۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۷۳۹ ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵ دسته: کشاورزی
۰

رادمنش مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی خرید تضمینی گندم در استان قم، تصریح کرد: قیمت پایین مصوب خرید گندم از دلایل کاهش خرید تضمینی در این استان است.

به گزارش حسین حیدری خبرنگار استان قم مسیر اقتصاد گندم یکی از محصولات بسیار مهم برای کشور می باشد که با توجه به بارندگی های اخیر در کشور احتمال می رود که برداشت این محصول نسبت به سال گذشته بیشتر شود، اما در این بین پایین بودن قیمت مصوب تعیین شده برای خرید تضمینی گندم می تواند، در خرید این محصول خلل و مشکلاتی را پیش بیاورد.

خرید ۱۱ هزارتُن گندم از کشاورزان قمی توسط جهاد کشاورزی

در این راستا بهزاد رادمنش مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم در گفتگو با مسیر اقتصاد  به میزان خرید گندم تضمینی در قم اشاره کرد و اظهار داشت: امسال خرید تضمینی گندم را از ابتدای خردادماه در دو مرکز شرکت تعاونی روستایی در بخش جعفریه و مرکز سیلوی استان آغاز کرده ایم.

وی با بیان اینکه این دو مرکز در حال حاضر دایر و خرید انجام می گیرد، ادامه داد: نکته مهم اینجا است که در سال گذشته مرکز بخش جعفریه تا پایان خرداد ماه دایر بود، اما امسال هنوز این مرکز دایر است و مرکز سیلو هم معمولاً تا انتهای شهریور ماه به دلیل اینکه شاید کشاورزان گندم دیم کاشته باشند، دایر و خرید انجام می دهد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم با بیان اینکه پیش بینی جهاد کشاورزی استان خرید ۲۰ هزار تن گندم در سال جاری است، افزود: در حال حاضر حدود ۱۱هزار تن گندم تضمینی خریداری شده است.

کاهش ۵۰ درصدی خرید تضمینی گندم در قم

وی با اشاره به اینکه در سال قبل حدود ۱۸هزار تن گندم خریداری شده است، اضافه کرد:  این مسئله حاکی از کاهش ۵۰ درصدی خرید تضمینی گندم در استان قم نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

رادمنش با اشاره به قیمت مصوب ۱۷۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم، خاطرنشان کرد: گندم در کشورهای همسایه گران تر است به همین دلیل کشاورز با توجه به قیمت اعلامی از سوی دولت احساس خسران می کند.

قیمت پایین مصوب خرید گندم از دلایل کاهش خرید است

وی افزود: قیمت پایین مصوب از سوی دولت یکی از عمده دلایل کاهش خرید تضمینی گندم در استان است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم بیان کرد:  موضوعی به نام قاچاق گندم در استان نداشته ایم، فقط چند محموله که جمعاً حدود ۷۰ تن بود، توسط دلالان خریداری شده بود که تعزیرات حکومتی این گندم را به سیلو بازگرداند.

وی با بیان این نکته که برخی کارخانجات، گندم مورد نیاز خود را به صوت مستقیم از کشاورزان خریداری کنند، تصریح کرد: هرگونه خرید مستقیم گندم از کشاورزان باید در سامانه سازمان ثبت و اطلاع رسانی شود و قیمت خرید هم باید بالاتر از قیمت مصوب باشد.

رادمنش در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که خرید مستقیم از کشاورزان اطلاع رسانی و در سامانه ثبت نشود این گندم به عنوان کالای احتکاری محسوب خواهد شد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.