۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۱۹۶ ۰۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

اداره توسعه و اقتصاد ملی فیلیپین در سال ۱۹۷۳ با هدف مدیریت و برنامه ریزی اقتصادی تأسیس شد. این نهاد از سال ۲۰۱۴ تدوین و تصویب اقدامات اولویت دار ملی را آغاز کرد و در عین حال، نظارت بر اجرای برنامه ها را نیز بر عهده داشته است. تصویب ۵ برنامه اولویت دار در اقتصاد فیلیپین برای دستیابی به رشد و رفاه اقتصادی از اقدامات سال گذشته این نهاد بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در کشورهای مختلف نهادهایی وجود دارد که اقدامات اولویت دار را تدوین می کنند و به منظور اجرایی شدن آنها، نظارت و پیگیری انجام می دهند. یکی از این نهادها اداره توسعه و اقتصاد ملی در فیلیپین[۱] (نیدا) است.

این نهاد که در سال ۱۹۷۳ تأسیس شد، هرساله برنامه های مختلفی را با عنوان اقدامات اولویت دار اقتصاد تدوین می‌کند. در این برنامه ها ضمن بیان عنوان، به تعریف کامل ابعاد، مشخصات و نهاد اجرا کننده اقدام نیز پرداخته می شود.

تدوین برنامه های اولویت دار در اقتصاد، نظارت و پیگیری اجرای آن ها، بررسی علل موفقیت یا شکست برنامه ها از وظایف اداره توسعه و اقتصاد ملی فیلیپین است.

حوزه های مدنظر در برنامه های اولویت دار این نهاد شامل آموزش و پرورش، بهداشت، جوانان، منابع انسانی، علم و فرهنگ و توسعه اقتصادی است. البته ممکن است با توجه به مقتضیات آن سال عنوان اولویت ها تفاوت داشته باشد.

لزوم اجرایی شدن تمام برنامه های اولویت دار ابلاغ شده توسط این نهاد

اداره توسعه و اقتصاد ملی از سال ۲۰۱۴، ارائه برنامه های اولویت دار را در غالب موضوعات اقتصادی و اجتماعی آغاز کرده است. این برنامه ها هر ساله تحت عنوان «برنامه های اولویت دار ملی[۲]» به دستگاه های اجرایی ابلاغ می شوند.

نکته ای که در این امر بسیار اهمیت دارد، این است که بعد از ابلاغ برنامه ها توسط نیدا همه نهادهای مجری بیان شده در آن مصوبه ملزم هستند تا پایان سال برنامه ها را به طور کامل اجرا کنند. در این حین نیدا نظارت و بازرسی خود را از روند پیشرفت برنامه ها به طرق مختلف همچون گزارش و بازدید انجام می دهد.

اگر در حین اجرای برنامه ها، نهاد مجری با مشکلی در اجرا برخورد کند، اداره توسعه و اقتصاد ملی سریعا ضمیمه حل مشکل را ابلاغ می کند؛ که این مورد هم در ۵ سال گذشته دوبار اتفاق افتاده است.

مدیریت این نهاد را رئیس جمهور فیلیپین، رودریگو دوترته[۳] و معاونت آن را ارنست پرنیا[۴] وزیر برنامه ریزی اقتصادی و اجتماعی فیلیپین برعهده دارد. از اعضا این نهاد می توان به وزیر مدیریت و بودجه، انرژی، حمل و نقل، کار، صنعت و تجارت اشاره کرد.

پیگیری برنامه های اولویت دار کلان اقتصادی

یکی از مزیت های این نهاد و برنامه های اولویت دار آن توجه به چند اقدام کلان و مهم در سطح ملی است که تعداد محدود این برنامه ها موجب پیگیری و نظارت سریع و اجرای دقیق آن می شود.

تعداد برنامه هایی که اداره توسعه و اقتصادی ملی فیلیپین در این ۵ سال تدوین و ابلاغ کرده است با توجه به مشکلات کشور بین ۵ تا ۲۰ برنامه در هر سال بوده است و این تعداد در بین سال های مختلف متفاوت بوده است.

در گزارش این نهاد آمده است که «نیدا خود را متعهد به اصول اخلاقی از جمله شفافیت در امور، پایبندی به قانون اساسی و آرمان های کشور می داند و ما می خواهیم بر اساس اقدمات خود کشور را به سمت نرخ بالای رشد و رفاه اقتصادی سوق دهیم».

اصلاح رویکرد مدیریتی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

پینوشت:

[۱] National Economic and Development Authority

[۲]  (National Priority Plan (NPP

[۳] Rodrigo R. Duterte

[۴] Ernesto M. Pernia

برگرفته از:‌ سایت اداره توسعه و اقتصاد ملی فیلیپین



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.