۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۳۷۰ ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مهندس میرزایی معاون پژوهش و توسعه مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، با بیان اینکه علت گرانی برخی کالاها، صادرات به عراق نیست، افزود: برای تنظیم بازار داخلی باید نظام بنکداری و توزیع را در کشور اصلاح نمود و از ظرفیت‌های فروشگاه‌های بزرگ بهره جست. گسترش و تعمیق هرچه بیشتر پیوندهای ایران و عراق به سود طرفین است و برای تحقق این هدف ایران حتی می‌تواند بخشی از واردات خود از دیگر کشورها را از مسیر عراق انجام دهد.

مهندس صابر میرزایی معاون پژوهش و توسعه مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در گفتگو با مسیر اقتصاد ممانعت از صادرات برخی کالاها به بهانه تنظیم بازار داخلی را به زیان کشور دانست و تأکید کرد حفظ بازار عراق مهمتر از تنظیم بازار داخلی است.

سه عامل مهم در حفظ بازار خارجی

میرزایی ضمن مهم برشمردن تعهد کشور بر تامین بازار خارجی افزود: سه عامل «تداوم صادرات»، «ثبات کیفیت» و «ثبات قیمت» در جذب تامین کنندگان کالا در جهان نقش اساسی دارند.

وی به عنوان نمونه به برخی کشورها اشاره کرد که علی رغم نیاز داخلی به برخی محصولات، از صادرات آن ها ممانعت نمی‌کنند و بجای آن اجازه واردات می‌دهند.

نظام بنکداری علت اصلی نوسانات شدید قیمت برخی کالاها

معاون پژوهش و توسعه مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در ادامه علت اصلی گرانی برخی کالاها مانند سیب زمینی را نظام بنکداری و عدم وجود فروشگاه‌های بزرگ به تعداد کافی دانست و ادامه داد: فروشگاه‌های بزرگ عامل تثبیت قیمت هستند و از نوسانات قیمتی جلوگیری می‌کنند. این فروشگاه‌ها قابلیت انعقاد قراردادهای بلندمدت و تامین کالا در محدوده‌های قیمتی قابل پیش بینی را دارند.

وی همچنین تاکید کرد که اساسا بنگاه‌ها و مجموعه‌های اقتصادی بزرگ را بهتر و راحت‌تر می‌توان کنترل کرد.

لزوم سرمایه‌گذاری ایران در عراق

مهندس صابر میرزایی در ادامه وضعیت کنونی تجارت ایران و عراق را یک طرفه و ناپایدار دانست و گفت: عراق در حال پایه‌گذاری صنایع مصرفی خود است که این صنایع بخش بزرگی از صادرات ایران به این کشور را تشکیل می‌دهد. بنابراین در صورت عدم برنامه ریزی به تدریج بازار خود در عراق را از دست خواهیم داد.

به گفته وی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با عراق لازم است به سرمایه‌گذاری در این کشور روی بیاوریم که پذیرش ریال ایران در بازار عراق می‌تواند کمک شایانی به تحقق آن کند.

مهندس میرزایی همچنین گسترش و تعمیق هر چه بیشتر پیوندهای دو کشور ایران و عراق را به سود طرفین دانست. به گفته وی ایران می‌تواند بخشی از واردات خود را از مسیر عراق انجام دهد و ایرانی‌ها نیز می‌توانند با تاسیس شرکت در عراق به این مسئله مبادرت ورزند.

ایران و عراق مکمل یکدیگرند

معاون پژوهش و توسعه مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که «آیا ایران و عراق رقیب یکدیگر در بخش نفت هستند؟» گفت: خیر. ایران و عراق رقیب یکدیگر نیستند؛ بلکه هریک می‌توانند جنبه‌ای از اقتصاد دیگری باشند. به گفته وی ایران و عراق می‌توانند با مدیریت هماهنگ بخش نفت، خصوصا در میادین مشترک منافع خود را به حداکثر برسانند. دو کشور همچنین در زمینه صنعت پالایشگاه و محصولات پتروشیمی می‌توانند همکاری مناسبی داشته باشند.

وی افزود: ایران ظرفیت تبدیل شدن به بزرگترین غول پتروشیمی در جهان را دارد که عراق، مدیریت نفتی، بازار و جغرافیای این کشور برای دسترسی ایران به سواحل مدیترانه می‌تواند نقش مهمی در تحقق این هدف داشته باشند.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.