۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۴۲۲۱ ۰۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان صدا و سیما کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۱

رسانه ملی متعلق به همه مردم است نه فقط پایتخت نشینان؛ لذا محتوای شبکه های سراسری باید با تغییری اساسی به شکلی در آید که مورد پسند همه مردم کشور باشد. نوع سبک زندگی که در صداوسیما رواج دارد، هیچ شباهتی به زندگی اکثریت مردم جامعه نداشته و صرفا بازتابی از نوع تفکرات و سبک زندگی مردم مرفه، مسئولین و دست اندرکاران صداوسیما است.

به گزارش مسیر اقتصاد در نقد هر نهادی، نکات مهمی را باید مد نظر داشت. در دنیای کنونی با وجود جنگ رسانه ای که همواره میان قدرت های جهانی در جریان است و تلاش ابرقدرت های جهانی در حمله همه جانبه به انقلاب اسلامی، اهمیت رسانه بیش از هر زمان ممکن نمودار شده است.

با وجود رسانه های داخلی و خارجی مختلف، صدا و سیمای جمهوری اسلامی مهمترین سنگر جنگ رسانه ای در کشورمان محسوب می شود. لذا نقد دقیق، منصفانه و کارشناسی این نهاد می تواند نقشی پررنگ در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ایفا نماید.

نقد منصفانه و کارشناسی، نه متعصبانه و جناحی

برای نقد صداوسیما باید منصف بود؛ یعنی باید اولا نکات مثبت و منفی را با هم دید و ثانیا همه مشکلات و موانعی که در اداره صداوسیما وجود دارد را در نظر گرفته و سپس به نقد این نهاد پرداخت.

در واقع باید خود را به جای مسئولین صداوسیما گذاشت تا بتوان نقد منصفانه و معقول ارائه داد. این در صورتی است که واقعا قصد اصلاح داشته باشیم. انتقادات سیاسی و جناحی نه تنها فایده ای نخواهد داشت، بلکه باعث مستهلک شدن مدیریت رسانه ملی شده و راه اصلاح را سخت تر می نماید.

صدا وسیما باید «ملی» باشد

یکی از نکات مهم در مدیریت صداوسیما، مخاطبان هستند. در واقع مخاطب، اصلی ترین سرمایه هر رسانه ای است.

مخاطبان صداوسیما طیف گوناگونی را شامل می شوند. کسبه، بازاریان، مسئولین دولتی، دانشجویان، دانش آموزان، ساکنان مناطق شهری و روستایی، بالاشهر نشین ها و پایین شهری ها، مردم دارای زندگی مرفه و قشر متوسط یا حتی فقرا و غیره.

لذا صداوسیما باید به نحوی مدیریت شود که بتواند به بهترین شکل، همه این مخاطبان را در نظر گرفته، نیازهای آن ها را شناسایی کرده و برنامه هایی متناسب با آن ها تولید نماید.

تلویزیون فقط برای قشر مرفه جامعه نیست

بخش قابل توجهی از برنامه های تلویزیون به مواردی اختصاص پیدا کرده که به هیچ وجه دغدغه همه مردم نبوده و صرفا عده خاصی از مخاطبان را در بر می گیرد. به طور مثال پوشش لحظه ای مسابقات فوتبال اروپا صرفا برای قشر خاصی از پایتخت نشینان مسئله ای جدی است؛ پیام های بازرگانی که بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی مردم و قشر ضعیف بی وقفه به تبلیغ کالاهای لوکس می پردازند؛ و یا حتی برنامه های آشپزی که گویی به هیچ وجه از محدودیت های اقتصادی برخی مردم خبر نداشته و به راحتی گران ترین غذاها را تبلیغ می کنند، نیز تنها مخصوص قشر خاصی از جامعه است و برای دیگران نه تنها فایده ای ندارد، بلکه ضررهایی نیز به دنبال دارد.

از همه بدتر فیلم ها و سریال های تلویزیونی که گویی فقط می توانند در مناطق مرفه نشین و خانه های لوکس به ضبط فیلم بپردازند؛ خانه هایی که برای اکثریت مردم کشور مانند رویاست. طبیعی است که فقط عده کمی از مردم می توانند با این نوع سبک زندگی ارتباط برقرار کنند.

صداوسیما فقط مختص پایتخت نشینان نیست

خوب است در برنامه ریزی برای محتوای صداوسیما این نکته هم در نظر گرفته شود که شبکه های سراسری صداوسیما متعلق به همه مردم در همه مناطق کشور است؛ از کشاورز زحمت کش گیلانی تا ماهی گیر خوزستانی و صنعتگر اصفهانی و غیره.

آیا در برنامه های صداوسیما کوچکترین توجهی به این افراد می شود؟ نوع سبک زندگی که در صداوسیما رواج دارد، هیچ شباهتی به اکثریت مردم جامعه ما نداشته و صرفا بازتابی از نوع تفکرات و سبک زندگی مسئولین و دست اندرکاران صداوسیما است.

برای بهبود وضع فعلی رسانه ملی راهکار های مختلفی را می توان در پیش گرفت. یک راهکار پیشنهادی به مسئولین صداوسیما این است که در برنامه ریزی ها و در تولید محتواهای مختلف برای شبکه های سراسری، از کارشناسان غیر تهرانی کمک گرفته و از نظرات آن ها استفاده نمایند.

این کار می تواند با ارتباط مستقیم و جلسات مستمر با این افراد و یا حتی برون سپاری و ساخت برخی برنامه های تلویزیون توسط این کارشناسان و هنرمندان غیر تهرانی انجام شود.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان

  1. فعلا که با این برنامه های صداسیما فرهنگ هم دارد به چالش می رود .. چه برسد به در نظر گرفتن شهرستان ها ...

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.