۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۶۰۵ ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳ دسته: دولت و حکمرانی، مشارکت عمومی-خصوصی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

از مهمترین مواردی که در روش مشارکت عمومی خصوصی و در حین استفاده از سرمایه‌های مردمی باید به آن توجه شود، مفاد و محتوای قراردادهایی است که بین دولت و بخش خصوصی منعقد می‌شود. ۵ سندی که در پاکستان بر طبق استانداردهای بین‌المللی و در زمان انعقاد قراردادهای مشارکت عمومی خصوصی مورد توافق و امضای مسئولان این کشور قرار می‌گیرد شامل «قراردادهای جامع»، «سند توافقنامه تکمیل پروژه»، «سند گزارش اطلاعات آماری»، «اسناد مناقصه‌ای» و «اسناد ارزیابی پروژه‌ها» است. توجه به این اسناد ضمن افزایش شفافیت، تعهد دو طرف را نسبت به یکدیگر و اجرای دقیق و به هنگام پروژه افزایش می‌دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد تکمیل پروژه های عمرانی یکی از معیارهای برجسته در سنجش و قضاوت عملکرد دولت ها است و بازتابی از کارایی و اثربخشی شیوه های مدیریت در کشور به شمار می رود؛ از طرف دیگر تکمیل پروژه های عمرانی با استفاده از سرمایه های مردمی و روش مشارکت عمومی خصوصی به عنوان گزینه ای ارجح در تکمیل این پروژه ها مطرح می شود.

در روش مشارکت عمومی و خصوصی یکی از مهمترین مسائل عقد قرارداد بین دولت و بخش خصوصی به منظور تاسیس یک زیر ساخت یا ارائه یک خدمت از طریق پروژه است.

این قرارداد ها می بایست شامل تعهدات دو طرف، ارزیابی اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی پروژه، بررسی ریسک های احتمالی، ظرفیت های توسعه پروژه در آینده، دستورالعمل بهره برداری از پروژه و مواردی از این دست است.

این قرار دادها به منزله یک توافق جامع است که مجوزها، الزامات و مقررات عملیاتی برای هر دو طرف، طراحی و ساخت ساز پروژه، نقش و وظیفه مسئولین در هنگام اجرای پروژه، رعایت استانداردها، بیمه کارکنان، حل اختلافات و حقوق قانونی هریک از طرفین، برآورد دقیق هزینه ها و زمان اتمام پروژه در آن قید می گردد.

قراردادهای جامع مشارکت عمومی خصوصی

یکی از نمونه های جامع قراردادهای مشارکت عمومی و خصوصی، قراردادهای منعقد شده در پاکستان است. به گفته کمیته مشارکت عمومی خصوصی، این قراردادها بر اساس راهنمایی های قانونی و حقوقی بانک جهانی و استاندارهای مشارکت عمومی و خصوصی در بریتانیا و نیوزلند طراحی شده است.

سند قرارداد جامع مشارکت عمومی خصوصی در پاکستان دارای ۱۹۰ صفحه و ۳۱ بخش است. در بخش های مختلف این قرارداد تعاریف مورد قبول هر دو طرف شامل دولت و بخش خصوصی، حسابرسان مستقل پروژه، حدود دخالت و مسئولیت ها، الزامات مالی پروژه، امنیت پروژه، مباحث مربوط به ایمنی نیروی کار و از این دست موارد قید شده است که در زمان انعقاد قرار داد می بایستی به تایید هر دو طرف برسد.

سند توافقنامه تکمیل پروژه عمرانی

بعد از توافق دولت و بخش خصوصی در قرارداد جامع، یک توافقنامه ای ۲۱ صفحه ای حاوی ۲۲ برنامه کاری و الزامات آن، از زمان اجرای پروژه تا اتمام و راه اندازی پروژه وجود دارد که این قرار داد نیز می بایستی به امضای دو طرف برسد.

در توافقنامه دوم الزامات طراحی و ساخت و ساز پروژه، امکانات موجود در پروژه، الزامات زیست محیطی، الزام به ارائه گزارش حین تکمیل پروژه، اسناد شرکتی، اطلاع رسانی و پرداختی به کارکنان در آن قید می شود.

سند گزارش اطلاعات آماری پروژه

از دیگر اسنادی که در تامین مالی پروژه های عمرانی به روش مشارکت عمومی خصوصی مورد توجه قرار می گیرد اسناد آماری پروژه است. تعداد ماه ها و روزهای که می بایستی سرمایه گذاری و تامین مالی به صورت مستمر صورت بگیرد، تاثیر این سرمایه گذاری در رشد اقتصادی و افزایش مصرف، کاهش و افزایش بدهی ها در زمان تکمیل پروژه، درآمدهای مستقیم و غیر مستقیم، نمودارهای مربوط به ورودی و خروجی های سرمایه و کلیه آمارهای موجود در پروژه آورده می شود.

۵ سند مهم پاکستان در زمان انعقاد قراردادهای مشارکت عمومی خصوصی

اسناد مناقصه ای و ارزیابی پروژه ها نیز از جمله اسناد دیگری است که در زمان واگذاری، اجرا، تکمیل و راه اندازی پروژه مورد توجه قرار می گیرد.

۵ سند اصلی که در زمان انعقاد قرار دادهای مشارکت عمومی خصوصی در پاکستان به امضای هر دو طرف می رسد در لینک های زیر قابل مشاهده است.

قرارداد جامع مشارکت عمومی و خصوصی / yon.ir/qZwod

توافقنامه تکمیل پروژه / yon.ir/3tJTy

اسناد اطلاعات آماری پروژه / yon.ir/iyRdJ

اسناد مناقصه ای پروژه / yon.ir/nIaJA

اسناد ارزیابی پروژه / yon.ir/jYfHY

منبع: کمیته مشارکت عمومی خصوصی پاکستان yon.ir/FIm4o

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.