۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۷۳۸ ۲۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان صدا و سیما کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

رییس رسانه ملّی در نشست مشترکی با اعضای کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس، در خصوص عزم این سازمان برای تحقق رونق تولید و کمک به رشد اقتصادی کشور سخن گفت. با توجه به اهمیت و تاثیرگذاری بالای صداوسیما به عنوان مهمترین رسانه کشور، ضروری است در مسیر آن تجدید نظر شود و اقداماتی در دستور کار قرار گیرد که جایگاه اقتصاد مقاومتی در این رسانه را تقویت نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد علی‌عسکری رئیس رسانه ملّی در نشست مشترک جمعی از مدیران صداوسیما با اعضای کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس، با اعلام آمادگی رسانه ملی برای حمایت همه‌جانبه از رونق تولید، گفت: دست تمام دلسوزان حوزه اقتصاد را به گرمی می‌فشاریم و برای موفقیت آن‌ها تلاش می‌کنیم.

وی افزود: ما همچنان در مدل اقتصادی و نحوه مدیریت آن، دچار سردرگمی هستیم، انگار قطار اقتصادمان، لوکوموتیو ندارد و تکلیف مدیریت اقتصادی مشخص نیست.

حذف موانع پیش روی تولیدکنندگان

وی با اشاره به لزوم حمایت از تولیدکنندگان گفت: باید طوری حرکت کنیم که موانع پیش روی تولید کنندگان برداشته شود و کسانی که به دنبال ایجاد این موانع از طریق کاغذبازی، رشوه و … هستند باید در مقابل قانون پاسخگو باشند.

وی با تاکید بر اینکه نگاه رسانه باید توسعه محور و پیشرفت مدار باشد، اظهارکرد: برنامه‌ های مختلف نیز با همین هدف به منظور تشویق مخاطبان برای تولید، حرکت و جهاد ساخته می‌شود. وی از اصلاح نگاه به سرمایه‌داری در سریال سازی خبر داد و گفت: ما باید گونه سرمایه‌داری مطلوب اسلام را تکریم کنیم و با نگاه‌های وارداتی سوسیالیستی در پی تخریب سرمایه‌داری مشروع و قانونی نباشیم.

علی عسکری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر اقتصاد در سال‌های اخیر، به راه اندازی شبکه «ایران کالا» در سال ۹۶ برای حمایت از کالای ایرانی که شعار سال بود، اشاره کرد و گفت: ما هم اکنون نیاز داریم تا به مسائل راهبردی و کلان حوزه اقتصاد هم بپردازیم.[۱]

نقش صداوسیما در رشد اقتصادی و رونق تولید

توجه ریاست سازمان صداوسیما به مساله رونق تولید و رشد اقتصادی کشور، شایسته تقدیر است. افزون بر اینکه این توجه اگر در مرحله عمل نیز بروز و ظهور پیدا کند، می تواند به معنای واقعی، رونق تولید را در پی داشته باشد.

تحقق اقتصاد مقاومتی که منجر به رشد اقتصادی، رونق تولید و رفع تبعیضات و نابرابری ها می‌شود، جز با حمایت همه جانبه نهادهای مختلف امکان پذیر نیست. سازمان صداوسیما نیز به عنوان مهم ترین و اثرگذار ترین رسانه کشور می تواند نقشی چشمگیر در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا نماید.

حرکت رسانه ملّی در جهت اقتصاد مقاومتی

رسانه ملّی با اصلاح برخی روندهای موجود و همچنین فعال نمودن ظرفیت های بالقوه این سازمان، می تواند بزرگترین مروج اقتصاد مقاومتی در کشور باشد؛ این نقش جز با توجه به ارکان اقتصاد مقاومتی و چگونگی بروز و ظهور آن در صداوسیما میسر نیست.

هرکدام از مولفه های اقتصاد مقاومتی به نحوی می تواند در رسانه ملی تحقق پیدا کند که در ادامه به برخی از این موارد به عنوان نمونه اشاره می‌شود.

اقتصاد دانش بنیان: رسانه ملی با نمایش واقعیت های پیشرفت علمی می تواند در جهت امیدآفرینی در میان جریان دانشجویی و مردم گام بردارد. به این منظور کافی است پیشرفت های کشور در حوزه های علمی به نحو دقیق و کارشناسی تبیین شود و همچنین راهکارهای پیش روی دانشجویان و شخصیت های علمی، برای ایشان ترسیم گردد.

از طرفی رسانه ملی در صورتی که بتواند واقعا زبان مردم باشد، می تواند به عنوان بهترین مطالبه گر از نظام آموزشی در جهت کارآمد سازی این نظام و آموزش همه نیازهای صنعت به دانشجویان نقش آفرینی نماید. به این ترتیب با اثبات کارآمدی دانش آموختگان در صنایع و نهادهای تولیدی مختلف، آنها به سراغ دانش آموختگان و حتی دانشجویان خواهند آمد و به همکاری با آنها ترغیب خواهند شد.

تکیه بر مردم: با حرکت دادن سرمایه در گردش کشور که بخش عظیمی از آن در دست مردم جریان دارد، به سمت اهداف درست، می توان نقدینگی را که در حال حاضر تهدیدی برای اقتصاد کشور تلقی می شود، به فرصتی عظیم تبدیل نمود. این مهم با معرفی بنگاه ها و مقاصد مناسب سرمایه گذاری مردمی خصوصا از طریق شبکه های استانی قابل تحقق است.

به علاوه صداوسیما با حل نشدن در جریان نقدینگی و جهت دادن به آن، می تواند از ایجاد سرمایه گذاری های غیرمولد در مواردی چون سکه، دلار، مسکن، نظام بانکی و تخریب ثبات اقتصادی کشور جلوگیری نماید.

کاهش وابستگی به نفت: صداوسیما به عنوان یکی از بزرگترین سازمان های مصرف کننده بودجه نفتی، با مدیریت درست سرمایه ها و بالا بردن بازدهی هزینه های خود می تواند از اتلاف بودجه دولتی و کاهش وابستگی کشور به نفت جلوگیری نماید. هم اکنون تعداد زیاد کارمندان و هم چنین تعدد ساختمان ها در کنار سبک اشرافی و تجملاتی ساخت و مدیریت آنها، هزینه های زیادی را بر بیت المال تحمیل کرده است، بدون اینکه آورده مطلوبی داشته باشد.

همچنین با استفاده از ظرفیت های مردمی و ایجاد ظرفیت تعاملی در صداوسیما، این رسانه می تواند علاوه بر جذب مخاطب، از ظرفیت مخاطبان برای تولیدات محتوای برنامه های مختلف استفاده نماید.

جایگاه اقتصاد مقاومتی در رسانه ملّی نیازمند بازنگری

علاوه بر موارد مذکور که تنها نمونه هایی از ظرفیت های رسانه ملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی هستند، مواردی هم اکنون در صداوسیما در جریان است که می تواند نقشی مخرب بر اقتصاد و فرهنگ کشور داشته باشد از جمله:

  • ترویج فرهنگ مصرف گرایی و ضربه به فرهنگ کار از طریق برنامه های تلویزیونی اعم از سریال ها و پیام های بازرگانی (اینجا)
  • تولید برنامه های صداوسیما به محوریت طبقه اجتماعی اقتصادی خاص که می تواند باعث به حاشیه راندن سایر مردم و کاهش نقش آفرینی آنان در صحنه اقتصادی باشد (اینجا)
  • ظهور تبلیغات در صداوسیما به نحو افراطی و آزاردهنده برای مخاطبان صرفا با هدف تامین منابع مالی (اینجا)
  • توقف ساخت بسیاری از محتواهای ارزشی و قابل توجه به دلیل کسری بودجه و مسائل مالی (اینجا)
  • عملکرد ضعیف این سازمان در برخی برهه های حساس و در تبیین مواضع نظام جمهوری اسلامی (اینجا)
  • عدم پرداختن به مسائل جهان اسلام و عقب ماندگی از جریان بیداری اسلامی به جای ایفای نقشی راهبری و هدایتگری (اینجا)

با وجود کاستی ها و فاصله وضع کنونی صداوسیما با حالت مطلوب، در صورت بروز روحیه انتقادپذیری از سوی ریاست این سازمان و توجه به نظرات کارشناسان برای بهبود وضعیت مهمترین رسانه جمهوری اسلامی ایران، می توان به آینده این سازمان امیدوار بود.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری دانشجو، کد مطلب: ۷۷۸۵۴۸

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.