی

کارکردهای اصلی مرکز مشارکت عمومی خصوصی دولت فیلیپین به قرار زیر است:

  • شناسایی تنگناهای اجرای در تکمیل و بهره برداری از پروژه های ملی و محلی به روش مشارکت عمومی خصوصی؛
  • مشاوره، کمک فنی و آموزش به بخش خصوصی و توسعه ظرفیت های آنان؛
  • تدوین دستورالعمل نحوه پیاده سازی پروژه ها توسط بخش خصوصی و نظارت بر آن؛
  • مدیریت منابع مالی پروژه های عمرانی؛
  • تعامل و هماهنگی با سازمان ملی اقتصاد و توسعه[۸] (NEDA) که اولویت بندی پروژه های عمرانی این کشور را بر عهده دارد؛
  • مدیریت و تجزیه و تحلیل داده و آمار پروژه های کشور؛
  • زمان بندی اجرا، تکمیل و بهره برداری از پروژه ها و نظارت بر این امر؛
  • تهیه گزارشات جامع در پایان هر سال و ارائه به ریاست جمهوری.

در گذشته این نهاد به عنوان مرکز BOT در دپارتمان صنعت و تجارت دولت فعال بوده است. اما بر اساس مصوبه دولت در سال ۲۰۱۰ به مرکز مشارکت عمومی خصوصی وابسته به سازمان ملی اقتصاد و توسعه و به عنوان دبیرخانه هیئت فرماندهی مشارکت عمومی خصوصی، فعالیت خود را آغاز کرد.

تقسیم وظایف به منظور ارتقای عملکرد در تکمیل قراردادها

سازمان نیدا با توجه به علاقه بخش خصوصی برای بر عهده گرفتن پروژه های این کشور، لیستی از پروژه هایی که ظرفیت های بالایی برای انعقاد قرارداد مشارکت عمومی خصوصی دارد را تهیه کرده است.

بنابراین فرایند انعقاد قراردادهای مشارکت عمومی خصوصی در فیلیپین بدین گونه است که سازمان نیدا پروژه ها را شناسایی می کند و به هیئت فرماندهی PPP ارسال می کند، در انجا توسط مسئولان بررسی و تصویب می شود و به مناقصه گذاشته می شود؛ سپس بعد از واگذاری آن به بخش خصوصی، مرکز PPP مدیریت، کنترل، زمان بندی و نظارت بر پروژه واگذار شده را بر عهده می گیرد.

پینوشت: 

[۱] (Public Private Partnership Center (PPPC

[۲]  (National government agencies (NGA

[۳] (Government-owned-and controlled corporations (GOCC

[۴] (Government financial institutions (GFI

[۵] (State universities and colleges (SUC

[۶] (Local government units (LGU

[۷] (PPP Governing Board (PPPGB

[۸] (National Economic and Development Authority (NEDA

منبع: مرکز yon.ir/BOmj5 / PPPC

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.